صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و سه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و سه - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد

سلاح‌ورزی وجهه اتاق بازرگانی را مخدوش کرد

آماده‌باش برای اصلاح افراد محترم زیادی در اتاق بازرگانی ایران هستند که می‌توانند رئیس شوند و آرامش را به اتاق ایران، ‌برگردانند. در اتاق بازرگانی ایران، چه در شرایط فعلی و حتی ادوار گذشته، ‌افراد دلسوز و کاربلد وجود دارند که می‌توانند وضعیت پیش‌آمده را اصلاح کنند

10 آبان‌ماه شورای عالی نظارت اتاق بازرگانی، حسین سلاح‌ورزی را رئیس غیرقانونی اتاق ایران دانست و حکم داد که باید با فوریت انتخابات جدید برای ریاست اتاق بازرگانی ایران برگزار شود.
در هفته اول این حکم، ‌رئیس غیرقانونی اتاق ابراز بی‌اطلاعی کرد و ابلاغ هر گونه حکم از سوی شورای عالی نظارت اتاق بازرگانی را رد کرد و حتی در جلسات خود عنوان کرد که مشکلات پیش آمده سوء‌تفاهم بین دولت و بخش خصوصی است و با مذاکره حل خواهد شد. اما اعضای اتاق بازرگانی چنین امری را قبول ندارند و می‌گویند از 28 خردادماه سال‌جاری تاکنون، به جهت آنکه سلاح‌ورزی از سوی نهادهای نظارتی تأیید نشده بود و عملاً حضور او در ساختمان طالقانی غیرقانونی بود، اتاق بازرگانی ایران بعد از مدت‌ها فعالیت حرفه‌ای، ‌وارد دوران افول شده است. در این خصوص با محسن صفایی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.
 آخرین اقدامی که رئیس غیرقانونی و هیأت‌رئیسه در انتخابات اتاق بازرگانی داشتند، چه بوده است؟
این‌گونه عنوان شده که سلاح‌ورزی، هنوز حکم شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی را دریافت نکرده است. در این میان سایر اعضای هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران هم هیچ اطلاعیه و اعلامیه‌ای مبنی بر مصوبه شورای عالی نظارت نداده‌اند. بر این اساس اعضای اتاق بازرگانی نمی‌دانند که هیأت‌رئیسه چه تصمیمی دارند و قرار است برای تخلف صورت گرفته، چه اقدامی انجام شود.
10 آبان‌ماه، ‌ شورای عالی نظارت اتاق بازرگانی، نسبت به ابطال رأی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی حکم داد. از آن روز تاکنون 11 روز گذشته، ‌اما هنوز سلاح‌ورزی می‌گوید که سوء‌تفاهم بین دولت و بخش خصوصی است. در این خصوص چه برداشتی می‌توان داشت؟
در مقطع فعلی نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد که بی‌توجهی به قانون شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی به چه علت است. آیا از سر صدق است یا دلایل دیگر دارد. ولی در حکم شورای عالی نظارت به صورت رسمی اعلام شده است که باید انتخابات جدید برای ریاست اتاق بازرگانی ایران برگزار شود. سلاح‌ورزی، ‌مانند سایر اعضای اتاق است و هیچ برتری‌ای نسبت به سایر اعضا ندارد. اگر او از ریاست اتاق بازرگانی ایران برود، هیچ اتفاق بدی در اتاق نخواهد افتاد و برعکس دوباره بخش خصوصی می‌تواند نشست‌های تخصصی خود را با سیاستگذاران برگزار کند و مجدد مطالبه‌گر خواسته‌های فعالان اقتصادی باشد. لذا امیدواریم که او به حکم ابلاغ شده، با فوریت تمکین کند و اجازه ندهد که بخش خصوصی بیش از این وارد حاشیه شود. ما هنوز نمی‌دانیم که چرا آقای سلاح‌ورزی، نسبت به اجرای حکم شواری عالی نظارت، ‌اقدامی انجام نداده است. بر این اساس نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌تواند مدیریت امور را بر عهده بگیرد تا انتخابات اتاق بازرگانی ایران برگزار شود. اتاق بازرگانی ایران، افراد بسیار بزرگ، کارآفرین، برجسته و خوشنام دارد، ‌افرادی که هیچ پرونده‌ای ندارند و همواره شفاف عمل کرده‌اند. حتی نایب‌رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران هم می‌تواند ‌رئیس اتاق ایران شود.
 
شاید تصور سلاح‌ورزی این است که با کنار رفتنش، شاکله بخش خصوصی به‌هم می‌ریزد؟
اصلاً چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛‌ اتاق بازرگانی ایران با رفتن سلاح‌ورزی هم می‌تواند به‌راحتی موضوعات مختلف را پیگیری کند و چه بسا شرایط بهتر هم خواهد شد چرا که دیگر چالشی بین دولت و بخش خصوصی نخواهد بود. ادامه حضور سلاح‌ورزی و مقاومت او در ریاست اتاق بازرگانی ایران، ‌به تشکل‌ها، ‌انجمن‌ها و فعالان اقتصادی ضربه خواهد زد. شرایط فعلی، چهره اتاق بازرگانی را مخدوش کرد. فعالان اقتصادی همچون سربازانی هستند که برای حفظ کشور فعالیت (جنگ اقتصادی) می‌کنند، لذا یک نفر نمی‌تواند این‌گونه فکر کند که از همه سربازان بهتر و برتر است و باید در این جنگ اقتصادی باشد و اگر نه فعالان بخش خصوصی نمی‌توانند ادامه حیات دهند؛ معتقدم این نگاه صحیح نیست. چرا سلاح‌ورزی باید این همه مقاومت کند و از ریاست کناره‌گیری نکند. اگر او به قانون عمل کرده بود اکنون موضوع ریاست به رسانه‌ها کشیده نمی‌شد و عملکرد اتاق بازرگانی زیر سؤال نمی‌رفت. قطعاً با لجبازی هیچ کاری درست نخواهد شد و تنها فعالان اقتصادی و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران، صدمه خواهند دید. هیچ‌کدام از فعالان اقتصادی، چنین رفتاری را نمی‌پسندند و قبول ندارند. از اعضای هیأت‌رئیسه نیز این انتظار وجود دارد که اگر رئیس فعلی اتاق به قانون عمل نمی‌کند، ‌آنها قانون را اجرایی و بستر انتخابات را فراهم کنند. در این خصوص باید با فوریت اقدام شود. به لحاظ قانونی باید موضوع ریاست اتاق بازرگانی ایران، تعیین تکلیف شود.
 
عدم تمکین به قانون (مصوبه شورای عالی نظارت) چه پیامی دارد؟
این امر بخش خصوصی و دولت را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که بخش خصوصی روزبه‌روز ضعیف‌تر شود. بی‌توجهی سلاح‌ورزی به مصوبه شورای عالی نظارت سبب شده که ‌اوضاع بدتر شود. هر روز که سلاح‌ورزی در اتاق ایران می‌ماند، در حقیقت زمان بخش خصوصی تلف می‌شود. این در حالی است که زمان برای بخش خصوصی اهمیت بسزایی دارد و لذا تأکید می‌شود که شرایط فعلی تنها فرصت‌سوزی برای فعالان اقتصادی واقعی است. از ابتدای سال‌جاری شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی برگزار نشده و این امر اتفاق بسیار بدی است چرا که در این نشست‌ها، ‌مشکلات فعالان اقتصادی مشخص و حل می‌شد. حتی این فرصت هم فراهم نشده که سلاح‌ورزی در نشست‌ها و کمیسیون‌ها حضور پیدا کند. لذا این نشان می‌دهد که بخش خصوصی در حال ضعیف شدن است. تمام ارکان پایین‌دستی اتاق بازرگانی ایران موظف به رعایت احکام، مصوبات و نظرات شورای عالی نظارت هستند و در شرایط کنونی رأی ابلاغ شده مبنی بر ابطال انتخابات، قابل تغییر نیست. در ایران محل شکایت برای موارد حقوقی وجود دارد و حق طبیعی هر انسانی است تا از آن استفاده کند، به‌محض اینکه ریاست فعلی، منصب خود را واگذار کند و انتخابات مجدد برگزار شود، حق طبیعی برای شکایت و احقاق حقوق به دیوان عالی قضایی برای سلاح‌ورزی فراهم خواهد شد. قوه قضائیه از رسیدگی به شکایات در خصوص اتاق بازرگانی پرهیز می‌کند؛ زیرا پیش از این نیز حق رأی و نظردهی را متعلق به شورای‌ عالی نظارت دانسته و اعلام نظر نخواهد کرد. هیچ فردی در اتاق بازرگانی از دستیابی اعضا به حق و حقوق خود جلوگیری نمی‌کند و پس از واگذاری ریاست نیز می‌توانند اقدامات قانونی خود را پیگیری کنند، اما در حال حاضر نباید فعالیت اتاق بازرگانی راکد بماند و اتلاف وقت بیشتر جایز نیست؛ بلکه باید آسیب‌ها جبران شود.
 
اعضای اتاق بازرگانی چرا هیچ کاری انجام نمی‌دهند و خواسته خود را صریحاً اعلام نمی‌کنند؟
به طور قطع اگر این موضوع ادامه‌دار باشد، اعضای اتاق خواسته خود را مطرح می‌کردند البته هم‌اکنون هم جای تعجب دارد که چرا تمام اعضا گله‌مندی خود را اعلام نمی‌کنند. در این میان هیأت‌رئیسه وظیفه دارد که نسبت به شرایط پیش‌آماده اطلاع‌رسانی و موضع خود را اعلام کند. سکوت فعلی هیأت‌رئیسه قابل توجیه نیست. به نظر می‌رسد برخی‌ها تازه وارد اتاق بازرگانی ایران شده‌اند و ‌برخی دیگر در زمره دوستان سلاح‌ورزی هستند و برخی هم به جهت احترام جمعی سکوت کرده‌اند و درباره وضعیت پیش‌آمده اظهارنظر نمی‌کنند. اما به طور قطع این امر ادامه‌دار نخواهد بود و باید وضعیت پیش‌آمده مشخص و شفاف شود.

 

برش

تاکنون اتاق بازرگانی گرفتار چنین وضعیتی شده بود؟
خیر. اتاق بازرگانی ایران در تمام دوره‌ها و حتی انتخابات، هیچ حاشیه‌ای نداشت و بخش خصوصی فارغ از مسائل سیاسی به دنبال فعالیت‌های خود بود. افراد محترم زیادی در اتاق بازرگانی ایران هستند که می‌توانند رئیس شوند و آرامش را به اتاق ایران، ‌برگردانند. در اتاق بازرگانی ایران، چه در شرایط فعلی و حتی ادوار گذشته، ‌افراد دلسوز و کاربلد وجود دارند که می‌توانند وضعیت پیش‌آمده را اصلاح کنند. تأکید می‌کنم هیأت رئیسه منتخب موظف است تا مقدمات برگزاری انتخابات مجدد ریاست اتاق ایران را فراهم کند، ‌بعد از برگزاری انتخابات فعالیت این بخش از نو آغاز و مشکلات گذشته به فراموشی سپرده خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی