صفحات
شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

فرشاد مؤمنی و حسین راغفر که در انتخابات‌ 92 و 96 حمایت قاطعانه‌ای از حسن روحانی داشتند مدعی شدند کاهش تورم روی زندگی مردم تأثیر ندارد!

رنجش حامیان دولت روحانی از سریع‌ترین کاهش تورم

تکدر خاطر 2 اقتصاددان‌نما از کاهش تورم

در شرایطی که در دولت سیزدهم رکورد سریع‌ترین افت رشد تورم در سه دهه اخیر به ثبت رسیده‌ است، تعدادی از استادان اقتصادی نزدیک به دولت روحانی از این دستاورد ناراحت و مدعی شدند کاهش تورم روی زندگی مردم تأثیر ندارد! حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا و فرشاد مؤمنی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از جمله افرادی هستند که اخیراً این ادعای عجیب را مطرح کرده‌اند. البته جای تعجب ندارد افرادی که در گذشته حمایت قاطعانه‌ای در انتخابات سال‌های 92 و96 از حسن روحانی داشته‌اند و عملکرد فاجعه‌بار روحانی، صدای طبل توخالی این مدعیان اقتصاددان بودن را درآورد، در روزهایی که روند بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان در دولت سیزدهم طی می‌شود ناراحت باشند و سعی کنند با تحلیل‌های سوگیرانه و غلط علمی، دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم را تخریب کنند. دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که همه عوامل تورم‌زا در اوج خود بودند. دولت روحانی در ۴ ماه پایانی عملکردش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ و رکورد استقراض از بانک مرکزی را ثبت کرده بود و نرخ تورم هم طبق گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی در اوج خود قرار داشت. کسانی که از کاهش تورم ناراحت هستند باید به یاد داشته باشند که تورم یکی از مشکلات اقتصادی جدی است که می‌تواند روی زندگی مردم تأثیر منفی بگذارد. کاهش تورم به معنای افزایش قدرت خرید و کاهش هزینه‌های زندگی برای افراد است و این امر می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی جامعه کمک کند. بنابراین، به جای ناراحتی از کاهش تورم، بهتر است چشم‌اندازی از بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم متصور باشند.
حامیان دیروز دولت روحانی، منتقدان پوشالی امروز
فرشاد مؤمنی و حسین راغفر افرادی از به اصطلاح 50 اقتصاددان ایرانی بودند که در سال 96 در نامه‌ای خطاب به مردم ایران اعلام کردند در انتخابات پیش رو از حسن روحانی حمایت خواهند کرد. نتیجه حمایت این افراد با پوششی شبه علمی پس از گذشت دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بر همگان مشخص شد؛ رکوردزنی نرخ تورم، بالاترین میزان رشد نقدینگی، جهش‌های پیاپی نرخ ارز، میانگین نرخ رشد اقتصادی صفر درصد و میزان تشکیل سرمایه منفی طی دولت روحانی تنها بخشی از کارنامه عملکرد دولت حمایت شده از سوی این افراد بود که منجر به از دست رفتن فرصت‌های طلایی دهه 90 شد و دهه 90 را به دهه از دست رفته اقتصاد ایران تبدیل کرد. اگر فرشاد مؤمنی و حسین راغفر بانیان این شرایط نباشند، مسلماً به‌واسطه حمایت‌های قاطعانه خود از دولت روحانی یکی از شرکای جرم این عملکرد فاجعه‌بار هستند.
بررسی اظهارات این 2 حامی قاطع دولت روحانی نشان می‌دهد در زمان ثبت بالاترین میزان تورم طی 80 سال اخیر اقتصاد ایران در دولت روحانی، هیچ اظهارنظر خاصی از فرشاد مؤمنی و حسین راغفر در رابطه با این موضوع یافت نشده و انتقاد جدی نسبت به این اتفاق که منجر به کوچک شدن سفره مردم ایران و افت شدید قدرت خرید مردم شد، وارد نکردند اما در این روزها به شکل مضحکی نسبت به کاهش شدید نرخ تورم موضع‌گیری می‌کنند و افت نرخ تورم را بی‌تأثیر بر قدرت خرید و زندگی مردم می‌دانند.
فرشاد مؤمنی و حسین راغفر که خود را اقتصاددان می‌دانند و مدعی نگاه راهبردی و بدیع در اقتصاد هستند، بارها بدون ارائه و استناد به شاخص‌ها و متغیرهای اقتصاد کلان که وضعیت و روند اقتصادی کشور را نشان می‌دهد، ارزیابی‌های غلطی را مطرح کرده‌اند. البته این اظهارنظرهای سوگیرانه مؤمنی و راغفر به‌عنوان اقتصاددانان نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان و همسو با دولت روحانی، به کرات در طول 2 سال اخیر به وسیله آمارسازی و اتخاذ مواضع غلط و سوگیرانه تشدید شده است.

کاهش تورم چگونه بر قدرت خرید افراد تأثیر می‌گذارد؟
با توجه به اینکه این 2 فرد مدعی شدند که کاهش نرخ تورم بر قدرت خرید خانوار و زندگی مردم بی‌تأثیر است در انتها به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چگونه کاهش نرخ تورم بر میزان قدرت خرید افراد مؤثر خواهد بود. هرچند پاسخ به این پرسش بدیهی به نظر می‌رسد اما گویا راغفر و مؤمنی ساده‌ترین مفاهیم علم اقتصاد را نیز برای تحلیل‌های سوگیرانه خود نادیده می‌گیرند. کاهش تورم به معنای کاهش سرعت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است و می‌تواند بهبود قدرت خرید افراد را به همراه داشته باشد، زیرا با کاهش نرخ تورم افراد می‌توانند با میزان پول کمتری نسبت به گذشته(تورم بالاتر به معنای سطح عمومی قیمت‌های بالاتر) خرید کنند و از محصولات و خدمات بیشتری بهره‌مند شوند. این موضوع می‌تواند بویژه برای افراد با درآمد محدود یا آسیب‌پذیر، تأثیر مثبتی داشته باشد و زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر مثبت قرار دهد. به علاوه، کاهش تورم می‌تواند با افزایش اعتماد مردم به اقتصاد همراه باشد که این موضوع نیز می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کرده و شرایط رونق اقتصادی را برای کسب و کارهای مختلف فراهم کند. با این توضیح کوتاه مشخص است که افت چشمگیر تورم چگونه می‌تواند بر زندگی و قدرت خرید خانوارها اثرگذار باشد و تحلیل اخیر این 2 مدعی اقتصاددانی، فاقد وجاهت علمی است.

جستجو
آرشیو تاریخی