صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

گره‌گشایی رئیس‌جمهور برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری

پرونده نیروگاه زباله‌سوز ساری که سال‌هاست با وجود وعده‌های مکرر بسته نشده حالا با دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای تأمین اعتبارات مورد نیاز و مأموریت دادن به معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم برای نظارت پرونده و پیگیری طرح، وارد مرحله جدیدی شده که شاید به پایان خوشی برای این طرح بینجامد.
به گزارش ایرنا، اهمیت مسأله مدیریت پسماند در استان‌های شمالی با توجه به شکننده بودن محیط زیست این مناطق، نبود زیرساخت‌های امحا یا بازیافت زباله و حجم بالای تولید پسماند به دلیل ورود پرتعداد گردشگران همواره مورد تأکید قرار گرفته است. طی حدود سه دهه اخیر چالش پسماند بارها در مناطق مختلف گیلان و مازندران گریبان مدیریت و جامعه را گرفت و هنوز هم این گریبانگیری ادامه دارد.
برای کاهش این بحران‌ها ساخت چند نیروگاه زباله‌سوز در شمال کشور در دستور کار قرار گرفت که یکی از این طرح‌ها متعلق به مرکز مازندران است. نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله‌سوز ساری که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و قرار بود در نهایت طی سه سال به بهره‌برداری برسد، اکنون به یکی از نمادهای نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی و زیرساختی تبدیل شده است.
رئیس‌جمهور ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم که به مازندران اختصاص داشت، از نیروگاه زباله‌سوز ساری بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت ساخت آن قرار گرفت. پس از آن سفر با رفع برخی موانع پیش روی طرح، سرعت اجرای کار بیشتر شد و پیشرفت فیزیکی آن به ۹۰ درصد رسید. اما با وجود اینکه گفته می‌شد نیروگاه زباله‌سوز ساری تا پایان سال ۱۴۰۱ احتمالاً به بهره‌برداری می‌رسد، طرح بر خلاف دستورات رئیس‌جمهور همچنان در پایان راه باقی مانده است. همین وضعیت و طولانی شدن روند اجرایی برای تکمیل طرح نیز سبب شد که رئیس‌جمهور این بار در چهارمین جلسه کارگروه رفع موانع تولید که چهارم آبان برگزار شد، یک بار دیگر به صورت مستقیم به عملیات اجرایی این طرح اشاره کند و این بار مأموریت نظارت و پیگیری پرونده را به معاون اجرایی خود بدهد.
 
تقویت نظارت بر روند اجرایی طرح
دکتر رئیسی نخستین نکته مورد تأکید در مورد این طرح را نظارت بر عملکرد همه عوامل اجرایی و نظارتی مرتبط دانست و گفت: باید دید شهرداری و وزارت کشور به عنوان ناظر در سطح خودشان نظارت‌شان را درست انجام می‌دهند یا نه؟ آیا شرکت -پیمانکار- واقعاً مشکل دارد یا وانمود می‌کند که مشکلاتی وجود دارد؟
رئیس‌جمهور افزود: اگر مشکل وجود دارد باید آن را حل کنیم. واقعاً می‌شود مشکل را به طوری حل کرد که کار پیش برود. چون طرح خیلی طولانی شد. این طولانی شدن هم مورد سؤال ماست و هم مردم با توجه به وضعیتی که مازندران دارد دچار مشکل می‌شوند.
وی با اشاره به بحث تأمین اعتبار نیز اظهار کرد: در زمینه تأمین اعتبار مسئولان مرتبط می‌گویند که مشکلی نداریم. بنابراین طرح باید در کمترین زمان ممکن تمام شود. نظارت کل پرونده و پیگیری قضیه به عهده آقای منصوری -معاون اجرایی رئیس‌جمهور- است.رئیس‌جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با شرط اعلام زمان‌بندی قطعی تحویل طرح، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن تخصیص یابد.
با دستور تازه رئیس‌جمهور برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز و ورود مستقیم شخص اول امور اجرایی کشور به پرونده این طرح مهم زیست‌محیطی مازندران، روند اجرایی طرح به احتمال وارد گام جدیدی خواهد شد. بویژه اینکه رئیس‌جمهور معاون اجرایی خود را به عنوان مسئول نظارت بر روند تکمیل نیروگاه زباله‌ساری معرفی کرد و دستور داد تا کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه اختصاص یابد.
بنا بر اظهارات مسئولان استان پیشرفت ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۴۰ درصد بود که در دولت سیزدهم در بخش ابنیه به بیش از ۹۰ درصد و در بخش ورود تجهیزات به حدود ۸۵ درصد رسیده است. نیاز اعتباری برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری حدود ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی