صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد بین الملل
  • کشاورزی و صنایع غذایی
  • اقتصاد دیجیتال
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

جهش تولید صنایع در سایه برنامه تأمین برق پایدار

نمایندگان مجلس: دولت برای تأمین برق صنایع سنگ تمام گذاشت


 
تابستان سال 1400 هیچ‌گاه از خاطر مردم و بویژه صنعتگران نخواهد رفت، قطعی‌های برق پرتکرار و طولانی در این سال به حدی رسیده بود که حتی محل‌های ذخیره برق آنتن‌های مخابرات نیز به اتمام رسیده و امکان استفاده از تلفن همراه نیز موجود نبود.
بر اساس یک نقل غیررسمی، در تابستان سال 1400 کار تأمین برق به جایی رسید که در زمانی کوتاه اگر یک مصرف بسیار زیاد از شبکه سراسری کم نمی‌شد، یک قطعی سراسری هفته‌ها تمام بخش‌های کشور را فلج می‌کرد. در این راستا، طی وقت محدود، برق یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی کشور قطع شد و آسیب بسیار زیادی به تولید این کارخانه زد. در این راستا، جلوگیری از تکرار چنین وقایعی در ادامه تابستان‌های 1401 و تابستان سال‌جاری نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق بود. بر این اساس، برخلاف سال 1400 که هر بخش از کشور از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو بدون هماهنگی زمینه ایجاد نارضایتی گسترده برای مردم را فراهم کرده بودند، هم‌افزایی میان دستگاه‌های دولتی برای مدیریت ناترازی 20 هزار مگاواتی به ارث رسیده در دستور کار قرار گرفت.

تجربه سال 1401 در تأمین برق صنایع
شرایط تأمین برق در سال 1401 به نحوی پیش رفت که زمینه رکوردزنی در عمده صنایع مهیا شد، در این راستا بر اساس مصاحبه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1401، برق‌رسانی به صنایع در فصل گرم سال نسبت به سال قبل بیشتر بود. در سال 1401نه تنها برق خانگی قطع نشد، بلکه به فولاد 17.3 درصد، پتروشیمی 27.5 درصد، سیمان 10.5 درصد و خودروسازی 3.3 درصد برق بیشتری در فصل گرم نسبت به سال قبل داده شد.
همین مسأله به رشد تولید صنایع در فصل تابستان ختم شد، به نوعی که بر اساس آمار پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی، شاخص موجودی انبار در فصل تابستان 1401 مثبت شد. به معنای دیگر میزان تولید صنایع از تقاضای بازار پیشی گرفت و به نوعی برق و تأمین انرژی محدود کننده تولید صنایع نبود.

جزئیات برنامه‌ تأمین برق صنایع برای تحقق شعار جهش تولید در سال 1402
با توجه به تجربه سال 1401، در سال 1402 که مزین به شعار جهش تولید است، برنامه‌ریزی برای تأمین برق صنایع به نحوی پیش رفته که رشد تولید صنعت کشور، همچنان به رکوردزنی ادامه دهد.
بر اساس اطلاعیه وزارت نیرو و وزارت صمت، برنامه تأمین برق صنایع کشور در تابستان سال‌جاری طی جلسات متعدد کارشناسی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو و همچنین بهره‌گیری از تجربه سال گذشته در 3 گروه تدوین و ابلاغ شد.
بر اساس این برنامه، در گروه ‌الف‌ آمده است که برق مورد نیاز همه واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی- صنعتی بویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از 90 درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور (حدود 580 هزار واحد صنعتی) را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد.
در گروه ‌ب‌، برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از 500 کیلووات نیز از 20 خرداد تا 17 شهریور در 6.5 روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت 11 تا 23 در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است. اما در گروه ‌ج‌، برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود 300 واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تأمین می‌شود. مشارکت این واحدها از طریق جابه‌جایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی مورد نیاز این واحدها به‌طور حداکثری تأمین می‌شود. انرژی مورد نیاز صنایع مهم مانند سیمان نیز متناسب با نیاز تولید آنها در این دوره و در طول شبانه‌روز تأمین می‌شود. برنامه تفصیلی تأمین برق صنایع مشمول گروه‌های ‌ب و ج در جداول مشخص توسط دو وزارتخانه نیرو و صمت ابلاغ شد.

