صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و نه - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و نه - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تداوم عرضه خودروهای وارداتی تداوم خواهد داشت

خودروسازان، واردکنندگان اصلی خودرو هستند

تأمین ارز واردات خودرو وظیفه فراهم کردن زیرساخت‌ها، تسهیل شرایط واردات و تأمین ارز برعهده دولت است که تاکنون بدون مشکل انجام شده است. همچنین واردات بیش از ۶۰ هزار خودرو تا پایان امسال بستگی به توان شرکت‌ها دارد که از یک میلیارد یورو بودجه تعیین شده، استفاده کنند

اگرچه به‌دلیل اجرای سیاست تثبیت ارزی، نوسانات غیرمنطقی بازار خودرو تا حد بسیاری مدیریت شد و فعالیت برخی دلالان از رونق افتاد، اما در این روند گروهی از خودروسازان با اتخاذ تدابیری نظیر امتناع از عرضه و احتکار خودرو، عدم ارائه محصول در سامانه یکپارچه فروش، سفسطه‌بازی درخصوص افزایش زیان انباشته، فشار به شورای رقابت برای اخذ مجوز افزایش قیمت و غیره سعی بر آن داشتند که آرامش نسبی بازار خودرو را برهم زنند. البته در این روند دولت برای نقش بر آب کردن این باج‌خواهی خودروسازان تسریع در روند واردات خودرو مدنظر قرار داد. به‌عنوان نمونه عباس علی‌آبادی وزیر صمت اوایل هفته جاری درباره آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیأت وزیران رسید و بزودی ابلاغ می‌شود تا بخشی از تقاضای مردم به خودرو از این بخش تأمین شود.

شرایط قابل توجه متقاضیان
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آغاز سومین عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو از اوایل ماه جاری گفت: واردات و عرضه خودرو به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت و تاکنون ۶۰۰ خودروی وارداتی تحویل متقاضیان شد، همچنین از هفته آینده به‌روزرسانی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی را دستور کار داریم و عرضه خودروهای وارداتی ادامه خواهد داشت.
مهدی ضیغمی با بیان اینکه عرضه خودرو در حال حاضر به خودروهای وارداتی موجود در ایران محدود می‌شود، افزود: البته خودروهایی که روی آب هستند و بزودی از طریق شرکت‌های معتبر وارد کشور می‌شوند نیز در رزرو قرار دارند و متقاضیان می‌توانند از طریق شرکت‌ها اقدام به خرید کنند.
معاون وزیر صمت با اشاره به ارسال دعوت متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از طریق پیامک، خاطرنشان کرد: از سه انتخابی که مشتریان ثبت کردند، نخستین خودرو در اولویت است و در صورتی که وارد چرخه خرید شوند، اما اقدام به پرداخت هزینه خرید نکنند یا در مراحل حضور نیابند، برای همیشه اسامی آنها برای استفاده از این شرایط حذف خواهد شد.

اعلام قیمت نهایی بزودی
ضیغمی با بیان اینکه بسیاری از متقاضیان نیمی از مبلغ را به صورت علی‌الحساب برای عرضه خودرو پرداخت کرده‌اند، تأکید کرد: شرکت پارس خودرو قیمت قطعی برخی محصولات خود را با هماهنگی شورای رقابت اعلام کرده است و بزودی قیمت نهایی خودروهای دیگر نیز اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی همکاری لازم برای تأمین ارز خودروهای وارداتی را انجام می‌دهد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تأکید کرد: تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ خودرو به کشور وارد شده یا در کشتی‌های نزدیک ایران قرار دارد و ۶۰۰ خودرو نیز از شرکت طریق سایپا پلاک و تحویل شده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت درخصوص تعیین قیمت نهایی خودروها، بیان کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با در نظر گرفتن نرخ ارز خریداری شده، سود و تعرفه خودرو، قیمت علی‌الحساب را اعلام می‌کند و پس از پلاک شدن، نرخ مالیات، حقوق و عوارض قانونی ترخیص قیمت نهایی اعلام می‌شود.

اعتبار یک میلیارد یورویی
ضیغمی با بیان اینکه در حال حاضر فقط از طریق سامانه امکان خرید خودرو کارکرده برای متقاضیان وجود دارد خاطرنشان کرد: تصمیماتی مبنی بر واگذاری اختیار به شرکت‌ها با اعطای مجوز برای پیش ثبت‌نام وجود دارد، اما هنوز به مرحله قطعی نرسیده است.
وی با تأکید بر اینکه دولت واردکننده خودرو نیست، اظهار داشت: وظیفه فراهم کردن زیرساخت‌ها، تسهیل شرایط واردات و تأمین ارز برعهده دولت است که تاکنون بدون مشکل انجام شده است. همچنین واردات بیش از ۶۰ هزار خودرو تا پایان امسال بستگی به توان شرکت‌ها دارد که از یک میلیارد یورو بودجه تعیین شده، استفاده کنند.
معاون وزیر صمت گفت: به ۳۷ شرکت مجوز واردات داده شد که ۲۰ شرکت اقدام به ثبت سفارش برای واردات خودرو کرده‌اند و ارز برای ۱۵ شرکت تأمین شده است، اما کم بودن واردات برعهده وزارت صمت نیست.

رونق واردات خودروی برقی
ضیغمی با بیان اینکه امسال برنامه جدی برای واردات خودروی برقی داریم، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها اقدام به واردات خودروی برقی به جای خودروی بنزینی کرده‌اند که نشان می‌دهد واردات این محصولات با جدیت آغاز شده است، البته در آبان ماه جاری نیز حدود دو هزار خودروی برقی وارد کشور خواهد شد که در گام نخست در اختیار تاکسیرانی‌ها قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: کاتالوگ‌ها را روی سایت قرار خواهیم داد تا مردم بتوانند برای خرید خودروهای برقی که تعرفه پایین‌تری دارند و به‌صرفه‌تر از خودروی بنزینی است، اقدام کنند.
به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت، پنج شرکت داخلی درخواست واردات خودروی برقی داشتند که مورد تأیید قرار گرفتند و مقرر شده تا برخی از چین یا شرکت‌های خارجی دیگر اقدام کنند.

انتخاب فقط برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی
مسائل مذکور در حالی مطرح است، که سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی اعلام داشت: متقاضیان عرضه خودروهای وارداتی در سامانه که در مرحله اول ثبت‌نام کرده و اولویت آنها مشخص شده در اولین فرصت به سامانه مراجعه کنند.
در اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آمده است، به اطلاع آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام کرده و اولویت آنها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفاً جهت انتخاب خودروها تا پایان هفته جاری در دسترس متقاضیان خواهد بود.
همچنین در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی طبق جدول داخل گزارش را انتخاب کنند. لازم به ذکر است هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است.

 

بـرش

اهم ضوابط تعیین قیمت خودروهای وارداتی
 
 قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده،    هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل وغیره در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
 قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود.
 ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.
 مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰ درصد قیمت علی‌الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌شود.
 عدم واریز وجه حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌شود.
 تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.
 آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده‌اند ولی هنوز دعوتنامه‌ای از شرکت‌ها دریافت نکرده‌ و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند می‌توانند در این مرحله با مدنظر قراردادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست فوق اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی