صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • نگاه
  • اقتصاد جنگ
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و شش - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و شش - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

فصلی نوین درروابط اقتصادی تهران – آتن آغاز می‌شود

هدف‌گذاری تجارت 3 میلیارد یورویی ایران و یونان

هیأتی متشکل از تجار ایرانی عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان در حوزه‌های مختلف تجاری از جمله گردشگری، کشاورزی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان‌سازی و غیره به ابتکار بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به آتن سفر کرد.هیأت تجاری ایران ضمن بازدید از مراکز تجاری و بنگاه‌های اقتصادی یونان، طی نشست‌هایی با تجار و شرکت‌های یونانی مذاکره و درباره گسترش روابط بازرگانی خود گفت‌و‌گو داشت.این نخستین هیأت تجاری بزرگ از کشورمان است که طی هشت سال گذشته با حمایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان و همتای یونانی‌اش در تهران به آتن سفر کرده است. به گزارش ایرنا هیأت اعزامی از اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان به همراه رئیس و اعضای اتاق بازرگانی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) یونان، ضمن گفت‌و‌گو درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک، از گسترش تراکنش‌های اقتصادی بین بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور استقبال کردند.

تمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط
ملک حسین گیوزاد، سفیر ایران در یونان گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند و به همین دلیل مورد حمایت و توجه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.همچنین وزارت صمت نیز تسهیلات ویژه‌ای را به منظور حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص داده که می‌توان از این تسهیلات برای ارتقای مناسبات تجاری با یونان بهره‌برداری کرد. در همین راستا شرکت‌های ایرانی آمادگی انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان یونانی خود را دارا هستند. گیوزاد افزود: ایران یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه به بازراهای بین‌المللی است. محصولات صادراتی ایران شامل کالاها و اقلامی همچون نفت، مواد شیمیایی و پتروشیمی، میوه و خشکبار، فرش و کالاهای صنعتی است که قابل صدور به دیگر کشورها از جمله یونان است.

فرارسیدن دوران اوج
رئیس اتاق بازرگانی بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) آتن نیز گفت: بنگاه‌های کوچک ومتوسط یونان علاقه‌مند و دارای ظرفیت‌های فراوان برای تجارت با همتایان ایرانی هستند.پاولوس راوانیس افزود: در سال‌های اخیر به دلایلی خارجی، شاهد افت مبادلات اقتصادی مشترک ایران و یونان بوده‌ایم به طوریکه تجارت دوجانبه به حدود 50 میلیون یورو افت کرده اما با رویکرد جدید و تقویت همکاری‌های بازرگانی می‌توانیم این رقم را به دوران اوج آن برگردانیم.وی بیان داشت: این اولین تجربه ما در پذیرش یک هیأت تجاری از ایران است و تمایل داریم یادداشت تفاهمی برای همکاری در حوزه‌های گوناگون تجاری بویژه در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط در آینده امضا کنیم.
یونان پنجره ورود تجار ایرانی به اتحادیه اروپا
رئیس اتاق بازرگانی شهر پیرئاس یونان در دیدار با هیأت تجاری اعزامی از اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان، ضمن اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی بین ایران و یونان، خواستار افزایش تجارت دوجانبه به ارزش سه میلیارد یورو شد.
واسیلیس کورکیدیس گفت:یونان پنجره ورود تجار ایرانی به اتحادیه اروپا است و ایران هم در ثقل تحولات خاورمیانه قرار دارد بنابراین تجار دو کشور باید از این فرصت بی‌همتا در راستای ارتقای تجارت دوجانبه استفاده کنند.وی بیان داشت: ایران جایگاه رفیعی در اقتصاد خاورمیانه و آسیا ایفا می‌کند و بنابراین دارای ظرفیتی است که می‌توان از آن برای گسترش اقتصاد یونان بهره‌برداری کرد.

آماده استفاده از ظرفیت بندر پرئاس
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران - یونان نیز ابا اشاره به آمادگی تجار ایرانی برای گسترش حجم روابط تجاری با یونان گفت: بندر پیرئاس به عنوان بزرگترین بندر تجاری و مسافربری اروپا و چهارمین بندر بزرگ تجاری اروپا از اهمیت زیادی برای بخش‌های تجاری ایران بویژه در حوزه کشتیرانی و خدمات مربوطه برخوردار است.
نادر کشتکار افزود: مطمئن هستیم هر دو طرف محدویت‌های موجود در روابط فیمابین را درک کرده و برای آن راه‌حلی پیدا می‌کنند. بزرگی اقتصاد ایران و نقش اصلی یونان در کشتیرانی بر کسی پوشیده نیست و ما آماده استفاده از ظرفیت‌های بندر پرئاس در بهبود مناسبات اقتصادی بین ایران و یونان هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی