صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • نگاه
  • اقتصاد جنگ
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و شش - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و شش - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

سازمان ملل: اسرائیل، فلسطینی‌ها را از ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفت محروم کرد

خسارات اقتصادی حمله رژیم صهیونیستی به غزه

نیمی از غزه ناپدید شد با توجه به جنگ ویرانگری که رژیم صهیونیستی با انداختن هزاران تن مواد منفجره روی ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف غزه به‌ویژه شمال غزه به راه انداخته است، تقریباً نیمی از ساختمان‌های نوار غزه از نقشه ناپدید شده‌اند

تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه قریب به نیمی از این منطقه را ناپدید کرده است‌. به گفته ناظران، اشغالگران، نقشه ناکام ترسیم جغرافیای جدید شهری برای غزه را دنبال می‌کنند.
 به گزارش فارس، ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی از ۳۹ روز پیش جنگ جنایتکارانه‌ای را در نوار غزه به راه انداخته است و طی آن کل محله‌های مسکونی این منطقه‌ کاملاً محاصره شده را بر سر ساکنان آن ویران کرده است. ناظران اقتصادی آنچه را در حال وقوع است به عنوان بزرگترین جنگ برای نابودی زیرساخت‌های مسکونی و خدماتی در تاریخ نوار غزه توصیف و تأکید می‌کنند این جرایم رژیم اشغالگر بخشی از تلاش‌های آن برای تغییر جغرافیای غزه و ترسیم نقشه شهری جدید از طریق آواره کردن ساکنان آن در داخل نوار غزه یا کوچاندن آنها به خارج از این منطقه است تا به زعم خود بتواند نوار غزه را بار دیگر به اشغال خود درآورده و به راحتی تحت سلطه خود بگیرد. به نظر می‌رسد عملیات رژیم صهیونیستی در تخریب نظام‌مند نیمی از ساختمان‌های غزه و نابودی حدود ۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی همزمان با از بین بردن نیروگاه‌های آب، شبکه برق و خدمات عمومی به منظور وادار کردن صدها هزار نفر به فرار از مناطق مختلف، به ویژه شمال نوار غزه است.

نبرد اردوگاه‌ها
 در حالی که طی دو روز گذشته ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده بود که نشان می‌داد در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه با وجود اینکه فجایع بزرگی از حملات هوایی اسرائیل رقم خورد هنوز زندگی جریان دارد و بازارهای آنجا باز است، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیشب بار دیگر به روی این اردوگاه بمب ریخت.
 اردوگاه جبالیا در جنوب شهر جبالیا و نزدیک مرز با اسرائیل در شمال نوار غزه شامل سه مدرسه وابسته به آنروا است که به پناهگاهی برای صدها خانواده آواره تبدیل شده است.   منابع فلسطینی خبر دادند که در جریان جنایت شب گذشته اسرائیل در اردوگاه جبالیا، ۱۲خانه مسکونی به صورت کامل منهدم شد و تا کنون پیکر ۳۱ شهید نیز از زیر آوارها بیرون کشیده شده است.
 به گفته ناظران، شواهد امر نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر جغرافیای نوار غزه است و از همین رو دعوت به ایجاد اردوگاه‌هایی در جنوب نوار غزه برای آوارگانی کرده که از شمال این منطقه کوچ کرده‌اند تا به دنبال آن اهالی شمال غزه را برای همیشه به جنوب بفرستد.  این در حالی است که ساکنان غزه درخواست‌های ارتش رژیم اشغالگر را کاملاً رد می‌کنند. «محمد اشتیه» نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین هم روز دوشنبه گفت که تشکیلات خودگردان در دیدار با نهادهای بین‌المللی مخالفت خود را با نقشه اسرائیل برای ایجاد اردوگاه موقت آوارگان در جنوب نوار غزه اعلام کرده است.  وی تأکید کرد: ما خواهان بازگشت شهروندان خود به خانه‌هایشان هستیم که از آنجا آواره شدند. در تاریخ فلسطین چیزی به نام موقت وجود ندارد تجربه به ما نشان داد که موقت همان دائمی است.
 اشتیه از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست در همین راستا مانند تجارب مختلف جهان با چتر به نوار غزه به ویژه شمال کمک‌ها را پرتاب کنند و در همین حال کریدورهای امدادی را به سمت غزه باز کرده و آن را فقط به گذرگاه رفح محدود نکنند.
 
 3 میلیارد دلار، خسارت به زیرساخت‌ها
 دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در غزه اعلام کرده که حجم ویرانی‌ها در غزه بی سابقه است و بیش از ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه در نتیجه بمباران‌های اسرائیل آسیب دیده و ۴۰ هزار واحد مسکونی کاملاً تخریب شده است.  بنا به اعلام دولت فلسطین در غزه، قریب به ۳۲ هزار تن مواد منفجره و بیش از ۱۳ هزار بمب توسط رژیم اشغالگر از ابتدای تجاوز نظامی به روی نوار غزه ریخته شده که به طور متوسط ۸۷ تن در هر کیلومتر مربع محاسبه می‌شود.  بر اساس برآوردهای دولت فلسطین، میزان برآورد اولیه خسارت به ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی بالغ بر دو میلیارد دلار بوده است، در حالی که خسارت به زیرساخت‌ها هم حدود یک میلیارد دلار برآورد شده که به این معنی است که نوار غزه از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی بیش از سه میلیارد دلار تنها در حوزه شهری زیان دیده است.
 
مناطق غیرقابل سکونت
 رژیم اشغالگر می‌خواهد مناطق مورد هدف خود را مناطقی غیر قابل سکونت کند و از همین رو همه ساختمان‌های آنجا و شبکه‌های آب و برق و بیمارستان‌های آنجا را نابود کرده است.
 نظامیان اشغالگر از هفتم اکتبر مانع ورود سوخت، آب و برق به نوار غزه شده است و نهادهای حقوق بشر یبن‌المللی تأکید دارند که ممانعت از ورود سوخت بر همه ابعاد زندگی شهروندان در غزه و بخصوص بیمارستان‌ها تأثیر گذاشته و عامل جان باختن صدها نفر شده است.
 
تخریب 70 درصد شبکه‌های برق
 جلال اسماعیل، رئیس سازمان انرژی فلسطین در نوار غزه هم اعلام کرد که 70 درصد از شبکه‌های توزیع برق در این منطقه کاملاً ویران شده و خسارت وارده به این بخش بیش از ۸۰ میلیون دلار است.  «سلامه معروف» رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه نیز اعلام کرده که رژیم صهیونیستی با ریختن بمب‌های چند تنی روی ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی فلسطینیان غزه و از بین بردن محصولات کشاورزی و غیر قابل کشت کردن این زمین‌ها به دنبال تشدید گرسنگی و ایجاد قحطی در غزه است.  رائد ابوزعیتر، رئیس اداره باغبانی وزارت کشاورزی در شمال نوار غزه که بیشترین آسیب را از بمباران‌های اسرائیل دیده است، توضیح داد که بسیاری از محصولات کشاورزی مانند گواوا، خرما، زیتون و غیره نابود شدند.
  ابوزعیتر می‌گوید: به دلیل تداوم بمباران و تجاوز رژیم صهیونیستی و ناتوانی کشاورزان در دسترسی به زمین‌هایشان تا کنون اعداد یا آمار خاصی از خسارات بخش کشاورزی وجود ندارد، اما درکل ضرر و زیان به دلیل اینکه در فصل برداشت محصول هستیم و به دلیل فساد خیلی از میوه‌ها زیاد است.

 

بــــرش

 کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، اشغالگری اسرائیل و سیطره آن بر منابع طبیعی فلسطین، مانع بهره‌مندی آنها از ده‌ها تا صدها میلیارد دلار عواید آن می‌شود.
 نوار غزه دارای میلیاردها دلار ثروت و منابع طبیعی است که همین امر از عوامل هجوم قدرت‌های بزرگ و در رأس آن امریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی در تخریب غزه و آواره کردن مردم آنجاست.
 بر اساس گزارش تازه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) (UNCTAD)، ذخایر نفت و گاز در سرزمین فلسطین حدود ۱.۵ میلیارد بشکه نفت خام و ۱.۴ تریلیون فوت‌مکعب سوخت آبی یا «Blue Gas» تخمین زده می‌شود، در حالی که اسرائیل، فلسطینی‌ها را از بهره‌برداری و بهره‌مندی از درآمدهایش محروم می‌کند.
 این کنفرانس در گزارش خود آورده است: زمین‌شناسان و اقتصاددانان در زمینه منابع طبیعی تأیید کرده‌اند که سرزمین اشغالی فلسطین بر فراز مخازن بزرگ نفت و گاز طبیعی در منطقه C یا ج کرانه باختری اشغالی و سواحل نوار غزه در دریای مدیترانه قرار دارد.  در این گزارش آمده است: بهره‌برداری اسرائیل اشغالگر از منابع طبیعی فلسطین از جمله نفت و گاز طبیعی آن هزینه‌های هنگفتی را بر مردم فلسطین تحمیل می‌کند که با ادامه اشغالگری تشدید می‌شود.  کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل افزود: این امر، نه‌تنها با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد، بلکه عدالت طبیعی و قوانین اخلاقی را نیز نقض می‌کند. تا امروز، هزینه‌های واقعی اشغالگری اسرائیل در منابع طبیعی فلسطین منحصراً در نفت و گاز به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد البته اگر نخواهیم به صدها میلیارد دلار اشاره کنیم.  میدان غزه مارین که در حدود ۳۰ کیلومتری ساحل غزه بین میدان‌های گازی غول‌پیکر «لویاتان» (تحت تصرف اسرائیل) و «ظهر» (در آب‌های ساحلی مصر) قرار دارد، یکی از میدان‌های مهم انرژی در منطقه شرق مدیترانه است.  میدان غزه مارین حاوی بیش از یک تریلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی است و در گذشته وظیفه اکتشاف این میدان به شرکت بریتیش گاز واگذار شده بود، اما به دلیل اختلافات سیاسی و مداخلات اسرائیل، کار این شرکت متوقف شد، بویژه اینکه تل‌آویو عمداً هرگونه تلاشی را برای توسعه میدان ناکام می‌گذاشت تا فلسطین را در زمینه انرژی وابسته به خود نگه دارد.  میدان دریایی غزه توسعه نیافته باقی مانده است، در حالی که اسرائیل سال‌هاست در شرق مدیترانه گاز طبیعی تولید می‌کند. اسرائیل همچنین مقداری گاز به همسایگان خود صادر می‌کند و به دنبال ارسال محموله‌های بیشتری به اروپاست که بشدت به سوخت آبی نیاز دارد و همین هم از جمله دلایل مهم حمایت بزرگ غرب از تل‌آویو است.  آنکتاد همچنین برای نشان دادن اهمیت موقعیت نوار غزه تأکید کرد که اکتشافات نفت و گاز طبیعی در حوضه شام (حوضه شام شامل آب‌های سرزمینی ترکیه، سوریه، لبنان، رژیم اشغالگر اسرائیل، نوار غزه، مصر، قبرس) به میزان ۱۲۲ تریلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی، تقریباً ۴۵۳ میلیارد دلار ارزش دارد.  بر اساس قوانین و توافقات بین‌المللی، فلسطینی‌ها حق بهره‌برداری از منابع طبیعی و زیرزمینی خود را دارند، اما رژیم صهیونیستی با تداوم اشغالگری و تجاوز علیه فلسطینیان و منابع آنها، مانع از این امر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی