صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنج - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنج - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دکتر مخبر در دیدار هیات رئیسه دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد

نوسازی و تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه های مهندسی و صنعتی کشور

در دولت سیزدهم با همکاری دانشگاه ها به عنوان اتاق فکر دولت، کشور آماده جهش اساسی و حل مسائل مهم شده است

در جلسه معاون اول رئیس‏جمهور با هیأت رئیسه دانشگاه علم و صنعت که صبح روز شنبه برگزار شد، درخواست‏ها، پیشنهادات و مسائل این دانشگاه مورد بحث، بررسی و تصمیم‏گیری قرار گرفت.
دکتر محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه دانشگاه علم و صنعت باتوجه به پیشینه تاریخی در حوزه فنی و مهندسی ظرفیت و توانایی بالایی در حل مسائل کنونی کشور دارد، تصریح کرد: این دانشگاه به‏دلیل ماهیت عملکرد خود، می‏تواند خدمات فنی مهندسی و محصولاتی عرضه کند که نیاز اکثر دستگاه‏های تخصصی و وزارتخانه‏ها همانند نفت و صنعت و معدن را برطرف کند.
معاون اول رئیس‏جمهور با قدردانی از تلاش‏های هیأت‏رئیسه دانشگاه علم و صنعت در ارتقای علمی و فنی این دانشگاه در رتبه‏بندی کشوری و جهانی در کنار بالا بردن روحیه انقلابی و فرهنگی دانشجویان و کادر دانشگاه، افزود: دانشگاه علم و صنعت باید در جهت رفع نیازهای کشور حرکت نماید و دولت عزم جدی در راستای نوسازی و تجهیز آزمایشگاه‏های دانشگاه‏های مهندسی و صنعتی کشور برای پیشبرد حرکت توسعه فناوری دارد.
دکتر مخبر بااشاره به ظرفیت‏های فوق‏العاده خدادادی و زیرساخت‏های به‏وجود آمده در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: در دولت سیزدهم با همکاری دانشگاه‏ها به‏عنوان اتاق فکر دولت، کشور آماده جهش اساسی و حل مسائل مهم شده است.
معاون اول رئیس‏جمهور خاطرنشان کرد: دانشگاه‏های صنعتی و مهندسی همانند علم و صنعت علاوه‏بر فعالیت گسترده در حوزه تحقیقات و پژوهش و همچنین ارتباطات وسیع با دانشجویان با طیف‏های فکری مختلف از سرتاسر کشور ظرفیت بسیار بالایی برای ارائه نسخه‏های حل مسائل و خلق ثروت دارند که تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در این دانشگاه نشانگر اراده برای پیوند بیشتر دولت و دانشگاه است.
دکتر مخبر تأکید کرد: در این زمینه نیازسنجی و ارائه خدمات به صنعت و دولت یک منبع مهم ارتقاء دانشگاه‏ها محسوب می‏شود.
معاون اول رئیس‏جمهور بااشاره به بازدید خود از دانشگاه علم و صنعت و بویژه دیدار صمیمی با دانشجویان این دانشگاه در محیط خوابگاهی، شکل‏گیری نهضتی برای بهره‏گیری از کمک خیرین در ساخت دانشکده‏ها را با اهمیت دانست.
در این جلسه دکتر منصورانبیا، رئیس دانشگاه علم و صنعت بااشاره به اقدامات و برنامه‏های این دانشگاه در دولت سیزدهم در راستای نقش‏آفرینی در پیشرفت کلان کشور در مسیر حکمرانی عملگرایانه و مسأله‏محور، تأکید کرد: این دانشگاه با رویکرد تحولی به ارتباط صنعت و جامعه و مهارت‏ورزی به‏دنبال افزایش ارتباطات با وزارتخانه‏های مرتبط و بالا بردن کارآیی و بهره‏وری تجهیزات و صنایع کشور در حوزه‏های مختلف بویژه بخش صنعت نفت و پتروشیمی است که تاکنون چندین طرح و مقاله کاربردی برای کمک به دولت پیشنهاد و ارائه کرده است.
وی ادامه داد: این دانشگاه علاوه‏بر توجه به حوزه پژوهش و تحقیقات علمی و کاربردی به آموزش و تربیت در لایه‏های مختلف و فعالیت‏های فرهنگی برای تعمیق باورهای دینی و ملی دانشجویان، اساتید و کارکنان اهتمام ویژه‏ای داشته است.
در ادامه این جلسه اعضای هیأت رئیسه این دانشگاه درخواست‏های خود را در زمینه‏های پژوهش و تعاملات صنعتی، فناوری، نوآوری، کارآفرینی، حوزه آموزش، مدیریت منابع، اخذ مجوزهای لازم برای پارک علم و فناوری، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای حوزه پژوهش و تحقیقات هوش مصنوعی، حل مشکلات خوابگاه متأهلین، تسهیل در فرایند جذب و استخدام اعضای هیأت علمی و توجه دولت برای تحقیقات و مقالات فناوری و کاربردی مطرح کردند.
در ادامه پیشنهادات هیأت رئیسه این دانشگاه در خصوص تأسیس آزمایشگاه ملی مهندسی اقلیمی تغییرات کاربردی و آزمایشگاه ملی حمل و نقل هوشمند پاک برای به‏روزرسانی حالت‏های مختلف حمل و نقل ارائه و در خصوص راهکارهای راه‏اندازی هر‏چه سریع‏تر این آزمایشگاه‏ها تصمیم‏گیری شد.
گفتنی است مدیریت فنی طراحی و تحویل پروژه واگن ملی مترو، طراحی و تولید قطعات پیچیده صنایع هوایی، ساخت انواع پهپادها، تأسیس واحد نمونه‏سازی، کمک به ایجاد نیروگاه‏های خورشیدی و پژوهش‏های تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی، افتتاح مراکز تحقیقاتی راهبردی مطابق با نیازهای روز کشور، ایجاد مرکز تحقیقات نوآوری هوش مصنوعی و مرکز تحقیقات باطری لیتیومی و فناوری کوانتومی به‏عنوان دستاوردهای این دانشگاه در این جلسه مطرح شد.

جستجو
آرشیو تاریخی