نمایندگان مجلس در ارتباط با تأمین برق صنایع چه نظری دارند
نکته قابل توجه از این برنامه، واکنش مثبت بسیاری از نمایندگان مجلس و نمایندگان صنایع کشور نسبت به آن است. در این راستا، مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در کشور ما توسعه صنعت از توسعه انرژی جلوتر است، اظهار داشت: به دلیل عدم توسعه بخش انرژی در حوزه برق و گاز طی سال‌های دولت قبل هم‌اکنون ما با ناترازی انرژی دست و پنجه نرم می‌کنیم و این مسأله برای کشور خسارت‌بار است.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در تشریح راهکارهای حل این مشکل گفت: برای حل این مسأله دو راهکار پیش‌رو داریم، مسیر اول افزایش ظرفیت نیروگاهی است و مسیر دوم اجرای برنامه‌های مدیریت تقاضا به حساب می‌آید. وی افزود: در یک سال و نیم گذشته آنچه ظرفیت در توسعه ظرفیت نیروگاهی بوده به میدان آمده و معادل کل دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیروگاه ساخته شده است. طاهری با اشاره به راهکارهای مدیریت تقاضا تأکید کرد: باید به نحوی برنامه مدیریت تقاضا پیاده شود تا کمترین آسیب به تولید کشور وارد شود. وی ادامه داد: برنامه تأمین برق صنایع که توسط وزارت نیرو و وزارت صمت نهایی شد ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و صنفی صنعتی را از تأمین برق پایدار برخوردار می‌کند که ۹۲ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جزئیات برنامه تأمین برق صنایع گفت: با تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت، برنامه مدیریت تقاضا به نحوی اجرا خواهد شد که کمترین آسیب متوجه تولید کشور شده و در سال جهش تولید شاهد رشد این حوزه باشیم. علاوه بر اعضای کمیسیون صنایع، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی کشور با اشاره به مسأله تأمین پایدار برق صنایع گفت: به دلیل اهمال در ساخت نیروگاه و عدم مدیریت تقاضای برق در هشت سال گذشته با ناترازی برق در تیر ماه و مرداد ماه دست و پنجه نرم می‌کنیم و باید برای مدیریت آن برنامه‌ داشته‌ باشیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه دولت برای مدیریت تأمین برق در فصل تابستان گفت: برنامه دولت در بخش خانگی پرداخت پاداش صرفه‌جویی است و همچنین ۵۸۰ هزار مشترک صنعتی و صنفی صنعتی را نیز از برنامه مدیریت مصرف برق معاف کرده و برق آنها را تأمین می‌کند.
وی افزود: اخیراً شاهد تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت صمت برای تأمین برق صنایع به منظور تحقق شعار افزایش تولید هستیم که این هم‌افزایی به کاهش مشکلات صنایع ختم خواهد شد و آثار سوء ناترازی برق به حداقل می‌رسد. بیگی‌نژاد تأکید کرد: دولت اکنون همه ظرفیت ممکن را برای کاهش مشکلات ناترازی برق به کار بسته و گزارش‌های وزارت نیرو به کمیسیون انرژی بیانگر آن است که برنامه دقیقی برای مدیریت تأمین برق در دستور کار است.
این نماینده مجلس گفت: هماهنگی در رأس امور برای پوشش ناترازی برق می‌تواند مشکلات بخش خصوصی را در این حوزه به حداقل برساند.
همچنین، اقبال شاکری، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه تأمین برق صنایع تأکید کرد: هماهنگی ساختارهای دولت به کاهش مشکلات ناشی از تأمین برق در فصل گرم ختم می‌شود و این مسأله در نهایت زمینه تحقق شعار سال یعنی رشد تولید را مهیا خواهد کرد. نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تلاش‌های دولت در راستای تأمین انرژی مثال زدنی است و همه ظرفیت‌های تولید برق بکار گرفته شده تا شاهد کاهش مشکلات مردم باشیم.
شاکری افزود: تأمین برق صنایع در سایه هماهنگی ارکان دولت و کار جهادی صنعت برق قطعاً رشد تولید را تضمین خواهد کرد.

نظر صنعتگران در ارتباط با برنامه تأمین برق پایدار
برنامه تأمین برق پایدار صنایع مورد استقبال صنایع کشور قرار گرفت.در این راستا، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به تأمین برق پایدار برای صنعت کشور گفت: طی ماه‌های اخیر شاهد رکوردزنی‌های متعدد تولید فولاد بودیم که این رکورد‌ها به واسطه افزایش ظرفیت ایجاد شده و در سایه تأمین برق پایدار امکان‌پذیر است. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به برنامه‌های اعمال شده توسط دولت برای تأمین برق صنایع کشور گفت: سال گذشته با همکاری دولت و بخش خصوصی آثار منفی ناشی از ناترازی برق به حداقل رسید و همین مسأله زمینه رکورد‌های تولید فولاد را مهیا کرد. وی افزود: تکرار تجربه سال گذشته در سال‌جاری می‌تواند تداوم رشد تولید فولاد را در کشور تضمین کرده و زمینه تحقق شعار سال را فراهم کند.

جستجو
آرشیو تاریخی