صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و پنج - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و پنج - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

روز کوچک‌های بازار

رشد ۴۶۱۱ واحدی شاخص کل هم وزن بورس در برابر رشد 2330 واحدی شاخص کل

درحالی که بازار سهام هفته گذشته را صعودی به پایان رساند، با رسیدن به هفته جاری و در دو روز نخست این هفته دوباره عقبگرد کرد. اما اتفاق تازه‌ای که درشاخص‌های بورس تهران افتاد پیش افتادن کوچ‌های بازار نسبت به شرکت‌های بزرگ است. در پایان معاملات روز یکشنبه نیز با وجودی که شاخص کل بورس منفی بود، شاخص کل هم وزن که نشان دهنده عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است، سبز بود. بدین ترتیب درحالی که روز یکشنبه، شاخص کل بورس 848 واحد معادل 4 صدم درصد ریزش کرد، شاخص کل هم‌وزن بورس با افزایش هزار و 932 واحد برابر با 28 صدم درصد صعودی بود.
این روند متفاوت در روز گذشته نیز تکرار شد، هرچند دیروز شاخص کل بورس نیز مثبت شد، اما رشد شاخص هم وزن تقریباً سه برابر شاخص کل بورس بود. روز دوشنبه، شاخص کل قیمت هم وزن با رشد بیش از 4 هزار و 611 واحدی مواجه شد، این در حالی است که شاخص کل بورس تنها رشد 2 هزار و 330 واحدی را شاهد بود. بنابراین شاخص کل بورس رشد 11 صدم درصدی را تجربه کرد اما شاخص هم وزن رشدی 66 صدم درصدی را درکارنامه خود ثبت کرد.
این رخداد نشان می‌دهد که روند ورود پول به سمت سهم‌های کوچک و متوسط بازار تغییر مسیر داده و سهم‌های بزرگ بازار در این روزها جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران نداشته است.
 
افزایش 2331 واحدی شاخص بورس تهران
جزئیات معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد، همه شاخص‌های بورس دیروز سبز شدند اما میزان افزایش زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته 0.11 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 0.66 درصد افزایش یافتند.
شاخص کل بورس با افزایش 2 هزار و 330 واحدی همراه شد و به رقم 2 میلیون و 55 هزار و 963 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با افزایش 4 هزار و 611 واحد به رقم 705 هزار و 631 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 141 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران دیروز بیش از 7.1 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 319 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 898 میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص آزاد شناور 0.14 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس به میزان 0.3 درصد تقویت شد و شاخص بازار دوم بورس 0.21 درصد افزایش یافت.
در این روز نمادهای شستا، ایران‌خودرو و اپال کانی پارس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای گل‌گهر، فولاد مبارکه، ملی مس و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.
 
رشد 109 واحدی آیفکس
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 109 واحد افزایش به رقم 25 هزار و 128 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 412 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه فرابورس که شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی بورس و فرابورس است به بیش از 412 هزار میلیارد تومان برآورد شد.
معامله‌گران امروز بیش از 6.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 182 هزار فقره معامله و به ارزش 253 هزار میلیارد تومان رسید، البته لازم به یادآوری است مطابق روال دوشنبه‌ها امروز در قالب عملیات بازار باز 2.7 میلیارد اوراق بدهی در قالب 361 معامله به ارزش 249 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که ارقام آن در معاملات فرابورس درج می‌شود.
شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس دیروز 0.44 درصد افزایش یافتند، این دو شاخص با معیار هم‌وزن 1.28 درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس 0.98 درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم فرابورس 0.24 درصد رشد کرد.
نمادهای انتخاب الکترونیک، بهمن دیزل، تجلی توسعه معادن و فلزات، فولاد هرمزگان، ایران‌خودرو دیزل و گلدیران بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و نماد پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته است.
در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۷ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز ۱۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی انجام شده است. این دومین روز متوالی است که نقدینگی حقیقی وارد سهام می‌گردد.
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۰۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. صندوق‌های درآمد ثابت امروز نیز شاهد ۱۷۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی بوده‌اند. این سومین روز متوالی است که نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها خارج می‌گردد.
ارزش صف‌های خرید ۲۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی ۳ میلیارد تومان افزایش داشته است. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش هم با افزایش ۷۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۳۷۰ میلیارد تومان قرار دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی