صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و یک - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و یک - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

گزارش «ایران اقتصادی» از تداوم کارشکنی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی قربانی سلاح ورزی

نباید به خاطر یک شخص ماهیت پارلمان بخش خصوصی زیر سؤال برود

ضرورت برگزاری انتخابات جدید برگزاری انتخابات مجدد برای ریاست اتاق بازرگانی می‌تواند موقعیت جدیدی را برای حضور در جلسات فراهم کند و بخش خصوصی فعال‌تر و مؤثرتر حضور پیدا کند

صدمه‌ای که حسین سلاح‌ورزی (رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران) به اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی زد، تاکنون و در هیچ دوره‌ای، تجربه نشده است. او با آنکه می‌دانست با فسادهای اقتصادی و شائبه‌های متعدد در انتخابات اتاق بازرگانی لرستان، صلاحیت ریاست اتاق بازرگانی ایران را ندارد به انحای مختلف، در ماراتن انتخابات شرکت کرد و خود را به بالاترین طبقه ساختمان طالقانی رساند.
اما حضور غیرقانونی او در اتاق بازرگانی ایران، یک روز پس از برگزاری انتخابات یعنی 29 خرداد توسط برخی از نمایندگان مجلس و دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی ایران، رسانه‌ای شد. ولی اطرافیان سلاح‌ورزی که نمی‌خواستند کام‌شان به دلیل این افشاگری، ‌تلخ شود، تخلف‌های صورت گرفته را نپذیرفتند و طی این مدت سعی کردند که سلاح‌ورزی را تطهیر کنند. سلاح‌ورزی که در گذشته نایب رئیس اتاق ایران بود از اتاق خرم‌آباد توانست به صندلی اتاق ایران برسد. انتخابات خرم‌آباد با لابی‌گری ساعت ۴ بعدازظهر برگزار شد و او با رأی کارمندان، پرسنل و آبدارچی اتاق رأی آورد. این در حالی است که سلاح‌ورزی با شکایتی که درباره سوءاستفاده از کانون عالی کارفرمایان صورت گرفته متهم است و یک متهم طبق قانون نمی‌تواند تأیید صلاحیت شود. در تاریخ ۲۴ خرداد (4 روز قبل از انتخابات) حراست وزارت صمت رد صلاحیت سلاح‌ورزی را اعلام کرده بود. اما حسین میرمحمدصادقی، رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی (۱۱ تیر ماه)طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: هیچ پاسخی به نامه ارسالی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ بازرگانی از سوی شورای عالی نظارت و مرکز احراز و تأیید صلاحیت وزارت اطلاعات واصل نشده است. با این اوصاف شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، هفته گذشته (10آبان ماه) سلاح‌ورزی را برکنار و خواستار انتخابات دوباره شد. با اینکه این موضوع 8 روز پیش اعلام شده است، سلاح‌ورزی اصرار دارد که این امر سوء‌تفاهم بین دولت و اتاق بازرگانی است و البته به دنبال لابی است تا این رأی را به نفع خود تغییر دهد اما شورای عالی نظارت اعلام کرد که رأی صادره قطعی است و سلاح‌ورزی دیگر رئیس اتاق بازرگانی ایران نیست، اما گویا سلاح‌ورزی تمایلی ندارد از صندلی ریاست کنار بکشد و اجازه دهد پارلمان بخش خصوصی با آرامش مسائل و مشکلات خود را بررسی و حل کند.
وقت‌کشی در انتخابات جدید ریاست اتاق جایز نیست
امیرحسین کاوه، ‌عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره اینکه فرایند رفتن آقای سلاح‌ورزی (رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران)‌ از ریاست اتاق چگونه است به «ایران اقتصادی»، گفت: بایستی بلافاصله و در اولین فرصت انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی که وظیفه آن نظارت بر انتخابات است، جلسه تشکیل دهد و بر اساس رأی و نظارت انجمن، ‌موضوع انتخابات ریاست اتاق بازرگانی در دستور کار قرار گیرد. انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، ‌انتخابات اتاق بازرگانی را دنبال می‌کند. برگزاری انتخابات بر عهده این انجمن است لذا در شرایط پیش آمده باید کاری که ناقص انجام شده به سرانجام برسد و در انتخابات جدید، رئیس جدید مشخص شود. او ادامه داد: برخی‌ها عنوان می‌کنند که زمان برگزاری انتخابات جدید سه ماه آینده است اما این زمان خیلی کمتر است و باید با فوریت انتخابات برگزار شود. در این خصوص نباید وقت تلف کرد. معتقدم اولین فرصت همین هفته بود. بنابراین باید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، تشکیل شود و اطلاعیه‌های لازم برای نامزدان ریاست اتاق، (هیأت نمایندگان که امکان کاندیدا شدن دارند) را اعلام کند. ‌عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، سلاح‌ورزی(رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران) در جلسات اتاق ایران عنوان کرده است که مشکل پیش آمده و حتی رأی شورای عالی نظارت با گفتمان حل خواهد شد و اتفاق‌های پیش آمده تنها سوء‌تفاهم است، گفت: اصلاً چنین موضوعی نیست؛‌ تا قبل از رأی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، آقای سلاح‌ورزی می‌توانست چنین نظری بدهد اما هفته گذشته این شورا نظر خود را شفاف اعلام کرد و رأی صادر شده، لازم‌الاجراست. آقای سلاح‌ورزی از 28 خرداد تا هفته گذشته فرصت داشت از خود و انتخابات برگزار شده دفاع کند اما وقتی رأی قطعی صادر شده، یعنی توضیحات او قانع‌کننده نبوده است. در حقیقت پس از بررسی‌های دقیق، ‌شورای عالی نظارت به این جمع‌بندی رسیده است که باید مجدداً برای ریاست اتاق ایران، انتخابات برگزار شود. گفتنی است 10آبان ماه، شورای عالی نظارت طبق مصوبه‌ای اعلام کرد که با عنایت به ابهامات و ایرادات وارده نسبت به انتخابات اخیر هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و تذکرات واصله از سوی نهادهای نظارتی نسبت به صلاحیت احدی از منتخبان و با لحاظ اختیارات شورای‌عالی نظارت، در جلسه اخیر شورای مزبور با استناد به عدم تأیید صلاحیت فرد منتخب (حسین سلاح‌ورزی)‌، جریان انتخابات صرفاً نسبت به شخص یاد شده، باطل اعلام می‌شود. از این رو اتاق بازرگانی باید در اولین فرصت و از طریق هیأت نمایندگان برای تعیین فرد جایگزین، انتخابات مجدد برگزار کند.

