صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • انرژی
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در دیدار رؤسای‌کل بانک مرکزی ایران و عمان تأکید شد

بخشی از منابع ارزی مسدودی ایران به عمان منتقل شد

پس از انتقال منابع ارزی مسدودی ایران در کره‌جنوبی به قطر، این بار بخشی از منابع ارزی مسدودی ایران در عراق، به بانک‌های عمانی منتقل شد تا جهت مصرف در اختیار بانک مرکزی ایران قرار بگیرد.
در دیدار رؤسای‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و عمان بر ضرورت استفاده حداکثری از منابع ارزی انتقالی ایران از عراق به عمان تأکید شد. به گزارش بانک مرکزی، دکتر محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مراکش، در دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس‌کل بانک مرکزی عمان، توسعه مناسبات پولی و بانکی و تجاری با عمان را مورد تأکید قرار داد. با توجه به انتقال بخشی از منابع ارزی ایران در عراق به عمان و همچنین تجربه قبلی همکاری‌های خوب بانک‌ مرکزی عمان در انتقال و مصرف منابع مسدودی، ضرورت تسریع در استفاده از این منابع جدید ارزی برای اهداف تجاری و توسعه همکاری‌های سازنده اقتصادی ایران و عمان، محور دیگر مذاکرات رؤسای کل بانک مرکزی دو کشور در مراکش بود. رئیس‌کل بانک مرکزی عمان نیز در این دیدار ضمن اعلام تعهد این کشور به همکاری‌های بانکی و پولی در خصوص منابع انتقالی ایران، بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی تأکید کرد. بر اساس این گزارش، دکتر فرزین در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول در مرکش با مدیران صندوق بین‌المللی پول و جمعی از رؤسای‌کل بانک مرکزی کشورهای منطقه و گروه بریکس راجع به افزایش همکاری‌های پولی و بانکی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
دکتر کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی نیز در حاشیه این اجلاس با مدیران ارشد چند کشور دیگر درباره همکاری‌های پولی و بانکی به رایزنی پرداخت.

رشد اقتصاد ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ درصد رسید
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نرخ رشد اقتصاد کشور در ۲ فصل نخست سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط به ۵.۸ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ به ۶.۷ درصد رسید. به گزارش بانک مرکزی، «محمدرضا فرزین» در جلسه رؤسای کل بانک مرکزی و وزرای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول (MENAP) که دیروز (یکشنبه) در مراکش با سخنرانی خانم «گئورگیوا» مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، با اشاره به موفقیت‌های دولت ایران در مهار تورم و رشد اقتصادی در ۶ ماه گذشته، افزود: دولت و بانک مرکزی به اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی برای کنترل تورم و تحقق رشد اقتصادی پایبند است. وی گفت: اقتصاد ایران پس از تحمل تکانه‌های مختلف، هم‌اکنون به پایداری لازم دست یافته است. فرزین تصریح‌کرد: دولت و بانک مرکزی در واکنش به تکانه‌های بیرونی، بسته سیاستی شامل مجموعه‌ای از سیاست‌های متوازن به منظور تثبیت اقتصادی را طراحی و عملیاتی کرده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه این اجلاس بیان ‌کرد: یکی از موضوعات اساسی کنونی اقتصاد ایران، مسأله تورم است که کنترل آن همراه با حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر از اهداف اساسی سیاست متوازن تثبیت است. وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مربوط به کنترل تورم و نقدینگی در ایران، ادامه ‌داد: بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های کنترلی ترازنامه بانک‌ها و سیاست‌های پولی مناسب، توانسته در جهت کاهش نقدینگی و مهار انتظارات تورمی، گام‌های اساسی بردارد.
این مقام مسئول تأکید کرد: دولت و بانک مرکزی به سیاست‌های پولی و مالی احتیاطی متعهد است و با توجه به مذاکرات جاری بین ایران و صندوق بین‌المللی پول و تلاش دو طرف، برای تقویت ارتباطات امیدواریم. فرزین همچنین در ابتدای این جلسه با ابراز تسلیت بابت حوادث طبیعی در مراکش، لیبی و افغانستان به مردم و دولت این کشورها، همچنین بابت فجایع رژیم صهیونیستی و بروز فاجعه انسانی در نوار غزه ابراز تأسف و با مردم نوار غزه ابراز همدردی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی