برنامه هفتم، طلایی‌ترین فرصت جبران عقب ماندگی در مدیریت کشور است

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید در برنامه هفتم با مسأله محوری و تعیین اولویت به فوریت‌های اساسی کشور بپردازیم، گفت: برنامه هفتم طلایی‌ترین فرصت جبران عقب ماندگی در مدیریت کشور است.
مالک شریعتی نیاسر در نشست علنی دوشنبه، 29 خردادماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با اشاره به تقدیم لایحه برنامه هفتم توسط رئیس جمهور گفت: تاکنون دوبار برنامه ششم توسعه تمدید شده است و در حال حاضر هم یکسال و نیم از زمان‌بندی عقب هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: مقطع مهم سند چشم انداز سال 1404 در زمان اجرای برنامه هفتم توسعه فرا خواهد رسید و ارزیابی نهایی خواهیم شد. در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما متأسفانه در حوزه انرژی عقب‌ماندگی جدی وجود دارد. خطر بزرگ ناترازی انرژی پیش روی ماست که قبلاً گزارشات متعدد کمیسیون انرژی تقدیم مجلس و مردم شده است.
وی افزود: از ابتدای شروع برنامه پنجم توسعه، هدفگذاری و تکلیف شد که طی 10 سال شاخص شدت انرژی را به نصف کاهش دهیم اما متأسفانه امروز افزایش هم یافته و دوبرابر میانگین جهانی است؛ برنامه هفتم طلایی‌ترین فرصت و تنها فرصت جبران عقب ماندگی در مدیریت کشور است تا نگذاریم تأسیسات انرژی ما متروکه و اقتصاد و زندگی مردم دچار چالش جدی شود.
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه اظهار داشت: قبل از مجلس یازدهم برنامه‌ای تحت عنوان تحول حوزه انرژی منتشر شد و امروز کارنامه عملکرد آن قابل ارزیابی است که چه اقداماتی برای آن دنبال شده است؛ خنثی‌سازی تحریم و توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی با اصلاح قانون پترو پالایشگاه‌ها، رایگان کردن هزینه انرژی محرومین در سطح الگوی مصرف با تصویب نظام تعرفه‌گذاری افزایشی و پلکانی موسوم به (آی بی‌تی)، حذف رانت انرژی بویژه تعرفه برق صنایع پرمصرف دارای محصولات صادراتی، ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور با تصویب و احیای اتوگاز، تأمین منابع پایدار برای توسعه زیرساخت و حمایت از تجدیدپذیرها و ساماندهی یارانه‌های زنجیره تولید و توزیع برق با تصویب قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، حمایت از سرمایه‌گذاری بالادستی نفت و گاز با ایجاد حساب 95 هزار میلیارد تومانی در بودجه 1402، اصلاح فرایند حمایت از بهینه‌سازی انرژی با ایجاد حساب ۴۰ هزار میلیارد تومان بهینه‌سازی انرژی، تمرکز و تعیین اعتبار بالغ بر ۳۰هزار میلیارد تومان برای نیازهای اساسی حوزه انرژی نظیر ذخیره‌سازی گاز، هوشمند‌سازی و رصد لحظه‌ای، شفافیت و انضباط بخشی به منابع و مصارف شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه هم ابلاغ شده است، اما عزیزان ومردم عزیز ایران، کارهای مهم‌تری هم باقی مانده است.
وی تصریح کرد: در دهه ۹۰ اقتصاد انرژی پایه ما دچار تعطیلی نسبی بود و باید با همت مضاعف جبران کنیم، زمان کم است اما به قول شهید سلیمانی در دل تهدیدها فرصت‌های بزرگی نهفته است که در خود فرصت‌ها نیست و این در حوزه ناترازی انرژی هم مصداق دارد.
عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: همه بدانند و بدانیم که با اقدامات معمولی نمی‌توان جبران مافات کرد و راه به جایی برد، باید در برنامه هفتم با مسأله محوری و تعیین اولویت به فوریت‌های اساسی کشور بپردازیم، یکی از چند مسأله اساسی کشور امروز حل ناترازی انرژی میان تولید و مصرف است که نیازمند اجماع ملی، تمرکز در ساختار، اقدامات فوری و ضربتی است.

جستجو
آرشیو تاریخی