سلاح‌ورزی در حال تمرد از قانون
کاوه تصریح کرد: با توجه به توضیحات یاد شده و بدون آنکه زمانی تلف شود باید با فوریت انتخابات برگزار شود. اگر آقای سلاح‌ورزی باز هم به رأی شورای عالی نظارت اعتراض دارد، می‌تواند به دیوان عدالت اداری (مانند سایر شهروندان) شکایت کند، اما شکایت او در دیوان عدالت اداری دلیل بر این نخواهد بود که رأی شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، اجرا نشود.
او گفت: انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، باید سریع‌تر رأی شورای عالی نظارت را اجرایی و نسبت به برگزاری انتخابات برای ریاست اتاق بازرگانی ایران اقدام کند. وظیفه اتاق این است که زودتر قانون را اجرایی کند. اگر این امر اجرایی نشود، شورای عالی نظارت، به خاطر اینکه اتاق ایران نسبت به انجام وظایف خود ناتوان بوده، ‌می‌تواند سرپرست بگذارد تا سرپرست انتخابات را برگزار کند. اتاق ایران نمی‌تواند از قانون و رأی صادره تمرد کند.

دولت علیه اتاق بازرگانی، اعلام جرم کند
این فعال صنعتی درباره اینکه «چرا هنوز اتاق بازرگانی هیچ اقدامی برای انتخابات انجام نداده و ‌آیا این امر تمرد از رأی شورای عالی نظارت، ‌نیست؟» ‌تصریح کرد: دولت سعی کرده در این خصوص تعامل داشته باشد تا موضوع با آرامش پیگیری شود. به این دلیل دولت فرصت داده تا اتاق بازرگانی وظایف خود را انجام دهد. اگر قانون اجرا نشود، می‌توان جرم‌انگاری کرد، ‌در چنین شرایطی اتاق بازرگانی و اعضای آن بشدت آسیب خواهند دید. او در پاسخ به این سؤال که «اگر اتاق بازرگانی ایران، ‌رئیس نداشته باشد، ‌چه اتفاقی رخ می‌دهد؟» ‌ادامه داد: اتاق بازرگانی، رئیس‌محور نیست؛‌ رئیس اتاق، عملاً رئیس جلسه است و نسبت به سایر اعضای اتاق برتری ندارد. وظایف هر فرد کاملاً مشخص است. لذا نباید به خاطر یک شخص ماهیت اتاق زیر سؤال برود. هیچ‌کدام از رؤسای اتاق قهرمان نبودند، تولیدکننده، ‌تاجر یا فعال اقتصادی بوده‌اند و از بین 500 نفر از اعضا انتخاب شده‌اند.

کارگزاران مدعی اتاق بازرگانی ایران
این فعال صنعتی گفت: در گذشته (قبل از 28 خردادماه سال‌جاری – ریاست آقای سلاح‌ورزی)‌ اتاق ایران وضعیت بسیار خوبی داشت و به عنوان یک تشکل تخصصی و صرفاً صنفی مطرح بود اما با توجه به مشکلات و لجبازی‌های پیش آمده، این مجموعه در اذهان عمومی به عنوان یک جناح و باند سیاسی در حال معرفی است؛‌ چنین موضوعی بشدت به ضرر اتاق بازرگانی ایران است. شرایط به نحوی شده که حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفته است که دولت‌ها در ایران به طور کلی، میل دارند به اینکه همه چیز تحت کنترل خودشان باشد. دولت رئیسی در برکناری رئیس اتاق بازرگانی به ابزارهای غیرقانونی متوسل شد. این گروه تصور می‌کند که اتاق بازرگانی دست این حزب است و حتی به صورت شفاهی چنین موضوعی بیان شده است. با اتفاقات رخ داده، بیخود و بی‌جهت بازوی صنعت و تجارت کشور، که صدها کار باید انجام دهد و موانع تولید را حذف کند، به بحران خودساخته گرفتار شده است و گویا از این وضعیت هم لذت می‌برد. اما کاوه در ادامه با بیان اینکه، ‌اتفاقات اخیر و خودساخته باعث شده که اتاق بازرگانی بایکوت شود، اذعان داشت: اگر آقای سلاح‌ورزی، تأییدیه‌های لازم را از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی داشت، به طور قطع اکنون اتاق بازرگانی ایران دچار حاشیه نمی‌شد. ما به عنوان تولیدکننده و فعال صنعتی معتقدیم که اتاق بازرگانی نباید رئیس‌محور شود. باید فضا به گونه‌ای رقم بخورد که اتاق بازرگانی بتواند مشکلات و چالش‌های حوزه تولید و تجارت را با گفتمان و مذاکره با سیاستگذاران حل کند. با لجبازی نمی‌توان دستاوردی داشت.

سلاح‌ورزی باید کنار برود
همچنین محسن صفایی، ‌عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه هیأت رئیسه باید مقدمات برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق بازرگانی را فراهم کنند، گفت: سلاح‌ورزی باید از رأی ابلاغ شده شورای‌عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تمکین کند و از این جایگاه هر چه زودتر کنار برود. او اظهار داشت: مسیر طی شده در ماه‌های گذشته برای صحت‌سنجی انتخابات اتاق بازرگانی ایران، نتیجه‌ای را به دنبال داشت که راه گریزی برای ریاست این بخش نگذاشته و با ابلاغ رأی شورای‌عالی نظارت هر چه سریع‌تر باید جایگزینی انجام شود. صفایی افزود: هیأت رئیسه منتخب موظف هستند مقدمات را برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق ایران فراهم کنند و با ایجاد آرامش شخص دیگری را برای ریاست اتاق انتخاب کنند تا فعالیت این بخش از نو آغاز و مشکلات گذشته به فراموشی سپرده شود. اوبا تأکید بر اینکه برای ادامه فعالیت اتاق ایران یک اراده، همت و روحیه جدید نیاز است، تصریح کرد: اتلاف بیشتر وقت در این شرایط به صلاح نیست و بهتر است اقدامات دوباره آغاز شود. در ۶ ماه گذشته اتاق بازرگانی ایران برای شرایط به وجود آمده در خصوص انتخابات، آسیب بسیاری متحمل شده است. عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: برگزاری انتخابات برای ریاست اتاق بازرگانی می‌تواند موقعیت جدیدی را برای حضور در جلسات فراهم کند و بخش خصوصی فعال‌تر و مؤثرتر حضور پیدا کند.

شورای‌عالی نظارت بر انتخابات، بالاترین رکن اتاق ایران است
این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه شورای‌عالی نظارت بر انتخابات، بالاترین رکن اتاق ایران است، اظهار داشت: تمام ارکان پایین‌دستی موظف به رعایت احکام، مصوبات و نظرات این بخش هستند و در شرایط کنونی رأی ابلاغ شده مبنی بر ابطال انتخابات، قابل تغییر نیست.
او با بیان اینکه در ایران محل شکایت برای موارد حقوقی وجود دارد و حق طبیعی هر انسانی است تا از آن استفاده کند، تصریح کرد: به‌محض اینکه ریاست فعلی، منصب خود را واگذار کرد و انتخابات مجدد برگزار شد، حق طبیعی برای شکایت و احقاق حقوق به دیوان عالی قضایی فراهم می‌شود.

آسیب‌ها باید جبران شود
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: قوه قضائیه از رسیدگی به شکایات در خصوص اتاق بازرگانی پرهیز می‌کند، زیرا پیش از این نیز حق رأی و نظردهی را متعلق به شورای‌عالی نظارت دانسته و اعلام نظر نخواهد کرد. او گفت: هیچ فردی در اتاق بازرگانی از دستیابی اعضا به حق و حقوق خود جلوگیری نمی‌کند و پس از واگذاری ریاست نیز می‌تواند اقدامات قانونی خود را پیگیری کند، اما در حال حاضر نباید فعالیت اتاق بازرگانی راکد بماند و اتلاف وقت بیشتر جایز نیست؛ بلکه باید آسیب‌ها جبران شود.

 

بـرش

کارگزاران نگران عدم تأیید صلاحیت
صحبت‌های مرعشی در محافل اقتصادی هم بی‌پاسخ نماند. حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی خطاب به دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفته بود: دولت برای ریاست اتاق بازرگانی هیچ گزینه‌ای ندارد و با وجود اینکه این اختیار را داشت به هیچ وجه قصد دخالت در انتخابات اتاق ندارد. آقایان نگرانند گزینه‌‌شان بعد از برکناری سلاح‌ورزی باز هم تأیید صلاحیت نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی