صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و سه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و سه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

برآشفتگی جریان اصلاح‌طلب از کاهش قیمت گوشت قرمز

افزایش واردات گوشت قرمز واردات گوشت گرم گوسفندی در سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی یک‌هزار و 110 درصد و به لحاظ ارزشی 1660 درصد افزایش یافته است تا بازار این محصول تنظیم شده و شاهد گرانی گوشت قرمز در بازار نباشیم

امین محمودی
روزنامه نگار

قیمت گوشت قرمز در بازار نسبت به سال گذشته با کاهش محسوسی روبرو بوده است به طوری که بیشتر رسانه ها نیز روزانه به تداوم این امر پرداخته اند.
به همین دلیل روزنامه ایران اقتصادی نیز طی چند روز گذشته این موضوع را با تیتر«تعدیل قیمت گوشت قرمز با صفر شدن سود بازرگانی واردات» منعکس کرد که ظاهرا هم کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار و هم تیترهای مدوام رسانه های مختلف به مذاق خبرگزاری خبرآنلاین خوش نیامده و این امر را به سخره گرفته است. این در حالی است که در زمان دولت یازدهم و دوازدهم سرانه مصرف بسیاری از کالاهای خوراکی در کشور روند نزولی پیدا کرد و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در دولت قبل نیز راه حلی برای این موضوع نداشتند.
از طرف دیگر بازار این کالاهای نیز هر از چندگاهی یا با معضل کمبود شدید و صفی شدن بازار توزیع روبرو می شد یا گرانی زیادی را به خود می دید.

2 سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار
با وجود آن که می توان این خشم رسانه اصلاح طلب را باید فقر سوژه یابی آنها برای سیاست رسانه ای خود قلمداد کنیم اما بد نیست بدانیم وزارت جهاد کشاورزی دو سیاست افزایش تولید داخل و افزایش واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار را در سرلوحه وظایف خود برای تنظیم بازار این کالای اساسی قرار داده است.
یکی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار، مبادرت به توزیع گوشت وارداتی بوده است که از ماه‌های قبل در حال انجام است.
تسهیل واردات گوشت قرمز
دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هرگونه کمبودی در بازار و کاهش قیمت گوشت قرمز و مهم‌تر از آن رسیدن این کالای اساسی به دست اقشار ضعیف و متوسط جامعه اقدام به واردات گوشت قرمز کرده و به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال نیز ادامه‌دار باشد.
علاوه براین طبق اعلام معاون اول رئیس‌جمهور، هیأت دولت محاسبه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله با نرخ صفر را تصویب کرده و به وزرای صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد ابلاغ کرده است.
براساس این تصویب‌نامه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله تازه و منجمد اعم از شقه، لاشه و قطعات با استخوان با نرخ صفر محاسبه می‌شود. این تصویب‌نامه برای نیمه دوم سال‌جاری بوده و از ابتدای مهرماه امسال تا پایان اسفند ماه معتبر است. گمرک ایران نیز در ابلاغیه فوری از اعمال سود بازرگانی صفردرصدی واردات گوشت تا پایان سال خبر داده است. در این ابلاغیه فوری آمده است، مأخذ سود بازرگانی گوشت تازه و منجمد در قالب 11 ردیف تعرفه براساس مصوبه دولت تا پایان سال صفردرصد لحاظ خواهد شد.
طی ماه‌های اخیر روزانه ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن گوشت گرم وارد شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته میزان واردات افزایش یافته است.
 به‌طوری که هم‌اکنون طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی واردات روزانه گوشت گرم به ۲۵۰ تن رسیده که ۷۰‌ درصد آن مربوط به گوشت گوسفندی و ۳۰‌ درصد گوشت گوساله است. به همین دلیل انتظار می‌رود با افزایش واردات گوشت، بازار طی یک تا دو ماه آینده به ثبات برسد.

افزایش قابل توجه واردات گوشت قرمز
از طرف دیگر آمار گمرک در 7 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد طی این مدت 12 هزار تن گوشت گرم گوسفندی به ارزش 88 میلیون دلار وارد کشور شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها یک‌هزار تن گوشت قرمز به ارزش 5 میلیون دلار وارد کشور شده بود.
بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت گرم گوسفندی در سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی یک‌هزار و 110 درصد و به لحاظ ارزشی 1660 درصد افزایش یافته است تا بازار این محصول تنظیم شده و شاهد گرانی گوشت قرمز در بازار نباشیم. هم‌اکنون بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور اقدام به توزیع گوشت قرمز با قیمت 310 تا 390 هزار تومان در بازار کرده و در خرده‌فروشی‌ها هم به مرور از قیمت این کالای اساسی کاسته می‌شود.

تداوم کاهش قیمت گوشت قرمز
به‌طوری که شاهد آن هستیم که قیمت گوشت قرمز در خرده‌فروشی‌ها روزانه تعدیل می‌یابد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز گوشت گرم گوسفندی با قیمت 310 تا 390 هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد، این درحالی است که بسیاری از دلالان بازار گوشت قرمز منتظر تدوام قیمت 500 هزار تومانی این کالای اساسی در بازار بودند.

 

بــرش

تولید قراردادی گوشت قرمز
وزارت جهاد کشاورزی امسال علاوه بر سیاست تولید قراردادی گوشت قرمز از طریق حمایت از عشایر را در دستور کار خود قرار داد، ولی برای کاهش قیمت گوشت قرمز و متعادل شدن بازار سیاست افزایش واردات تا پایان سال را اجرا کرد.  با این حال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که از سال آینده با انبوه تولید دام در کشورمان و زایش‌های گسترده دیگر نیازی به واردات گوشت قرمز نیست و بازار نیز تنظیم خواهد شد.محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش با تاکید بر تولید گوشت قرمز تصریح کرد: با توجه به زمان‌بر بودن ایجاد چرخه صنعتی در تولید گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی امور دام با رویکرد جدید در تولید قراردادی برای کوتاه شدن دست سوداگران و برچیدن واسطه‌ها از مسیر تولید تا سفره، بازار آن را به ثبات خواهد رساند، ورود به واحد‌های صنعتی، پرواری‌بندی، عشایری و بنگاه‌های اقتصادی برای انعقاد قرارداد تولید گوشت و دام نرینه برای کشتار از جمله این راهکار‌هاست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی