صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

افزایش تولید غلات ایران به اذعان فائو

فائو از افزایش 100 هزار تنی ذخیره غلات ایران خبر داده و اعلام کرده، ذخایر غلات ایران به 12 میلیون و 100 هزار تن رسیده است

نفیسه امامی
روزنامه نگار


تولید غلات شامل گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‏ای در کشورمان با افزایش روبه‏رو شده است. فائو در جدیدترین گزارش خود از تولید بیش از 21 میلیون تن غله در ایران طی سال 2023 میلادی خبر داد و اعلام کرد ایران در رتبه چهارم آسیا از نظر حجم ذخیره غلات قرار گرفته است. سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 2023 کل تولید غلات ایران در این سال را 21 میلیون و 100 هزار تن برآورد کرده است.
بر اساس این گزارش، تولید گندم ایران که در سال 2022 بالغ بر 13 میلیون تن اعلام شده بود در سال 2023 با افزایش 500 هزار تنی مواجه شد و به 13 میلیون و 500 هزار تن رسید. همچنین تولید غلات ایران در این سال با افزایش بیش از 2 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و ایران در سال زراعی 2022 بالغ بر 20 میلیون و 600 هزار تن غله تولید کرده بود.
تولید شلتوک برنج در ایران نیز 3 میلیون و 500 هزار تن اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. علاوه بر این تولید سایر غلات ایران نیز در سال 2023 بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح 4.1 میلیون تن باقی مانده است. میزان تولید غلات شامل گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‏ای در دولت سیزدهم در سال زراعی «1400-1399» (پایان دولت دوازدهم) 15٫7 میلیون تن بود اما در سال زراعی «1402-1401» به 21 میلیون تن افزایش یافت. همچنین ذخایر غلات ایران در سال 1401 با یک میلیون تن افزایش نسبت به سال 1400 به 12 میلیون و 800 هزار تن رسید.

ایران چهارمین کشور بزرگ ذخیره‏کننده غلات در آسیا
فائو همچنین از افزایش 100 هزار تنی ذخیره غلات ایران خبر داده و اعلام کرده، ذخایر غلات ایران به 12 میلیون و 100 هزار تن رسیده است.
ایران با این حجم ذخایر غلات در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. چین با ذخایر غلات 399 میلیون تنی در رتبه اول قرار داشته است. هند با 64 میلیون تن و ترکیه با 12 میلیون و 700 هزار تن به ترتیب رتبه‏های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‏اند.
بر اساس گزارش فائو، ایران در سال 2022 میلادی رتبه هشتم جهان در ذخیره‏سازی غلات را کسب کرد و در حدود یک و نیم درصد از کل ذخایر غلات دنیا تا پایان سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داد، در حالی که هجدهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‏شود.

افزایش تولید گندم
امسال میزان قطعی تولید گندم به 13 میلیون و 500 هزار تن در کل کشور رسید و میزان خرید تضمینی گندم به‏عنوان یکی از مهم‏ترین غلات در سال‏جاری به 10 میلیون و 357 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته 44 درصد و نسبت به دو سال قبل 128 درصد رشد را نشان می‏دهد. این در حالی بود که وزارت جهاد کشاورزی پیش‏بینی کرده بود خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال زراعی جاری به 9 میلیون تن برسد، اما به حدود 10.5 میلیون تن رسید.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نیز پیش‏بینی کرده بود، میزان تولید گندم ایران در جایگاه سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا امسال با 13.5 میلیون تن، رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد.
یکی از مهم‏ترین عواملی که باعث شد امسال خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن عبور کند، تعیین مناسب نرخ خرید تضمینی و اعلام به‏موقع آن بود که باعث شد کشاورزان اشتیاق بیشتری به تولید داشته باشند و گندم تولیدی خود را به سیلوهای دولتی تحویل دهند. علاوه بر نرخ خرید تضمینی گندم، اجرای طرح جهش تولید در کشور، اجرای الگوی کشت قراردادی، پرداخت مطالبات، در اختیار گذاشتن کودهای شیمیایی، ارائه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی و تأمین بذر توانست میزان تولید گندم را برای دومین سال متوالی افزایش دهد.

افزایش تولید برنج
طبق اعلام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج دنیاست و به‏عنوان یکی از غلات مهم در سال گذشته نیز با افزایش قابل ملاحظه تولید در کشور مواجه شد. پیش‏بینی شده است تولید برنج ایرانی در سال‏جاری نیز با افزایش 30 درصدی به بیش از دو میلیون و 250 هزار تن برسد که رقم خوبی است. امسال با آغاز فصل برداشت برنج، با وفور عرضه نیز روبه‏رو هستیم.
یکی از اقدامات دولت در راستای حمایت از برنجکاران خرید تضمینی برنج در انبارها و کارخانه‏های شالیکوبی بود تا نقدینگی لازم برای تأمین هزینه‏های کشاورزان فراهم شود.
دولت اولویت خود را خودکفایی در تولید محصولات اساسی قرار داده است و بر اساس ظرفیت‏های موجود امکان تأمین گندم، جو، برنج، دانه‏های روغنی و علوفه نیز در داخل کشور وجود دارد که در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی برنامه‏ریزی‏هایی انجام گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی