صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سیزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کاهش قیمت مسکن به نیمه دوم سال کشیده شد

مراجع آماری، کاهش قیمت مسکن و تورم منفی در این بازار را اعلام می‌کنند

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در یک ماه اخیر با خبر «لزوم خروج فروش مصالح ساختمانی بخصوص فولاد و سیمان از بورس کالا» خبرساز شده بود؛ سال پایانی دولت قبل هم وزیر وقت راه و شهرسازی از گران شدن مصالح ساختمانی به دلیل عرضه در بورس کالا خبر داده بود اما این بذرپاش بود که خواهان خروج این دو محصول پرکاربرد در ساخت و ساز از بورس کالا و عرضه آن با نرخ دولتی شده بود؛ نهایتاً با مخالفت وزرای صمت و اقتصاد، خواسته بذرپاش به ستاد اقتصادی دولت رفت تا به ریاست معاون اول رئیس جمهور، به موضوع گرانی سیمان و فولاد در بورس کالا رسیدگی شود.
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت که در نیمه دوم مهر ماه امسال برگزار شد، درباره نتیجه نشست ستاد اقتصادی دولت در خصوص درخواست وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه (راه و شهرسازی) به عنوان سیاستگذار مسکن دغدغه‌هایی در مسأله تأمین مصالح سیمان و فولاد دارد که ما هم درک می‌کنیم. علت ورود برخی از کالا‌ها به بورس کالا ناشی از فرایند‌های حواله‌های فسادزایی بود که پیش از این وجود داشت. قبل ورود این محصولات به بورس کالا دلالان با این حواله‌ها داشتند با واسطه‌گری‌های غیرمولد سود‌های کلان دریافت کردند و تصمیم گرفته شد این کالا‌ها در بورس کالا عرضه شود و نتیجه آن حذف دلالان و شفافیت خرید و فروش‌ها بود. بورس کالا ابزار‌های بسیار مناسبی برای عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند. به عنوان مثال از طریق بستن کد‌های خریدارانی که قانون را رعایت نکردند و یا با افزایش مبلغ پیش پرداخت که جلوی تقاضا‌های کاذب را می‌گیرد می‌توانیم اعمال مدیریت کنیم بنده هم شخصاً به وزیر راه گفتم و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت که بورس کالا کاملاً آمادگی دارد با نظر وزارت راه و صمت و همچنین دستگاه‌های دخیل برای ساخت مسکن، اصلاحات لازم را در چهارچوب سازکار بورس کالا پیش ببرد؛ اما عرضه این دو محصول ساختمانی در بورس کالا ادامه خواهد یافت.
پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی برای کاهش قیمت مسکن اعم از هزینه‌های تولید و نیز خرید و فروش محدود به این موارد نیست؛ وی مرداد ماه هم خبر از کاهشی شدن 12 تا 15 درصدی قیمت مسکن در تهران داده بود؛ به گفته دبیر شورای عالی مسکن، پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و مقابله با احتکار زمین موجب کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها شده است. وی معتقد است افزایش قیمت مسکن هیچ دلیلی جز سوداگری در سال‌های گذشته نداشته و با وجود آنکه وظیفه وزارت راه و شهرسازی مستقیماً کنترل قیمت بازار مسکن نیست اما عزم جدی برای دستیابی به این منظور کرده‌ایم که در این راستا بیش از ۲ هزار مشاور املاک که قانون را رعایت نکرده‌اند، پلمب شده‌اند. بذرپاش آمار کاهش 12 تا 15 درصدی متوسط قیمت مسکن پایتخت را به نقل از رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود؛ مرجعی که 9 ماه است گزارش‌های آماری بازار مسکن را اعلام نکرده؛ این در حالی است که مرکز آمار ایران دیر مرجع آمارهای اقتصادی کشور و گزارش بازار مسکن تهران در شهریور امسال را اعلام کرد؛ سید احسان خاندوزی نیز در آخرین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت گریزی به آمار اعلامی این مرکز در خصوص بازار مسکن تهران زد و بر عزم دولت برای عدم حبس اطلاعاتی تأکید کرد؛ به نظر می‌رسد توقف چند ماهه اعلام متوسط قیمت مسکن در پی کاهش التهابات این بازار و ورود بخش مسکن به ثبات قیمتی، به سر رسیده باشد.
آنگونه که مرکز آمار اعلام کرده، اگرچه تورم نقطه به نقطه مسکن در شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته 75.2 بوده اما شاخص قیمت مسکن در مقایسه با مرداد سال‌جاری (ماه قبل از آن) منفی 1.7 درصد بوده است؛ قیمت‌ها در شهریورماه امسال سومین ماه کاهشی در سال‌جاری بود.
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در جدیدترین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه نسبت به ابتدای تیرماه 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد گفت: تورم ماهانه در تیرماه 2.8 درصد، در مرداد 7 دهم درصد و در شهریور 1.7 درصد بوده است. مقایسه امسال با سال گذشته در حوزه تورم مسکن نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال‌جاری به 75.2 درصد رسید که نسبت به شاخص نقطه به نقطه مردادماه، حدود 9 واحد درصد کاهش را به ثبت رسانده است. تورم نقطه به نقطه شهریور نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت‌ماه امسال داشتیم، کاهش 46 واحد درصدی داشته است این در حالی است که تورم نقطه به نقطه اردیبهشت امسال به سال قبل 121 درصد رشد داشته است.
در همین ارتباط وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» با تأیید منفی بودن تورم مسکن در ماه‌های اخیر که وزیر اقتصاد آن را اعلام کرده بود، اظهار کرد: همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا قیمت مسکن باز هم کاهش یابد کنترل مشاوران املاک که نزدیک به 100 هزار مورد بازرسی از این دفاتر بوده، در همین راستاست.
همزمان با کاهش قیمت، دولت تلاش دارد تا با پرداخت تسهیلات، توان مالی متقاضیان برای خرید مسکن را تقویت کند. کارشناسان بازار مسکن، زمان کنونی را برای خرید مناسب می‌دانند چون متقاضی کم و فروشنده در بازار مسکن زیاد شده است به همین دلیل در معاملات تخفیف زیادی برای خریداران در نظر گرفته می شود. اخیراً اعلام شده که در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا ۴ فرزند افزایش یافته است به طوری که به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود.
دوره بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل در تقسیط به‌ روش ساده، به‌ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال سن، به‌میزان ۲ سال (در مجموع برای ۵ فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال) قابل افزایش است.
بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از ۲.۵ نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.
گفتنی است هم‌اکنون سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهر‌های کشور ۱۶۰ میلیون تومان است.   چنانچه خانواده‌ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن باشد در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به‌ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به‌عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن می‌تواند استفاده کند.  سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است.
جستجو
آرشیو تاریخی