برای مقابله با نوسان قیمت صورت می‏گیرد؛

آغاز تولید قراردادی گوشت قرمز در کشور با ظرفیت 40 هزار تن

افزایش قیمتی در زمستان نداریم بدون شک و در پایان فصل پاییز دام زیادی به دولت تحویل داده خواهد شد تا دولت آنها را در زمستان به بازار عرضه کرده و جلو شوک قیمتی در این فصل را بگیرد، چون در زمستان معمولاً با کاهش عرضه دام به بازار روبه‏رو هستیم.

امین محمودی
روزنامه نگار

جایگاه ویژه گوشت دام در سبد غذایی مردم و مواد معدنی و مغذی موجود در آن، اهمیت تولید و واردات گوشت برای تأمین نیاز افراد را مشخص می‏کند.
هم‏اکنون به طور متوسط سالانه 900 تا 950 هزار تن گوشت قرمز در کشورمان تولید می‏شود و با واردات حدود 100 هزار تن گوشت قرمز وارداتی نیاز مصرف‏کنندگان به طور کامل تأمین می‏شود.
به طوری که آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی در سال 1401 نشان می‏دهد میزان تولید گوشت قرمز در سراسر کشور 900 هزار تن، میزان واردات 47 هزار تن، میزان صادرات یک هزار تن، میزان عرضه گوشت قرمز 946 هزار تن، میزان تولید سرانه هر ایرانی 10 کیلو و 470 گرم و میزان عرضه سرانه هر ایرانی 11 کیلو و 130 گرم بوده است.
با این حال برای کاهش واردات گوشت قرمز و افزایش خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تولید قراردادی گوشت قرمز در بین عشایر و روستاییان است.

جزئیات طرح قراردادی گوشت در عشایر
سرپرست سازمان امور عشایر ایران درباره اجرای طرح تولید قراردادی گوشت قرمز در جامعه عشایری گفت: در این طرح قرار است شرکت پشتیبانی امور دام کشور، نهاده مدت‏دار حداقل 120 روزه به دامدار بدهد و آنها دام خود را به قیمت مصوب به سازمان بفروشند.
وی افزود: 180 هزار تن نهاده داده می‏شود و یک میلیون رأس دام، پروار‏بندی خواهد شد.
احمدی درباره اینکه نرخ مصوب چگونه تعیین می‏شود و آیا نماینده عشایر هم وجود دارد، گفت: میانگین قیمت روز بازار قصابی‏ها، نرخ مصوب همان روز خواهد شد و میانگین قیمت گوشت گوساله در قصابی‏ها محاسبه و لاشه دام از آنها خریداری می‏شود.
به گفته این مسئول، سازمان امور عشایر و اتحادیه دامداران در این قرارداد نماینده عشایر است و درواقع مدافع منافع آنها خواهد بود. سرپرست سازمان امور عشایر ایران افزود: اجرای این طرح که نیاز به ارائه آموزش‏های روز در حوزه دامداری و تولید گوشت قرمز دارد، موجب تحول در جامعه عشایری خواهد شد.
وی افزود: امروز بهره‏وری به شکل سنتی آن دیگر توان رقابت با سایر بخش‏ها را ندارد بنابراین باید با ارائه آموزش، عشایر را با شرایط روز تطبیق دهیم تا بتوانیم شرایط رقابتی این جامعه را افزایش دهیم.

جلوگیری از افزایش قیمت گوشت در زمستان
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران نیز در همین زمینه در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» در خصوص طرح خرید تضمینی دام از عشایر گفت: تولید قراردادی یا خرید تضمینی دام درخواست چندین ساله عشایر کشور بوده که در سال‏جاری نهایی شده است.
فضل خرم خاطرنشان کرد: با این کار عملاً تولیدکنندگان جامعه عشایر بدون دغدغه مالی و تأمین نهاده مورد نیاز دام به تولید خواهند پرداخت و در بازه زمانی مشخص نیز دام خود را به بازار عرضه خواهند کرد.
وی افزود: بنابراین طرح خرید تضمینی دام از عشایر دو مزیت ویژه دارد به طوری که جامعه عشایری از جوانب مختلف تولید آسوده‏خاطر خواهد بود و دولت نیز به این یقین خواهد رسید که در بازه زمانی مشخصی دام در اختیار دارد که به بازار عرضه کرده و آن را تنظیم کند.
خرم تصریح کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح در سالیان گذشته این بود که آیین‏نامه معاملات دولت مانعی جدی برای خرید دام از عشایر بود به طوری که برای این امر جامعه عشایری ضمانتنامه بانکی می‏داد، این در حالی است که عشایر کشور توان این کار را نداشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران در ادامه گفت: در وضعیت فعلی با موافقت‏های صورت گرفته توسط جامعه عشایری و وزارت جهاد کشاورزی، جامعه عشایری با چک صیادی می‏تواند این کار را انجام دهد.
وی در ادامه بیان داشت: قرار است وزارت جهاد کشاورزی به دامداران نهاده داده و در عوض دام دریافت کند که این امر می‏تواند به پروار شدن و افزایش وزن دام عشایر کمک کرده و سود بیشتری عاید دامدار کند.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک و در پایان فصل پاییز دام زیادی به دولت تحویل داده خواهد شد تا دولت آنها را در زمستان به بازار عرضه کرده و جلو شوک قیمتی در این فصل را بگیرد، چون در زمستان معمولاً با کاهش عرضه دام به بازار روبه‏رو هستیم.
خرم اظهار کرد: اولین سالی است که پس از 5 سال دام مازاد در جامعه عشایری وجود ندارد که دلیل این امر به عرضه گسترده دام مولد در سال گذشته و خشکسالی برمی‏گردد.

 

بــرش

سخن پایانی
تولید قراردادی گوشت قرمز در دست اقدام است که اگر به درستی اجرا شود می‏تواند بر تولید گوشت کشور تا 40 هزار تن بیفزاید.
بنابراین گزارش سال‏هاست شکاف کوچکی بین میزان تولید و خودکفایی در گوشت قرمز وجود دارد، با احتساب تولید سالانه 900 هزار تن گو‏شت در کشور و مصرف یک میلیون تن، سالانه حدود 100 هزار تن گوشت نیاز داریم اما این میزان کم، موجب به هم ریختگی بازار می‏شود و قیمت‏ها مرتب نوسان پیدا می‏کند. اگر با طرح تولید قراردادی گوشت قرمز، 40 هزار تن به تولید گوشت کشور اضافه شود با یک اقدام دیگر خودکفایی در دسترس خواهد بود و بازار باثباتی را در گوشت قرمز خواهیم داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی