صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و یک - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و یک - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

برقراری عدالت مزدی با اجرای طرح طبقه‏بندی مشاغل

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم، بالغ بر 15هزار نفر مشمول طرح طبقه‏بندی مشاغل خواهند شد، گفت: مزایای مزدی همه کارگران شاغل در کارگاه‏های مشمول قانون کار باید مطابق طرح طبقه‏بندی پرداخت شود.
به گزارش تسنیم، مطابق ماده 48 و 49قانون کار که آیین‏نامه و دستورالعمل‏هایی را برای اجرای طرح طبقه‏بندی مشاغل تصویب کرده است، اجرای این طرح می‏تواند به عدالت مزدی کمک کند.
مطابق ماده 48قانون کار به منظور جلوگیری از بهره‏کشی از کار دیگری وزارت کار موظف است نظام ارزیابی و طبقه‏بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه کرده و به اجرا درآورد.
بر اساس ماده 49قانون کار برای استقرار مناسبات صحیح کارگاه در زمینه مزد و مشخص شدن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه‏ها، کارفرمایان موظفند با همکاری کمیته طبقه‏بندی مشاغل کارگاه یا مؤسسات ذیصلاح این طرح را تهیه و پس از تأیید وزارت کار در کارگاه به اجرا درآورند.
طرح طبقه‏بندی مشاغل با هدف برخورداری کارکنان و کارگران مشمول قانون کار از مزایای گروه، سنوات و مزد با رعایت شرایط احراز شغلی پیش‏بینی شده و در کارگاه‏های بالای 50نفر کارکن لازم‏الاجراست؛ این طرح در واقع در کارگاه‏هایی که به حد نصاب 50نفر کارگر و نیروی کار یا بیش از آن می‏رسند به اجرا در می‏آید و کارفرمایان مکلفند برابر ماده 48قانون کار، نیروهای کار خود را مشمول طبقه‏بندی قرار بدهند.
همه کارگاه‏های مشمول قانون کار با ماهیت دولتی، خصوصی و تعاونی در قالب انجام کارهای خدماتی، عمرانی، آموزشی و شرکت‏های پیمانکاری حقیقی یا حقوقی با هر تعداد پرسنل و هر نوع فعالیتی مشمول اجرای طرح طبقه‏بندی مشاغل هستند؛ کارگران با قراردادهای موقت نیز در هر شرکتی حتی پیمانکاری مشمول این طرح قرار می‏گیرند.
شهریور ماه سال جاری بود که رعیتی فرد با تأکید بر الزام اجرای طرح طبقه‏بندی مشاغل در کارگاه‏های بالای 50نفر اعلام کرد که ۵هزارو ۹۰۰ کارگاه هنوز این طرح را رعایت نکرده‏اند؛ این در حالی است که طبق قانون، همه کارگران شاغل در کارگاه‏های مشمول قانون کار اعم از قرارداد موقت، دائم، فصلی و حتی کارگران شرکت‏های پیمانکاری حقیقی یا حقوقی مشمول طرح طبقه‏بندی مشاغل هستند و مزد و مزایایشان باید در چهارچوب این قانون پرداخت شود.
علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه سعی شد تعامل میان کارگر و کارفرما به یک وحدت رویه تبدیل شده تا نبض بازار کار تنظیم شود، ادامه داد: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مثل سایر مناطق کشور وظایف خود را به انجام می‏رسانند.
رعیتی فرد با بیان اینکه در 24منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دیگر نیز احکام مدیران کار و خدمات اشتغال صادر شده است، گفت: سعی داریم در آینده با گردهمایی مناطق آزاد، اختلافات مربوط به حوزه کار را برطرف ساخته و مشکلات این حوزه را مرتفع سازیم.
وی با بیان اینکه اعتصابات و تشکیل پرونده ناشی از اختلاف میان کارگر و کارفرما در سال گذشته 14درصد کاهش یافته است، گفت: برای ایجاد عدالت فردی، به دنبال برچیدن انحصار و رانت هستیم و برای این مهم، با همکاری سازمان سنجش، برگزاری آزمون‏های مختلف را پیشنهاد داده‏ایم.
رعیتی فرد بیان کرد: در حوزه طرح طبقه‏بندی مشاغل نیز به دنبال رسیدن به عدالت فردی هستیم، به‏گونه‏ای که باید تفاوت میان کارگر ساده و کارگر ماهر مشخص شود تا بدین وسیله برای بخش تولید ایجاد انگیزه صورت گیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه گستره پوشش این وزارتخانه بالغ بر 55میلیون نفر است، یادآور شد: تا پایان دولت سیزدهم، بالغ بر 15هزار نفر مشمول طرح طبقه‏بندی مشاغل خواهند شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی