صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

روند تولید جهانی فولاد نوسان قابل تأملی دارد

رشد ۸۰۰ هزار تُنی تولید فولاد ایران

انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام برای ماه سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن رسید که ۱.۵ درصد نسبت به تولید سپتامبر سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.
این سند که براساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولیدکننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید چهار کشور از ۱۰ کشور اول تولیدکننده فولاد جهان، در بازه اول «ژانویه» تا آخر «سپتامبر» سال ۲۰۲۳ میلادی، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در ۶ کشور هند، امریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه و آلمان افزایش داشته است. همچنین صنایع فولادسازی ایران در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر ۱۴۰۲) امسال ۲ میلیون و 400 هزار تُن فولاد خام تولید کرد که با توجه به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد در ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲)، رشد ۸۰۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.

رشد بی‌سابقه تولید
براساس این گزارش با وجود افزایش ۸۰۰ هزار تُنی تولید فولاد ایران در ماه سپتامبر امسال نسبت به ماه اوت (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲)، صنعت فولاد کشور کاهش ۰.۶ درصدی تولید فولاد در بازه زمانی ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. براساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ماه «سپتامبر» امسال نسبت به ماه «سپتامبر» پارسال ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است، البته صنعت فولاد ایران در ۲ ماه «مه» و «ژوئن» رشد بی‌سابقه‌ای در تولید فولاد داشت.
 رُشد ۸۰۰ هزار تنی تولید فولاد ایران در «سپتامبر» امسال نسبت «اوت» سال‌جاری نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول راهبردی در سال رونق تولید، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و این امر باعث شده قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران که از ابتدای خردادماه امسال در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی رسیده بود، شاهد تداوم ثبات قیمت باشد.
 
نوسان تولید درمناطق مختلف جهان
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «سپتامبر» امسال، کشورهای تولید کننده فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، درمجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۴.۱ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش با کاهش همراه شد. در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره‌جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند درمجموع ۱۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کرده‌اند که ۲.۱ درصد نسبت‌ به ماه «سپتامبر» سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش داشته است. براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه «سپتامبر» امسال فقط موفق به تولید ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد خام شدند که ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه «سپتامبر» سال پیش را نشان می‌دهد.
سایر کشورهای اروپایی تولیدکننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند؛ در این مدت در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ تُن فولاد خام تولید کردند که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به «سپتامبر» سال قبل را نشان می‌دهد.
کشورهای امریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات‌متحده امریکا در مجموع ۹ میلیون تُن فولاد‌ خام تولید کردند که ۰.۳ درصد از تولید سال قبل آنها در ماه «سپتامبر» کمتر است.
روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع تولیدکننده فولاد، شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۰.۷ درصد افزایش نقطه‌به‌نقطه داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.
امریکای‌جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن فولاد‌خام تولید کردند که ۳.۷ درصد کاهش نقطه‌به‌نقطه داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی