صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

خاندوزی در تشریح دستاوردهای سفر مخبر به چین:

عملیاتی‌ترین توافقات ایران و چین؛ از ساخت فرودگاه تا مجموعه ورزشی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات ده‌ساله ایران و چین در سفر معاون اول رئیس‌جمهور کلید خورد، دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.
سید احسان خاندوزی در تشریح اقدامات و دستاورد‌های سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سفر دو روزه معاون اول رئیس‌جمهور مهم‌ترین اتفاق پیگیری پروژه‌هایی بود که بعد از سفر آیت‌الله رئیسی باید عملیاتی می‌شدند. توافقات در سطح عالی بین رؤسای جمهور دوکشور صورت گرفته بود و نیاز به عملیاتی شدن داشت. گام نخست اجرایی‌سازی توافقات در تیرماه با برگزاری جلسه کمیسیون ‌مشترک بود، گام دوم هم در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به شانگهای برداشته شد.
 
عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات ده‌ساله ایران و چین در سفر معاون اول رئیس‌جمهور کلید خورد
وی ادامه داد: باتوجه به حضور و تعداد وزراتخانه‌های اقتصادی در این سفر و برگزاری پیش‌جلسات، نقاط اختلاف پروژه‌ها از قبل مشخص شد و در طی این دو روز نقاط اختلافی به سرانجام رسید. هم در بخش دولتی و هم در حوزه پروژه‌های بخش خصوصی به جمع‌بندی قطعی و نهایی شدن پروژه‌ها رسیدیم.
وزیر اقتصاد گفت: امیدوارم طی ماه‌های آینده با تحقق این پروژه‌ها در بخش‌های اقتصادی شاهد اتفاقات ملموس باشیم. عملیاتی‌ترین مرحله تعاملات ده‌ساله بین ایران و چین در این سفر رقم خورد، از دو هفته بعد مشخص خواهد شد که در چه فعالیت‌های صنعتی، معدنی، انرژی و خودرو و...کدام شرکت چینی با کدام بخش ایرانی چه پروژه‌ای را کلید خواهد زد.
 
کم کردن فاصله تراز غیرنفتی بین ایران و چین دستاورد سفر مخبر
وی با بیان اینکه کم کردن فاصله تراز غیرنفتی بین ایران و چین از دستاوردهای سفر مخبر است، گفت: سابقاً کالاهای حوزه انرژی به چین صادر و محصولات صنعتی و ساخته‌شده وارد کشور می‌شد، اما براساس توافقات صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای نخستین‌بار کشور از فرصت صادرات به چین و سایر کشور‌های منطقه با فناوری و تکنولوژی‌هایی که اقتصاد چین به آنها دست یافته بهره خواهد برد، این‌ امر برای ایران قدرت اقتصادی به همراه دارد.
 
ورود واگن‌های چینی به تهران برای تسهیل رفت و آمد مردم
خاندوزی با تأکید براینکه دستاورد دیگر سفر به پروژه‌هایی برمی‌گردد که نمود اجتماعی بالایی دارد و بسیاری از نیاز‌های جمعی را برطرف می‌کند، اظهار داشت: با توافقات صورت گرفته و ورود اولین سری واگن‌های جدید و تعهدی که چین به ساخت و انتقال تکنولوژی واگن‌های سری بعد در داخل ایران داده، زندگی و رفت‌وآمد و حمل‌ونقل مردم تسهیل خواهد شد.
 
توافق ایران و چین برای ساخت یک فرودگاه بین‌المللی
وی اظهار داشت: توافق مهم دیگر در حوزه فرودگاهی کشور بود که براساس آن، یک فرودگاه در تراز بین‌المللی بسیار بزرگتر از مقیاس فرودگاه‌های موجود ساخته خواهد شد.

ساخت یک مجموعه ورزشی برای برگزاری بازی‌های جهانی و آسیایی
خاندوزی تأکید کرد: توافق دیگر درخصوص یک مجموعه ورزشی با استاندارد‌های بین‌المللی است تا بتوان بازی‌های آسیایی و جهانی را در آن انجام داد.

دومین گام در اجرای پروژه‌های توافق ۲۵ ساله ایران و چین برداشته شد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برگزاری کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن نخستین گام در اجرای پروژه‌های توافق ۲۵ ساله ایران و چین است و گام دوم برقراری توافقات روی پروژه‌های مشخص بین بخش‌های دولتی وزارتخانه‌های متناظر دو کشور است و توافق روی جزئیات اجرای پروژه‌ها انجام شده است.
به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید احسان خاندوزی اظهار داشت: پیاده‌سازی و عملیاتی شدن پروژه‌های مربوط به توافق ۲۵ ساله ایران و چین نیازمند مجموعه‌ای از هماهنگی‌ها بین بخش‌های دولتی و خصوصی کشور بود که نخستین گام در مسیر اجرایی شدن آن پس از سفر رئیس‌جمهور به پکن در تیر‌ماه سال‌ جاری انجام گرفت و کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن برگزار شد. وی افزود: دومین گام با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونین برخی وزارتخانه‌های اقتصادی و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه برداشته شد و مجموعه دیگری از توافقات روی پروژه‌های مشخص بین بخش‌های دولتی وزارتخانه‌های متناظر ایران و چین برقرار و روی جزئیات اجرای پروژه‌ها هم توافق انجام شد.
رئیس کمیسیون مشترک ایران و چین ادامه داد: در رابطه با بخش خصوصی هم شرکت‌هایی از ایران که در چین فعالیت داشتند و برخی از شرکت‌های بزرگ چینی که در ایران مشغول بودند با موانعی مواجه شدند که موانع پیش‌روی آنها با دستور مساعد مقامات ذیربط برطرف شد و ما آماده‌ایم در ماه‌های آینده، هم در راستای هدف‌گذاری‌های تجاری و هم سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بین دو کشور شاهد به ثمر نشستن پروژه‌های بسیار خوبی با ارقام بسیار قابل توجه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشیم.
 
در یکی از پررونق‌ترین دوره‌های همکاری‌ با چین قرار داریم
وزی امور اقتصادی و دارایی گفت: در یکی از شکوفاترین و پررونق‌ترین دوره‌های همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با چین که ماهیت بلندمدتی دارند، قرار داریم. سید احسان خاندوزی در همایش تجاری ایران و چین 2023 که در شانگهای چین برگزار می‌شود، اظهار کرد: در یکی از شکوفاترین و پررونق‌ترین دوره‌های همکاری‌، هم اقتصادی و تجاری و هم همکاری‌های سرمایه‌گذاری که ماهیت بلندمدتی دارند قرار داریم و امیدواریم این افق روشن به صورت عملیاتی در قالب پروژه‌هایی که بزودی مردم عزیز ایران ثمرات آن را خواهند دید، خود را نشان بدهد. براساس این گزارش، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور بامداد یکشنبه به وقت محلی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی خونگ چیائو، از سوی مقامات دولت چین، سفیر ایران در چین و برخی مدیران و معاونین وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور با سفر به چین در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین سخنرانی و برای توسعه بازارهای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با مقامات چین و کشورهای حاضر مذاکره می‌کند. در این سفر که با بدرقه رسمی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت آغاز شد، وزیر صمت، معاون اجرایی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، مخبر را همراهی می‌کنند.
نمایشگاه بین‌المللی واردات چین CIIE، رویدادی تجاری است که از سال ۲۰۱۸ هر ساله در شانگهای چین برگزار می‌شود. این نمایشگاه اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است.
این نمایشگاه به میزبانی مشترک وزارت بازرگانی چین و دولت محلی شانگهای برگزار می‌شود. شرکای این نمایشگاه شامل سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد هستند.
هدف از نمایشگاه واردات، معرفی بازار داخلی چین به شرکت‌های خارجی و تقویت مصرف داخلی است. نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بستری را برای همکاری کشورهای فقیر و غنی و همچنین اقتصادهای کوچک و بزرگ در قالب همکاری برد-‌برد فراهم کرده است، همچنین امکان گفت‌و‌گوی شرکت‌ها و کارشناسان را از نزدیک فراهم می‌سازد تا شرکای تجاری خود را پیدا کنند. پنجمین دوره این نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ با حضور بیش از دوهزارو۸۰۰ غرفه و ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد و گردش مالی روزهای نمایشگاه در سال گذشته ۷۳.۶ میلیارد دلار بوده است.
امسال نیز ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE 2023) در ۱۴ الی ۱۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. این نمایشگاه از چهار بخش شامل پاویون‌های ملی، پاویون‌های تجاری، بخش‌های اقتصاد بین‌الملل و فعالیت‌های مرتبط با تبادل فرهنگی تشکیل شده است. بیش از  ۳هزارو ۴۰۰ غرفه‌دار و ۳۹۴ هزار بازدید‌کننده حرفه‌ای برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده بازگشت کامل به سطح پیش از وقوع کروناست.

جستجو
آرشیو تاریخی