صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • بازار مالی
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهار - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهار - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

ورود ۲۸۴ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در هفته کاری که گذشت، شاخص کل بورس با افزایش ۰.۱۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحدی ایستاد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۰۸ درصدی در پله ۶۸۲ هزار و ۹۷۶ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۸۸ درصدی در تراز ۲۵ هزار و ۲۶ واحدی ایستاد.
 در این هفته کاری شاخص صنعت ذغال سنگ افزایش ۸.۶۳ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چوبی در جایگاه دوم قرار گرفت. دراین هفته صنعت وسایل ارتباطی نیز با کاهش ۳.۳۸ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.
مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۳ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام
این هفته بازار چهار روز کاری خروج نقدینگی را شاهد بود که به ترتیب شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۶۳۴، ۴۹۶، ۱۴۴ و ۷۱۱ میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و تنها روز دوشنبه ۸۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شد و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی به میزان هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان بود.
میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.
این هفته سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد ‏با هدف حمایت از ‎بازار سرمایه، تزریق10 هزار میلیارد ریال منابع جدید به «صندوق تثبیت» توسط «صندوق توسعه ملی» و تزریق ۵۰۰۰میلیاردریال به «صندوق توسعه بازار» توسط بانک‌ها انجام می‌شود و همچنین فرایند ورود منابع پذیره‌نویسی شده سایر صندوق‌ها به بازار تا مبلغ ۲۸هزارمیلیارد ریال نیز تسریع شد.

تلاش برای حفظ سطح 2 میلیون واحد شاخص کل بورس در این هفته کاری
این هفته تلاش بازارساز برای حفظ سطح دو میلیون واحد شاخص بود و برای دومین بار در دو هفته اخیر با رسیدن عدد شاخص به این محدوده، اقداماتی برای سفارش‌های حمایتی و رنج‌های مثبت و نوسانات در بازار شاهد بودیم. همزمانی این محدوده با انتشار گزارش‌های6 ماهه مناسب و قیمت‌های جذاب نماد‌ها باعث افزایش تقاضا شد، اما مثبت‌های بالا در یکی دو روز عرضه شد و آخر هفته با تعادل منفی به کار خود پایان داد.
برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند به دور از نوسانات تا کاهش ریسک سیاسی و سیستماتیک تماشاگر باشند و بخشی این قیمت‌ها را به دور از هیجانات کوتاه مدتی مناسب سرمایه‌گذاری می‌دانند. میانگین ارزش معاملات سهام و حق تقدم بالای ۳ همت بود که نشان از ادامه رکود بازار و ترید‌ها دارد. بنظر می‌رسد با کف‌سازی سهام و کاهش تردید‌ها شاهد روز‌های بهتری باشیم.
شنیده‌هایی از اصلاح رویه فروش خودرو و حذف شورای رقابت از امور اجرایی به گوش می‌رسد. از سویی روز چهارشنبه گذشته لیست قیمت‌های جدید ۸ محصول ایران خودرو با افزایش قیمت اعلام شد.
 صندوق‌هایی با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت 3روز شاهد ورود نقدینگی بودند. در هفته کاری که گذشت صندوق‌هایی با درآمد ثابت شاهد ورود نقدینگی ۲۸۴ میلیارد تومانی بودند در حالی که بازار سهام شاهد خروج هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود.
در این هفته کاری صندوق‌هایی با درآمد ثابت سه روز یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۱۰۳، ۶۳ و ۳۵۳ میلیارد تومان ورود نقدینگی را شاهد بودند و دو روز کاری یعنی شنبه و دوشنبه ۸۹ و ۱۴۶ میلیارد تومان از این صندوق‌ها نقدینگی خارج شد.
صندوق‌هایی با درآمد ثابت در بازار سرمایه ابزاری هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای کنترل و کاهش ریسک آنها را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار دهند. سرمایه‌گذاری درآمد ثابت همان‌طور که از نام آنها مشخص است ابزاری بدون ریسک هستند؛ بنابراین افراد ریسک‌گریز می‌توانند از این صندوق‌ها استفاده کنند‌.
گفتنی است، طبق مصوبات سازمان بورس، صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند که حداقل ۷۵ درصد از دارایی‌ خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اختصاص دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی