صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و یک - ۲۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و یک - ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

با تزریق منابع جدید به صندوق‌های «تثبیت» و «توسعه بازار سرمایه»

بازار سرمایه 1500میلیارد تومان شارژ شد

درحالی که بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر به دلیل انتشار اخبار سیاسی با نوسان زیادی همراه شده است، مکانیسم صندوق تثبیت بازار می‌تواند کمک زیادی به فروکش کردن و افزایش اعتماد سهامداران کند. در همین راستا، روز گذشته اخباری از تزریق منابع مالی جدید به این صندوق منتشر شد که می‌تواند نقطه امیدی برای سهامداران باشد.
با هدف حمایت از بازار سرمایه، تزریق ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع جدید به صندوق تثبیت توسط صندوق توسعه ملی و تزریق 5‌هزار میلیارد ریال به صندوق توسعه بازار توسط بانک‌ها انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، امیرمهدی صبایی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر افزود: با هدف حمایت از بازار سرمایه، ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع جدید به صندوق تثبیت توسط صندوق توسعه ملی و 5‌هزار میلیارد ریال به صندوق توسعه بازار توسط بانک‌ها تزریق می‌شود.
وی افزود: همچنین فرایند ورود منابع پذیره‌نویسی شده سایر صندوق‌ها به بازار تا مبلغ ۲۸ هزار میلیارد ریال تسریع شد.

کمک یک همتی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه
 رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی از پرداخت نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان (یک همت) به بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت خبر داد و گفت: صندوق یک همت پول جدید را برای کمک به بازار سرمایه تزریق می‌کند.
مهدی غضنفری با اشاره به اینکه این میزان پول از طریق صندوق تثبیت دیروز پرداخت شد، درباره کمک مالی صندوق توسعه ملی به اجرای طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی گفت: این پیشنهاد خود صندوق بوده است که در جلسه اخیر هیأت دولت مطرح شد.
وی خاطرنشان‌کرد: اجرای این پیشنهاد منوط به تأیید آن از سوی اعضای هیأت امنای صندوق است.
اعضای هیأت امنای صندوق متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس هیأت امناء)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (دبیر هیأت امناء)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی، رئیس اتاق تعاون ایران به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی، دو نفر نماینده از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور است.

مکانیسم حمایتی صندوق تثبیت بازار سرمایه
صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۳۹۴ به عنوان سوپاپ اطمینانی برای حمایت از بازار در مواقع بحرانی تأسیس شد و آخرین گزارش عملکرد صندوق تثبیت نشان می‌دهد که دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل واریز وجوه از جانب تأمین‌کنندگان منابع این صندوق یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق توسعه ملی بوده است.
صندوق تثبیت بازار سرمایه به استناد ماده (۲۸) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ تأسیس شده است.
این صندوق در تاریخ ۲۳ خردادماه سال 1396 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و مجوز فعالیت صندوق در تاریخ دوم مردادماه ۱۳۹۶ صادر شده است. همچنین مدت فعالیت صندوق به موجب ماده (۴) اساسنامه، نامحدود است.
صندوق به عنوان نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل غیردولتی بوده و در چهارچوب مقررات حاکم بر نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۴، اساسنامه صندوق، مصوبات هیأت امنا و هیأت عامل در راستای تثبیت بازار سرمایه فعالیت می‌کند.
طبق ماده ۵ اساسنامه، موضوع فعالیت صندوق شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اخذ تسهیلات و خرید و فروش دارایی‌های مالی و سپرده‌گذاری می‌شود.
قانونگذار از ایجاد این صندوق چندین هدف را دنبال کرده است که شامل تثبیت، کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی، حفظ شرایط رقابت منصفانه، جلوگیری از ایجاد و تداوم ترس فراگیر در زمان وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی، اجرای سیاست‌های عمومی و حاکمیتی در بازار سرمایه کشور در شرایط بحران و حمایت از سرمایه‌گذاران خرد برای تداوم فعالیت در این بازار می‌شود.
صندوق تثبیت بازار سرمایه در شرایط بحران با ورود به بازار سرمایه، می‌تواند به حمایت از سرمایه‌گذار خرد پرداخته و از رفتارهای فرصت‌طلبانه احتمالی جلوگیری کند. این امر می‌تواند موجب ارتقای اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران (بویژه سرمایه‌گذاران خرد) به بازار سرمایه شود. بسیاری از کشورها نظیر رومانی، تایلند، هند، تایوان، تایلند و غیره، به تأسیس صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران جهت حفظ حقوق سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار و قراردادهای آتی پرداخته‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی