صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره ده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره ده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مدیر جهادی برای کشاورزان

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر تصدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه، مجری طرح‌های بسیار بزرگی بوده است

نفیسه امامی
روزنامه نگار

وزارت جهاد کشاورزی از فروردین‌ماه امسال و با استعفای سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر سابق جهاد کشاورزی با تغییرات مدیریتی همراه شد، اما حالا محمدعلی نیکبخت به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی توسط رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شده است و امروز سه‌شنبه جلسه رأی اعتماد به محمدعلی نیکبخت گزینه پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.
نیکبخت از نگاه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، اتحادیه‌ها و اصناف گزینه مناسبی برای وزارت جهاد کشاورزی است زیرا علاوه بر تصدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه، مجری طرح‌های بسیار بزرگی از جمله پروژه 46 هزار هکتاری بوده است.
گزینه دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه این وزارتخانه دارد و در رده‌های بالایی از جمله معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.
حفظ آرامش و تأمین و فراوانی غذا از رسالت‌های بخش کشاورزی است و جهاد کشاورزی جایگاه مهمی در حیات اجتماعی و اقتصادی جامعه، امنیت غذایی، امنیت ملی و استقلال کشور ایفا می‌کند. علاوه بر این، رسیدگی به حوزه کشاورزی، معیشت کشاورزان، خودکفایی و تولید از مأموریت‌های ویژه برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است که با توجه به سوابق نیکبخت می‌توان وی را گزینه مناسبی برای این جایگاه دانست.

نیکبخت از دل جهاد کشاورزی آمده است
علی‌اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «ایران» با اعلام حمایت از محمدعلی نیکبخت، گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: نیکبخت کار خود را از پایین‌ترین قسمت‌های جهاد آغاز کرده‌ و از دل این سازمان آمده است.
وی افزود: نیکبخت دو بار در سال‌های متوالی مدیرکل جهاد استان و در مقطعی معاون وزیر جهاد کشاورزی بوده‌ و شناخت خوبی نسبت به جنبه‌های مختلف جهاد کشاورزی دارد. اقدامات وی در رابطه با میوه شب عید با ابتکار زیادی انجام شد و نتیجه آن راضی نگه داشتن مردم و دولت بود.
علیزاده برمی ادامه داد: کشاورزی در چهل سال گذشته، فرزند ناخوانده تمام دولت‌ها بوده، در نتیجه عقب‌افتادگی‌های بسیار زیادی دارد. دولت‌ها هیچ‌وقت مشکل کشاورزی را به شکل اساسی حل نکرده‌اند و همیشه بر مشکلات این حوزه سرپوش گذاشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل نمی‌توان از وزیر جهاد انتظار داشت در مدت کوتاه تمام مشکلات این حوزه را به‌تنهایی حل کند.
وی یادآور شد: در دولت سابق وضعیت کشـــــــــــاورزی بسیــار ناراحت‌کننده بود، آخرین گندمی که دولت سابق از مردم خرید، چهار میلیون تن بود در صورتی‌که مصرف ما 11میلیون تن است. سال گذشته وزیر سابق چهار میلیون را به هفت‌ونیم میلیون تن رساند. با وجود این باید در طول زمان شاهد تغییرات باشیم.
علیزاده برمی بیان کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی اصلاً آمادگی نداریم، در نتیجه حوزه کشاورزی در تمام قسمت‌ها نیاز به درمان دارد و از وزیر نمی‌توان انتظار داشت تمام مسائل را خیلی سریع رفع کند، بلکه باید از وی حمایت کرد و امیدواریم نیکبخت رأی لازم را کسب کند.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «ایران» نیز سوابق گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را قابل‌قبول توصیف کرد و افزود: بر اساس بررسی‌هایی که روی سوابق محمدعلی نیکبخت داشته‌ام، به نظر می‌رسد وی در مسئولیت‌های خود موفق بوده است.
وی افزود: گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی سوابق درخشانی در بخش‌های مختلف این وزارتخانه داشته است و من موافق وزارت نیکبخت هستم.

 

بــرش

حمایت نمایندگان مجلس از محمدعلی نیکبخت
نمایندگان مجلس طی روزهای اخیر در گفت‌و‌گو با رسانه‌های مختلف حمایت خود را از نیکبخت اعلام کرده و وی را سکاندار توانمندی برای وزارت جهاد کشاورزی دانسته‌اند. اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایانا در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرده است: نیکبخت قطعاً یکی از وزرای موفق دولت سیزدهم خواهد شد، چراکه کار را از رده پایین آغاز و تا بالاترین رده‌ها ارتقا پیدا کرده است. پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به مصلحت کشور دانسته است زیرا توان اداره این وزارتخانه را دارد. فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، نیکبخت را فردی بی‌حاشیه و کاری معرفی و اظهار امیدواری کرد با توجه به شناختی که روی مناطق مختلف کشور دارد و سال‌ها در محروم‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان مسئولیت داشته است، بتواند کاری اساسی برای کشور انجام دهد. به گفته مالکی، نیکبخت نیرویی خوشفکر و کاری است و روی مسائل کشاورزی و موضوعات مرتبط با آب تسلط دارد و از ابتدای خدمت نیز در همین حوزه کار کرده است. حجت‌الاسلام محمد سبزی هم محمدعلی نیکبخت را به عنوان گزینه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مناسب قلمداد کرده و می‌گوید: در چند سال گذشته کشور چالش‌هایی در زمینه تأمین و توزیع میوه شب عید داشته و خسارت‌های فراوانی به کشور وارد شده است اما در نوروز ۱۴۰۲ با تدبیر نیکبخت این مشکل وجود نداشت.
به گفته وی، بدون شک حضور یکی از فرزندان سیستان و بلوچستان در هیأت دولت بویژه وزارت جهاد کشاورزی که عهده‌دار تأمین امنیت غذایی کشور است، بسیار حائز اهمیت بوده و با همکاری دولت و قوه مقننه بویژه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با وزیر جدید بسیاری از چالش‌های این حوزه مرتفع می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی