صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره یازده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره یازده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

وزیری که از دل جهاد آمد

محمدعلی نیکبخت با اخذ 198 رأی از نمایندگان خانه ملت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد

هما همت‌خواه
خبرنگار

سرانجام پس از دو ماه گمانه‌زنی، نامه دولت سیزدهم در معرفی محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی (روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه) از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور (روز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه) از معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس خبر داد و گفت که آیت‌الله رئیسی در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف»، محمدعلی نیکبخت را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
حسینی با اشاره به بخشی از سوابق و تجربیات نیکبخت گفت: گزینه دولت برای وزارت جهاد کشاورزی تجربیات ارزنده‌ای در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی دارد و در رده‌های بالای این وزارتخانه از جمله معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و به‌ عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مشغول فعالیت بوده است.
پیش از این سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی بود که در تاریخ ۲۲ فروردین ماه سال‌جاری، بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت گفت که «ساداتی نژاد» از این وزارتخانه کنار گذاشته شد و «سیدمحمد آقامیری» رئیس سازمان دامپزشکی سرپرست این وزارتخانه بود.
به طوری که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی اعتماد در دستور کار قرار گرفت.
در این جلسه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و برخی مسئولان دولتی در جلسه علنی مجلس برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور داشتند.
در نهایت، بعد از صحبت‌های نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه به نیکبخت گزینه پیشنهادی تصدی وزارت جهاد کشاورزی اعتماد کردند.

برنامه‌های نیکبخت برای وزارت جهاد کشاورزی
محمدعلی نیکبخت در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارتخانه جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: با عنایت به فرصت اندک در اختیار و گستردگی موضوعات بخش کشاورزی و با توجه به اینکه در آستانه آغاز بررسی برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، برنامه‌های خود را بر اساس چهار جهت‌گیری اصلی تقدیم حضور شما نمایندگان می‌کنم.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: اول اینکه جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، دوم؛ رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور با تأکید بر سه اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت و ارتقای سطح معیشت بهره‌برداران و حفظ منابع پایه، سوم؛ توسعه متوازن تمامی اجزای زنجیره ارزش با تأکید بر تکمیل زنجیره‌های ارزش ملی، استانی و منطقه‌ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌های مردمی در سرمایه‌گذاری در توسعه زنجیره‌های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی و به حداقل‌رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی.

ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی
 وی افزود: چهارمین جهت‌گیری عبارت از ریل‌گذاری برای تأمین امنیت غذایی مردم‌نهاد، کشاورزی دانش‌بنیان و رشد تولید است که بر این اصول تأکید دارم، اول آنکه در تمامی ارکان بخش کشاورزی به غذا بویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا شویم، دوم آنکه به روزترین فناوری بومی و تجربه شده کشور و جهان را وارد زنجیره‌ها کنیم و اما در خصوص جهت‌گیری دوم یعنی رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ور باید بگویم خواهران و برادران عزیز سال‌هاست که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خودکفایی محصولات اساسی توصیه‌های جدی می‌فرمایند اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی است.
نیکبخت افزود: تولید تصادفی و بی‌برنامه نمی‌تواند ضامن امنیت غذایی پایدار باشد ضمن آنکه فقط در همین شش سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم ۲۵ درصد، برنج ۲۲ درصد، شکر ۵۴ درصد و جو ۳۱ درصد است و به عبارتی گاهی خودکفا و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ایم و شرمنده‌ام که بگویم در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌ای کمتر از ۱۰ درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌های رایج گذشته امکانپذیر نیست.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ایران نیاز به یک بازنگری عمیق و طرح تحول‌زا دارد، مطرح کرد: بنده و همکارانم برای خودکفایی در محصولات اساسی برنامه داریم و جهت اطمینان خاطر شما بزرگواران نظرتان را به یک الی دو مورد از این برنامه‌ها جلب می‌کنم، به عنوان مثال خلأ عملکرد گندم در آبی و دیم به ترتیب ۵ و ۱.۵ تن است، این یعنی امکان دستیابی به ۱۶ میلیون تن گندم.

 

بــرش

سوابق نیکبخت
نیکبخت بومی سیستان و بلوچستان و متولد دولت‌آباد در شهرستان هامون است. نیکبخت که شیعه مذهب است در دهه ۱۳۸۰ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بود و سپس در دولت محمود احمدی‌نژاد به معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارتخانه منصوب شد. پس از آغاز دولت حسن روحانی، نیکبخت از این سمت برکنار شد و بار دیگر به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان فعالیت کرد. در اوایل دولت سیدابراهیم رئیسی و با حکم ساداتی‌نژاد (وزیر پیشین جهاد کشاورزی) به ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران منصوب شد.

جستجو
آرشیو تاریخی