صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و ده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و ده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

توزیع 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی توسط 8 بانک عامل

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار با اشاره به مشارکت ۸ بانک عامل در توزیع تسهیلات مشاغل خانگی گفت: امسال ۴هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی اختصاص یافته که توسط ۸ بانک عامل توزیع و در اختیار متقاضیان مشاغل خانگی قرار داده می‌شود. آزیتا همتیان در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح جزئیات مشارکت بانک‌ها در طرح مشاغل خانگی اظهار کرد: همه ساله اعتبارات و تسهیلاتی که برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی تخصیص داده می‌شود از سوی بانک مرکزی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد.
وی افزود: امسال بانک مرکزی ۴۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد و هشت بانک عامل رفاه کارگران، توسعه تعاون، مهر ایران، صادرات، تجارت، ملت، ملی و پست‌بانک که در خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند توزیع این منابع و تسهیلات را برعهده دارند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان بانک‌های رفاه کارگران و مهر ایران در آخرین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: در حال رایزنی با بانک‌ها بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی هستیم. بانک‌ها ابزارهای مالی متعدد، سامانه‌های فروش، پلتفرم‌ها و سکوهایی دارند که می‌توان از این ظرفیت برای مشاغل خانگی استفاده کرد. همتیان خاطرنشان کرد: به دنبال بازارسازی مشاغل خانگی هستیم و برنامه ما تا پایان سال این است که بازار مشاغل خانگی را گسترش دهیم. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تصریح کرد: در گذشته به مشاغل خانگی آن‌طور که باید توجه نمی‌شد ولی اکنون چون روند صدور مجوزها و اعطای تسهیلات و اشتغال ایجادی شکوفا شده و جهش پیدا کرده مشاغل خانگی نیز مورد توجه قرار گرفته است. وی گفت: از بانک‌ها دعوت کرده‌ایم برای توسعه مشاغل خانگی به کمک ما بیایند و بستر عرضه و فروش محصولات خانگی را مهیا کنند. همتیان از دستگاه‌ها و نهادها خواست ذیل دستورالعمل قانون مشاغل خانگی که ابلاغ می‌شود و رسمی است قرار بگیرند و گفت: اگر دستگاه‌ها و نهادها فرایند دادن تسهیلات و نظارت را با دستورالعمل‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دهند به پایدارسازی مشاغل خانگی کمک خواهند کرد.

مردمی کردن اقتصاد با افزایش اشتغال خانگی
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تصریح کرد: اگر به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم، مشاغل خانگی یکی از بهترین بسترها برای تحقق این هدف است. مشاغل خانگی مزایای بسیاری دارند که می‌توان از این رویکردها و مزیت‌ها برای مردمی کردن اقتصاد و در راستای اصلاح الگوی مصرف، تولید ملی و داخلی و رونق تولید استفاده کرد. شعاری که دبیرخانه در دو سال گذشته در پیش گرفته «هر خانه یک تولید» است و هر خانواده ایرانی می‌تواند در خانه خود با رویکردهای مشاغل خانگی به یک تولید خانگی برسد. همتیان با اشاره به تغییر نگاه و رویکرد به حوزه مشاغل خانگی اظهار کرد: تا قبل از این، سوابق نشان می‌دهد در حوزه مشاغل خانگی نگاه فرودستی را شاهد بودیم، دولت‌ها حمایتی نداشتند و اعتبارات بانکی پایین بود ولی اکنون از نمایندگان مجلس تا استانداران برای توسعه مشاغل خانگی دغدغه دارند، به نحوی که در بسیاری از استان‌ها با تأکیدی که در خصوص جذب منابع مشاغل خانگی و پرداختی‌ها صورت گرفته تقاضا برای افزایش سهم اعتبارات مشاغل خانگی بیشتر شده است. به گفته همتیان، طی دو سال گذشته و از ابتدای شروع دولت سیزدهم تا امروز، آمار اشتغال در حوزه مشاغل خانگی به رقم ۲۵۰ هزار شغل رسیده و با توجه به آنکه هدف‌گذاری امسال ما ایجاد ۱۵۰ هزار شغل خانگی است، بنا داریم به سهم ۱۵ درصدی مشاغل خانگی از بازار کار و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال برسیم. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تا هفت ماهه امسال بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی در بخش مشاغل خانگی به وجود آمده و در نیمه دوم سال نیز این هدف محقق خواهد شد و به احتمال بسیار از آن عبور کنیم زیرا سال قبل که هدفگذاری ما ایجاد ۱۰۰ هزار شغل خانگی بود به عدد ۱۰۳ هزار شغل دست پیدا کردیم. وی از صدور ۱۲۸ هزار مجوز مشاغل خانگی در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: اگر به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم، مشاغل خانگی یکی از بهترین بسترها برای تحقق این هدف است. همتیان درباره آخرین آمار صدور مجوزهای مشاغل خانگی و آمار ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خانگی گفت: در هفت ماهه اخیر بیش از ۸۵ هزار شغل خانگی ایجاد و ۱۲۸ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی