نفس سلطه مالی امریکا به شماره افتاد

در یک بازه زمانی کوتاه تجارت جهانی با دلار 10 درصد کاهش یافت

 


 به گزارش «ایران اقتصادی» به نقل از فارس، آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته مالی دومای روسیه طی مصاحبه‌ای در حاشیه برگزاری مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت:سر به فلک کشیدن بدهی عمومی امریکا و تکیه این کشور به سیاست تحریم علیه دیگر کشورها، اعتبار امریکا را به‌عنوان یک شریک اقتصادی به خطر انداخته است و بزودی وجهه امریکا به‌عنوان پیشران اقتصاد جهانی را هم خدشه‌دار خواهد کرد.
به گفته این مقام برجسته دومای روسیه، فهم امریکا از تجارت جهانی به سرعت در حال کاهش است و این روند طی سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
آکساکوف افزود:ما شاهد این هستیم که سهم امریکا از تجارت جهانی کاهش یافته و به خاطر تحریم‌های اعمال‌ شده علیه روسیه، اعتماد به دلار هم پایین آمده است.
وی تأکید کرد: تا پیش از این 70 درصد تجارت جهانی بر مبنای دلار انجام می‌شد اما حالا این رقم به 60 دلار رسیده است. می‌توانید تصور کنید که فقط در یک بازه زمانی کوتاه شاهد کاهش 10 درصدی بوده‌ایم، این مسأله بسیار جدی است.به‌ طور طبیعی این روند ادامه پیدا خواهد کرد، چراکه امریکا با اقداماتش در حال زیر سؤال بردن اعتماد شرکای اقتصادی خود است. البته این اتفاق طی یک تا دو سال آینده نخواهد افتاد، اما طی 10 سال آینده امریکا دیگر کشور مسلط فضای مالی جهان نخواهد بود. وی گفت:البته سیاست‌های خارجی این کشور همه ماجرا نیست، بلکه امریکا به خاطر سیاست‌های اقتصادی‌اش در داخل نیز دچار مشکل شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی