صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفده - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفده - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

مهارت‌آموزی یک میلیون نفر در دولت سیزدهم

ایجاد اشتغال پایدار برای 570 هزار مهارت‌آموز

در دولت سیزدهم تعداد مهارت‌آموزان در مراکز دولتی 16 درصد و در مراکز آزاد 18 درصد افزایش یافته‌اند

شناسایی بیش از 472 شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دو سال اخیر بالغ بر472 شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر را شناسایی و آنها را وارد فاز اجرایی کرده است.

داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نشان می‌دهد در بازه زمانی تابستان سال 1400 تا تابستان سال 1402، 570 هزار مهارت‌آموز یا جذب بازار کار شده یا در شغلشان تثبیت شده‌اند. ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد از نیازهای اساسی جامعه است. آموزش‌های مداوم سبب کسب و ارتقای سطح دانش و مهارت موجود می‌شود. در همین راستا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های مورد نیاز بازار کار را برای کارجویان در نقاط مختلف شهری، روستایی و شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی از طریق مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌کند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان متولی اصلی آموزش‌های غیررسمی در کشور، زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد که در دولت سیزدهم با توسعه چتر آموزشی، آموزش‌های مهارتی را به کارجویان ارائه کرده است.

مهارت‌آموزی 569 هزار نفر در آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
مراکز دولتی در دولت سیزدهم به 569 هزار و 440 نفر از اقشار مختلف کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبود‌یافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، روستاییان، عشایر، دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، شاغلان، پناهندگان و اتباع خارجی آموزش‌های مهارتی را ارائه کرده‌اند.

مهارت‌آموزی 389 هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد وابسته به بخش خصوصی
براساس داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، 389 هزار و 495 مهارت‌آموز در بازه زمانی تابستان سال 1400 تا تابستان سال 1402 در مراکز غیردولتی یا همان آموزشگاه‌های آزاد وابسته به بخش خصوصی آموزش‌های مهارتی را فراگرفته‌اند. گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد داده‌های ارائه شده از عملکرد دو ساله این سازمان با افزایش مواجه شده و در نوشتار پیشین به آن اشاره شده است.

اشتغالزایی 57 درصدی مهارت‌آموزان
طبق اعلام سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، 57 درصد مهارت‌آموختگان وارد بازار کار می‌شوند. این افراد یا جذب کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند یا برای خود کسب‌وکارهای خانگی راه می‌اندازند یا شغلشان را در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی تثبیت می‌کنند. در مجموع از شهریورماه سال 1400 تا پایان نیمه اول سال‌ جاری، یک میلیون نفر در سراسر کشور آموزش‌های مهارتی را در مراکز آزاد و دولتی سپری کرده‌‌اند که این آموزش‌ها در مراکز دولتی با رشد 16 درصدی و در مراکز آزاد با رشد 18 درصدی همراه بوده است. به عبارتی تا قبل از تابستان سال 1400 سقف مهارت‌آموزی تعداد مهارت‌آموزان در مراکز آموزش دولتی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای حدود 490 هزار نفر بود و حالا این میزان با رشد 16 درصدی مواجه شده است. تعداد مهارت‌آموزان مراکز مهارت‌آموزی بخش خصوصی نیز تا قبل از تابستان سال 1400، 329 هزار نفر بوده که حالا این تعداد به 389 هزار مهارت‌آموز رسیده است. نکته قابل تأمل اینکه این میزان رشد مهارت‌آموزی در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز بخش خصوصی، منهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در طرح‌هایی مثل آموزش کارجویان در محیط کار واقعی، طرح نخلستان و کاد است که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و با مشارکت اصناف و مراکز آموزش‌عالی است. بر این اساس اگر میزان رشد این نوع طرح‌های مهارت‌آموزی در نظر گرفته شود، تعداد مهارت‌آموزان بیشتر از یک میلیون نفر خواهد شد.

صدور 911 هزار گواهی مهارت
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دارای ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی، پنج هزار و 400 مرکز جوارکارگاهی و ۱۴ هزار آموزشگاه خصوصی برای ارائه آموزش‌های مهارتی است. مهارت‌آموختگان پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی گواهی مهارت دریافت می‌کنند که در این دولت 911 هزار و 264 گواهی مهارت صادر شده است.
تدوین 800 استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای
سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم دستاوردهای چشمگیری داشته که شامل تدوین 800 استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای و تغییر رویکرد سازمان از آموزش شغلی به آموزش شایستگی‌محور مبتنی بر سند حرفه‌ای به منظور ایجاد بستر لازم برای اجرای قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی بوده است.

اجرای طرح مهارت‌افزایی برای 500 هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها
همچنین اجرای طرح مهارت‌افزایی برای 500 هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی (موسوم به طرح نخلستان) در قالب یک هزار و 237 استاندارد مهارتی دانش‌بنیان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اجرای طرح مهارت‌افزایی 500 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی (موسوم به طرح آموزش هیبریدی) از دیگر برنامه‌های این دولت بوده است.

شناسایی و معرفی بالغ بر472 شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر
برای معرفی مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر نیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری نمایشگاه مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر در 30 استان، شناسایی و معرفی بالغ بر472 شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر و تهیه 100 کلیپ 3 تا 5 دقیقه‌ای معرفی مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر کرده است.

اجرای طرح مهارت‌آموزی مشاغل کم‌سرمایه‌بر برای مددجویان
در همین راستا اجرای طرح مهارت‌آموزی مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه‌بر ویژه کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) نیز به منظور اشتغال‌پذیری برای 500 هزار نفر از مددجویان آغاز شده است.

دیپلماسی مهارت با آموزش کارجویان سازمان فنی و حرفه‌ای کشور
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با هدف توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه مهارت، اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف کرده است. در همین راستا کمیته سیاست‌گذاری امور بین‌الملل تشکیل شده و تدوین 25 اولویت برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ساماندهی 29 سند همکاری بین‌المللی صورت گرفته است. داده‌ها نشان می‌دهد، می‌توان به کارنامه دو ساله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نمره قبولی داد، چراکه از تابستان سال 1400 تا تابستان سال 1402، 57 درصد از مهارت‌آموزان یا در شغلشان تثبیت یا جذب بازار کار شده‌اند. از آن‌سو تعداد مهارت‌آموزان نیز با افزایش مواجه شده است. همه این موارد یادآور این گزاره است که با توسعه مراکز مهارت‌آموزی، اشتغالزایی پایدار نیز افزایش می‌یابد.

 

بــــرش

عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه برون‌مرزی
ایجاد میز همکاری‌های بین‌المللی برای 45 کشور، تسهیل فرایند ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در خارج از کشور، تهیـه و ارسـال بروشـور انگلیسـی معرفـی سـازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و رشته‌های آموزشی بـه سـفارتخانه‌هـای جمهوری اسلامی ایـران در خـارج از کشـور، تهیــه و ارســال پیــش‌نویــس برنامــه و تفاهمنامه همــکاری مشــترک بــا کشــور‌های نیجـریه، تاجیکسـتان، سـوریه، چیـن، روسـیه، ژاپـن، مالـزی، صربسـتان، عمان، جمهـوری موریـس و عـراق از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.
همچنین امضای برنامه اقدام مشترک با کشور تاجیکستان، تهیه و ارائه محورهای همکاری با کشورهای نیجریه و غنا، تهیـه و ارسـال هشت پـروژه در حـوزه زیرسـاخت‌هـای آمـوزش‌هـای مهارتـی به کمیسـیون اروپـا و صنـدوق جمعیـت ملـل متحـد در راستای اسـتفاده از کمک‌های توسـعه‌ای، برگـزاری نشسـت مشـترک بـا سـازمان‌ها و مؤسسـات خارجـی از جملـه مؤسسـه توسـعه کارآفرینـی هنـد و برگـزاری دوره آمـوزش مهارتـی بـرای 2 هزار و500 نفـر از اتبـاع خارجـی و پناهنـدگان بـا مشـارکت مالـی مؤسسـات بین‌المللـی نیز در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی