دکتر رئیسی در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید عربستان:

نبود موضع واحد از سوی کشورهای اسلامی موجب تداوم کشتار و تعدی به فلسطینیان شده است

دکتر رئیسی، ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم منطقه معرفی و تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل و گسترش روابط دو کشور، در توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل منطقه و جهان اسلام مؤثر خواهد بود.
دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح روز سه‌شنبه در آیین دریافت استوارنامه آقای «عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید پادشاهی عربستان سعودی، بر ضرورت تلاش‌ دستگاه دیپلماسی دو کشور برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از امکانات ایران و عربستان در جهت تقویت روابط سودمند دوجانبه و تأمین منافع ملت‌های منطقه و جهان اسلام تأکید کرد.
رئیس جمهور ایران و عربستان را دو کشور بزرگ و مهم منطقه معرفی و تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل و گسترش روابط دو کشور، در توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل منطقه و جهان اسلام مؤثر خواهد بود.
دکتر رئیسی با اشاره به ظلم 75 ساله صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطین، نبود انسجام و موضع واحد از سوی کشورهای اسلامی را موجب تداوم کشتار و تعدی به فلسطینیان در این سال‌ها دانست و افزود: در جریان جنایات بی‌سابقه اخیر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش در غزه نیز موضع یکپارچه و واحد جهان اسلام می‌توانست به شکلی مؤثرتر مانع ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی و زیاده‌خواهی‌های حامیان غربی‌اش شود.
رئیس جمهور همچنین تبادل ظرفیت‌های متقابل میان کشورهای اسلامی را برطرف کننده بسیاری از نیازهای این کشورها و بی‌نیازی آنها از حضور و مداخله کشورهای بیگانه در منطقه دانست و تصریح کرد: حضور بیگانگان در منطقه نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود عاملی در راستای تشدید مشکلات است.
«عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید پادشاهی عربستان سعودی نیز در این مراسم، ضمن تقدیم سلام‌های گرم پادشاه و ولیعهد عربستان به دکتر رئیسی و ملت ایران گفت: روابط ایران و عربستان بسیار مستحکم است، چرا که پیوند‌ها و اشتراکات دو ملت و کشور بیشتر از اختلاف‌نظرهای فیمابین است.
سفیر عربستان سعودی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه‌ها و مسائل به عربستان سعودی کمک کرده و امیدوارم که شاهد ارتقا و گسترش روز به روز روابط و همکاری‌های دو کشور باشیم.

ایران و تونس برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اراده جدی دارند
رئیس جمهور مذاکرات هیأت‌های دیپلماتیک و فعال شدن کمیسیون‌های مشترک میان ایران و تونس را در مسیر ارتقا و توسعه سطح روابط حائز اهمیت دانست و ابراز امیداوری کرد که به‌زودی فصل جدیدی از تعاملات فیمابین گشوده شود. دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح روز سه‌شنبه در آیین دریافت استوارنامه «عماد الرحمونی» سفیر جدید جمهوری تونس با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران و تونس در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تصریح کرد‌: با اراده موجود میان دو کشور قطعاً گام‌های مهمی در جهت افزایش و توسعه روابط برداشته خواهد شد. رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها به توانمندی‌ها و تجربیات بسیاری خوبی دست یافته است، بر آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن این توانمندی‌ها و تجربیات با کشور دوست و برادر تونس تأکید کرد.
 دکتر رئیسی همچنین مذاکرات هیأت‌های دیپلماتیک و فعال شدن کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور را در مسیر ارتقا و توسعه سطح روابط حائز اهمیت دانست و ابراز امیداوری کرد که به‌زودی فصل جدیدی از تعاملات میان ایران و تونس گشوده شود. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مواضع دولت تونس در پیگیری مجدانه حقوق ملت فلسطین، بویژه مواضع قاطعانه، انسانی و اسلامی رئیس جمهور این کشور در رد عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را قابل تقدیر دانست و با تأکید بر اهمیت انسجام کشورهای اسلامی در کوتاه کردن دست مستکبران از جهان اسلام و تأمین منافع ملت‌های مسلمان از جمله ملت فلسطین، تصریح کرد‌: تراژدی غمبار و جنایات ضدانسانی که این روزها به عاملیت رژیم صهیونیستی و با حمایت مستقیم امریکایی‌ها در غزه رقم می‌خورد، مایه شرمساری آن دسته از کشورهایی است که به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست و جنایتکار رفته‌اند.
«عماد الرحمونی» سفیر جدید جمهوری تونس نیز در این مراسم با اشاره به پیوندهای مشترک دینی و فرهنگی میان ایران و تونس، بر اراده جدی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها بویژه افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی تأکید کرد.
«عماد الرحمونی» همگرایی کشورهای اسلامی در تحقق آرمان ملت فلسطین را ضروری و حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: تونس هم مانند جمهوری اسلامی ایران تا احقاق کامل حقوق ملت فلسطین در کنار آنها خواهد ایستاد.

سطح مناسبات و ارزش مبادلات ایران  با برزیل باید بیش از پیش افزایش یابد
رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های گسترده با کشورهای منطقه امریکای جنوبی، جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ضرورت دارد سطح مناسبات و ارزش مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با برزیل بیش از پیش توسعه یابد. دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح روز سه‌شنبه در آیین دریافت استوارنامه آقای «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جدید جمهوری فدراتیو برزیل با بیان اینکه همکاری‌های گسترده با کشورهای منطقه امریکای جنوبی، جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: ضرورت دارد سطح مناسبات و ارزش مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با برزیل بیش از پیش توسعه یابد.
رئیس جمهور نگاه مشترک دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همگرایی و همکاری بیش از پیش دو کشور عنوان و بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک همکاری و افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کرد.
دکتر رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و برزیل در قبال مسأله فلسطین، ضرورت کمک‌های بشردوستانه، پیگیری توقف بمباران غزه، رفع محاصره این منطقه و همچنین احقاق حقوق ملت فلسطین را به‌عنوان اولویت و خواسته‌های مهم در شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد و تصریح کرد: استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی را سنگین‌تر می‌کند. «ادواردو ریکاردو گرادیلونه نتو» سفیر جدید جمهوری فدراتیو برزیل نیز در این مراسم ضمن تبریک عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، اطمینان داد در دوره مسئولیت خود برای ارتقای روابط دو کشور به بالاترین سطح و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های ایران در کشورش تلاش کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی