صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و یازده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و یازده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

افزایش دو برابری وام خرید مسکن

با هدف اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سقف تسهیلات خرید مسکن صددرصد افزایش یافت

حمایت از خانوار با هدف خانه‌دار شدن، از برنامه‌های دولت در بخش مسکن است. این حمایت‌ها به اشکال مختلف از تولید و عرضه مسکن در قالب نهضت ملی مسکن، طرح‌های مسکن حمایتی، نوسازی بافت فرسوده، مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات ساخت و خرید خانه اجرا می‌شود.
در نهضت ملی مسکن اخیراً تسهیلات ساخت از 450 به 550 میلیون تومان و وام مسکن روستایی در این دولت ابتدا از 100 به 200 و سپس به 350 میلیون تومان افزایش یافت. با دستور رئیس جمهور و مصوبه شورایعالی مسکن، تسهیلات ساخت واحد‌ها در نهضت ملی مسکن، در همه شهر‌ها و استان‌ها به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و مابه‌التفاوت آن به همه متقاضیان پرداخت می‌شود. این موضوع، شامل طرح‌های خودمالکی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح‌های حمایتی نهضت ملی مسکن، واحد‌های مسکونی در بافت فرسوده و واحد‌های مسکونی ویژه نیرو‌های مسلح می‌شود.
پیش از این، تسهیلات ساخت واحد‌های مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، در استان تهران ۴۵۰ میلیون، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ و در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان بود. تسهیلات خرید نیز خرداد امسال برای زوجین به 400 میلیون تومان رسید و روز گذشته بانک تخصصی بخش مسکن از افزایش دو برابر این تسهیلات در قالب خرید اوراق خبر داد.
افزایش تسهیلات خرید مسکن، در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، است و بر اساس این گزارش سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا ۴ فرزند افزایش یافت.

افزایش تسهیلات
افزایش وام تسهیلات خرید در قالب اوراق مشارکت به این صورت است که به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد، دوفرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود. دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به روش ساده، به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال سن، به میزان دو سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ده سال) قابل افزایش است.
بر‌اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از ۲.۵ نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.
در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و درحالت زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهرهای کشور ۱۶۰ میلیون تومان است.
چنانچه خانواده‌ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن بوده و پدر به همراه فرزندان متولد شهر تهران باشند؛ براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» این خانواده درحالت انفرادی می‌تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون دیگر و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.
برای دریافت وام جدید خرید مسکن، متقاضیان در شهر تهران باید معادل 2 برابر مبلغ وام یعنی 3840 برگه اوراق حق تقدم را خریداری کند. با وجود ریزش 50 هزار واحدی شاخص بورس، اما نرخ اوراق حق‌تقدم وام مسکن روند افزایشی داشته و به‌طور متوسط به حدود 99 هزار تومان افزایش یافته است.
به این ترتیب در ابتدا متقاضی وام جدید مسکن باید 380 میلیون تومان هزینه کند. از سوی دیگر با توجه به جزئیات اعلام شده از سوی بانک مسکن به ازای هر فرزند و تا 5 فرزند 10 سال به دوره بازپرداخت اقساط وام افزوده می‌شود. یعنی بازپرداخت کنونی از 12 سال در روش ساده به 22 سال افزایش می‌یابد.
سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است. با توجه به افزایش قیمت مسکن، افزایش سقف تسهیلات، می‌توانند قسمتی از هزینه تأمین مسکن را بپردازند.
اخیرا مرکز آمار گزارشی از قیمت مسکن در شهر تهران را منتشر کرده بود که کمترین قیمت تقریباً برابر با متری 45 میلیون تومان بود. به این ترتیب هزینه خرید یک واحد 60 متری به ازای هر متر 45 میلیون تومان حدود 2 میلیارد و 700 میلیون تومان می‌شود، با توجه به افزایش رقم تسهیلات خرید، این تسهیلات به علاوه وام جعاله برای یک زوج با شرایط دارا بودن فرزند، حدود 2 میلیارد تومان است و به این ترتیب سهم تسهیلات از هزینه کل خرید بیش از دو سوم خواهد بود. کاهش فاصله قدرت خرید و بخصوص سهم تسهیلات از هزینه کل واحد مسکونی، زمان خانه‌دار شدن مردم بویژه اقشار متوسط را به کاهش می‌دهد.

افزایش تولید
افزایش تولید و عرضه مسکن راهکار دیگری است که دستری اقشار هدف به مسکن را تسهیل می‌کند. همزمان با رونق گرفتن بازار ساخت مسکن، هم‌اکنون 1.7 میلیون واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و به مرور زمان به مردم تحویل داده می‌شود.
بر‌اساس این اطلاعات 322 هزار و 590 زمین در شهرهای کشور واگذار شده و ساخت مسکن در آنها آغاز شده است. همچنین 474 هزار واحد مسکونی نیز در قالب طرح‌های حمایتی تعریف‌شده روی اراضی 99 ساله در حال ساخت است.
علاوه بر واحدهای یادشده، 210 هزار مسکن برای نیروهای مسلح و 151 هزار خانه در بافت فرسوده شهری در حال ساخت است. همچنین 100 هزار و 382 واحد مسکونی نیز در قالب مسکن مهرهای نیمه‌تمام مراحل پایانی ساخت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سر می‌گذرانند و 136 هزار مسکن در قالب طرح خودمالکی شهری نیز در حال ساخت است. در کنار واحدهای مسکونی شهری، ساخت‌و‌ساز در روستاها هم پیگیری می‌شود و 324 هزار مسکن روستایی در کنار واگذاری 40 هزار زمین زمینه ساخت مسکن در فضاهای غیرشهری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده است.
همزمان 97 درصد واحدهای مسکونی مسکن مهر تکمیل شده و 3 درصد باقیمانده آن معادل 150 هزار واحد مسکونی در شرف تکمیل است. بر‌اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی 149 هزار 618 واحد مسکونی طرح مسکن مهر، فروش اقساطی نشده و به مردم تحویل داده نشده است. بر‌اساس این اطلاعات 54 درصد از واحدهای مسکن مهر تکمیل‌نشده پیشرفت 75 تا صد درصد دارند. همچنین 16 درصد واحدهای مسکونی دیگر نیز بین 50 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و 12 درصد واحدهای مسکونی هم بین 30 تا 50 درصد ثبت کرده‌اند.
یکی از محورهای نهضت ملی مسکن نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است. بر این اساس 41 هزار و 999 پروانه تا تاریخ سوم مهرماه برای نوسازی بافت فرسوده شهری صادر شده که 151 هزار و 417 واحد مسکونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دربر می‌گیرد.
افزایش تولید مسکن در شهرهای جدید نیز بخش دیگری از برنامه نهضت ملی مسکن است. در این خصوص علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام احداث بیش از ۱۰۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی تعداد ۱۰۳ پروژه به ارزش ۹۳۸ میلیارد تومان بهره‌برداری رسیده است.
وی گفت: مراحل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد که تاکنون ساخت ۱۰۷ هزار و ۸۲۰ واحد وارد فاز اجرایی شده است و برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی گام سوم این طرح در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت واحدهای آغاز شده در شهرهای جدید ۱۳ درصد است.
جعفری تکمیل واحدهای مسکونی مهر در شهرهای جدید را بخش دیگری از تعهدات و فعالیت‌های شهرهای جدید برشمرد. به گفته وی، تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی از دیگر الزامات شرکت عمران شهرهای جدید است که در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان شهرهای جدید در دستور کار بوده و در این خصوص مجموعه اقدامات مناسبی انجام شده است.
شرکت عمران شهرهای جدید متعهد شده است در صورت وجود تقاضا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید احداث کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی