صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و ده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و ده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بازخوانی مفاسد شبدوست مالامیری که به کمک توصیه برخی افراد نزدیک به دولت روحانی توانست تسهیلات کلانی را از بانک‌های ملی و ملت دریافت کند و از کشور متواری شود

شکایت ابربدهکار فراری از «ایران اقتصادی»

اخیراً پس از گزارش روزنامه ایران اقتصادی درباره شبدوست مالامیری، وی در همان خارج از کشور از ایران اقتصادی شکایت کرده و پرونده این شکایت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
شبدوست مالامیری از جمله ابربدهکاران شبکه بانکی است که در دولت روحانی به کمک توصیه برخی افراد حاضر در قدرت توانست تسهیلات کلانی را از بانک‌های ملی و ملت دریافت و از کشور فرار کند. شهریورماه سال ۹۵ بود که رسانه‌ها خبر دادند شب‌دوست مالامیری‌کجوری با بدهکاری بیش از 3 هزار میلیارد تومانی به سیستم بانکی کشور، از ایران خارج شد؛ پیش از متواری شدن وی، الیاس نادران، نماینده مجلس در دوم اسفند ماه ۹۴ از شب‌دوست‌مالامیری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی نام برده بود. اخیراً پس از گزارش روزنامه ایران اقتصادی درباره شبدوست مالامیری، وی در همان خارج از کشور از ایران اقتصادی شکایت کرده و پرونده این شکایت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
در این گزارش مسیر فساد و بدهی‌های این فرد به شبکه بانکی بازخوانی می‌شود. شبدوست مالامیری بیش از ۳۰ شرکت همچون شرکت والفجر مازندران و هما صنعت بیستون را از مسیر فرزندان و اقوام خویش به طور غیرمستقیم اداره می‌کرد و وی تقریباً از تمام این شرکت‌ها به عنوان پوششی جهت دریافت تسهیلات کلان بانکی و رانت ارزی استفاده می‌کرد.
مالامیری در زمانی که چند هزار میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی داشت، به واسطه نزدیکی برخی اعضای دولت گذشته بیش از هزار میلیارد تومان دیگر از منابع بانک‌های ملت و ملی به طور ویژه و با بهره‌های صفر درصد به طور ارزی دریافت کرد. این تسهیلات فارغ از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک مسکن، ۳۰۰ میلیارد تومان معوقه وی در بانک ملت و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک تجارت است. از هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه، ۳۱۳ میلیارد تومان آن به صورت ارزی و از طریق شبکه نزدیکان دولت روحانی در بانک ملت اعطا شد و مابقی از کانال نزدیکی وی با عبدالناصر همتی مدیرعامل وقت بانک ملی اعطا شد. نکته جالب توجه دیگر درباره ارتباط این مفسد اقتصادی در دولت روحانی این است که علاوه بر تخصیص اعتبارات ویژه برای شخص مالامیری، وی از طریق رفاقت ویژه خود با همتی و فریدون مستقیماً در معرفی، انتصابات و چینش مدیران عامل بانک‌های دولتی بخصوص بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت و قرض‌الحسنه مهر در دولت یازدهم دخالت داشت و نقش مؤثری در شکل‌گیری شبکه فساد در سیستم بانکی داشت. یکی دیگر از اعضای حلقه مالامیری، علی رستگار سرخه‌ای بود. وی که به‌عنوان مدیرعامل بانک ملت فعالیت می‌کرد، در جریان رسانه‌ای شدن فیش‌های حقوقی مدیران در تیرماه ۹۵ از سِمت‌اش استعفا داد و پس از مدتی با دستور مراجع قضایی و توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به‌دستور مرجع قضایی رستگار سرخه‌ای را به‌دلیل فعالیت گسترده در یک باند سازمان یافته فساد بانکی بازداشت کرد و همراه با وی معاون بین‌الملل مدیرعامل معزول بانک ملت نیز بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن سال موفق شد یک باند سازمان یافته فساد بانکی را در کشور کشف کند که رستگار سرخه‌ای و معاونش از اعضای اصلی این باند بودند. به موازات برخورد با عوامل این شبکه فساد در نظام بانکی، افراد دیگری نیز در بانک‌های ملی و ملت دستگیر شدند اما شخص شبدوست مالامیری به عنوان یکی از سرحلقه‌های چینش این افراد هیچ گاه در برابر قانون پاسخگو نبود و در نهایت متواری شد.
 
مالامیری؛ گنجینه‌ای از اطلاعات مفاسد اقتصادی
 شبدوست مالامیری با دخالت فریدون به همراه حلقه‌‌ای از افراد عمدتاً سرخه‌‌ای اقدام به ایجاد شبکه‌‌ای غیرقانونی در حوزه ارزی نموده و از این طریق میلیاردها تومان از منابع کشور را به طور غیرقانونی برداشت کرده است. علی زاکانی نماینده سابق مجلس هشدار داده بود، این منابع در آستانه انتخابات اسفند سال 94 در اختیار یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور به نام شبدوست مالامیری قرار گرفته است. الیاس نادران نیز قبل از انتخابات مجلس از ارتباط خاص انتخاباتی روحانی با مالامیری انتقاد کرده بود. ساختمان ستاد انتخاباتی روحانی و محمود علوی در انتخابات خبرگان در آن ایام متعلق به شبدوست مالامیری بود. همچنین شبدوست نقش ویژه‌ای در اسپانسری حسن روحانی در ایام انتخابات ۹۲ برعهده داشت. از سوی دیگر حلقه شبدوست مالامیری فقط یک بانک را درگیر خود نکرد و این شبکه در یک زنجیره به هم پیوسته، به واسطه چینش افراد مرتبط با خود موجب شدند تا بانک‌ها با همکاری یکدیگر بستر را برای اعطای تسهیلات کلان آماده کنند. به عبارت دیگر، فرد بدهکار تنها به یک بانک بدهکاری ندارد بلکه به شبکه بانکی که مجموعه‌ای از بانک‌های تخصصی دولتی، نیمه دولتی و عمومی را شامل می‌شود بدهکار است. به عنوان نمونه شب‌دوست مالامیری همان فردی است که رقم قابل ملاحظه‌ای به بانک ملت بدهکار است و این بانک با نادیده گرفتن موضوع ذی‌نفع واحد به ۹ شرکت این فرد میلیارد‌ها تومان وام اعطا کرد و همزمان بدهی‌های ارزی قابل ملاحظه‌ای هم به این بانک دارد. از سوی دیگر می‌تواند با وجود بدهی کلان بانکی، از بانک ملی تنها به واسطه سفارش همتی تسهیلات کلان دریافت کند.
 
شبکه متخلفان بانکی
درخصوص شبکه فساد شبدوست و اعضای دولت روحانی، محمدجواد ابطحی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در سال 95 می‌گوید: مالامیری یک فرد دلال است و هیچ‌گونه فعالیت تولیدی نیز نداشته و با تأسیس شرکت‌های صوری و سفارش‌هایی که از طرف برخی از صاحبان قدرت به برخی از بانک‌ها برای دریافت وام این فرد می‌شده، ثروت کلانی به دست آورده است. آقای مالامیری 30 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی و 4 شرکت تجاری داشته که از طریق آنها وام می‌گرفته است. عمده کارخانه‌های مالامیری یک کارخانه سینک دستشویی در کرمان است که هنوز هم راه نیفتاده است و در زمینه‌های دیگر مانند هواپیمایی معراج هم رد پای این فرد دیده شده است. با فشار ایشان، آقای رستگار مدیرعامل بانک ملت می‌شود و توقع داشته است که آقای رستگار برای ایشان وام‌هایی را اخذ کند. اسناد نشان می‌دهد که مالامیر با حسین فریدون ارتباط مالی داشته است. اسناد واریز پول، به حساب دختر حسین فریدون در لندن و کانادا وجود دارد که نشان‌دهنده ارتباطات مالی بین فریدون و مالامیری است. همچنین به دلیل نفوذ این فرد در بانک ملت سبب شده تا معاون اعتباری ارزی و ریالی بانک ملت که به دلیل بدهی مالامیر با پرداخت وام این فرد مخالفت می‌کند، از کار برکنار می‌شود و افراد دیگری که بتوانند وام دادن به مالامیری را تسهیل کنند، جایگزین می‌شوند.
 
روابط مالی «مالامیری» تحت عنوان خیریه با همسر فریدون
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در سال 95 با اشاره به ارتباط رسول دانیال‌زاده با حسین فریدون برادر رئیس جمهور اظهار داشت: ما تمام اسناد و مدارک ارتباط «مالامیری» و «دانیال‌زاده» را با «حسین فریدون» و «همسر حسین فریدون» کامل دیده و بررسی کرده‌ایم. مالامیر تحت عنوان خیریه‌ای سوء استفاده می‌کرده و متأسفانه به خارج از کشور فرار کرده است؛ او کسی است که بدهکار بزرگ بانکی بوده و مبلغ سنگینی وام به درهم با فشار آقای فریدون از بانک ملت از آقای «رستگار سرخه‌ای» گرفت و در بانک‌های کشورمان سپرده گذاشت که با سود خود مبلغی را بابت اقساط بانک می‌داد و مبلغی هم خودش برمی‌داشت.  مالامیری مجدد رابطه‌ای تحت عنوان خیریه با خانم آقای حسین فریدون و باند سرخه‌ای برقرار کرده و مراوده داشت. نکته مهم پول‌هایی است که از این طریق به بانک‌های خارج از کشور انتقال داده شد. در حقیقت این باندی بود که معروف به «باند سرخه‌ای‌ها» فعالیت داشتند. وی ادامه داد: باند سرخه‌ای‌ها در بانک ملت با فشار حسین فریدون از قبل انتخابات فعالیت داشت و به دنبال گلایه‌ای که فریدون در مورد عدم همکاری برای تأمین هزینه‌های انتخابات داشت، رستگار (که جزو مسئولان خیلی ضعیف در بانک بود) پس از چندی دارای پست شد که البته با فشار حسین فریدون به این سمت رسید؛ وی اکنون در بازداشت به سر می‌برد و برای او پرونده تشکیل شد (مالامیری در این میان وساطت کرد). ابوترابی بر همین اساس اضافه کرد: در حقیقت مالامیری به عنوان واسطه و بدهکار بزرگ بانکی است که از طریق حسین فریدون وساطت کرده و به او فشار آورد؛ رستگار که اصلاً پیش‌بینی نمی‌کرد در زمانی مدیرعامل بانک شود و در خواب هم این سمت را نمی‌دید، مدیرعامل بانک ملت شد و اتفاقاتی پس از آن می‌افتد؛ رستگار به این واسطه به افرادی چون مالامیری وام می‌دهد. علیرغم اینکه وی حساب‌های متعدد بانکی دارد که همه آنها هم لاوصول و معوقه شده باز هم بدهی‌های سنگینی دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی