صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

با قرار گرفتن 26 باب آپارتمان مسکونی و تجاری در تالار املاک و مستغلات بورس کالای ایران

مولدسازی روی تابلو رفت

مولدسازی اموال مازاد دولت با پیشتازی سازمان خصوصی‌سازی وارد مرحله عملیاتی شد. براساس موعد برنامه‌ریزی شده، روز گذشته لیست و جزئیات 26 دستگاه آپارتمان مسکونی و تجاری در تالار املاک و مستغلات بازار فیزیکی بورس کالای ایران روی تابلو رفت. آگهی مولدسازی ۲۶ ملک و آپارتمان با کاربری مسکونی، تجاری و اداری انتظامی به‌عنوان نخستین سری از عرضه املاک مازاد دولت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به استناد آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌ها و مصوبه هیأت عالی مولدسازی به شمار می‌رود.
طبق اطلاعات ارائه شده در سایت شرکت بورس کالا مهلت واریز بخش نقدی معادل 60 درصد ارزش معامله به‌صورت مرحله اول واریز نقدی 10 درصد بخش نقدی طی حداکثر 10 روز کاری پس از انجام معامله به حساب بورس کالا، مرحله دوم واریز نقدی 90 درصد بخش نقدی طی حداکثر 60 روز تقویمی پس از انجام معامله به حساب سازمان خصوصی‌سازی است. همچنین مهلت تسویه حداکثر 60 روز تقویمی پس از انجام معامله است. تاریخ تحویل نیز 30 روز تقویمی پس از مهلت ارائه سند تسویه خارج از پایاپای است. مهلت و نحوه تقسیط و وثایق مورد نیاز معادل 40 درصد ارزش معامله طی 12 قسط بوده و فاصله اقساط یک ماه و با نرخ کارمزد سالیانه 23 درصد است. وثایق مطابق ماده (6) قرارداد (مبایعه نامه) است/ مبدأ زمانی دوران بازپرداخت اقساط روز بعد از آخرین مهلت واریز بخش نقدی معامله است. رعایت مفاد اعلامی در فایل پیوست (شرایط عمومی عرضه‌های خصوصی سازی) الزامی است.
براساس قیمت پایه درنظر گرفته شده برای هر یک این املاک مجموع این قیمت پایه برای 26 دستگاه به حدود 220 میلیارد تومان می‌رسد.

عمل به وعده شفافیت در مولدسازی با عرضه در بورس کالا
در همین خصوص رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: یکی از وعده‌های داده شده در بحث مولدسازی، شفافیت تمام فرایند‌ها بود که به این وعده عمل کردیم و در بورس کالا تعدادی از املاک و دارایی‌های مازاد آگهی شده است.
رحمتی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از وعده‌های داده شده در مقوله مولدسازی این بود که تمام فرایند‌ها شفاف باشد و اصطلاحاً در یک اتاق شیشه‌ای این فرایند‌ها طی شود. خدا را شکر ما به این وعده عمل کردیم و امروز در بورس کالا تعدادی از املاک و دارایی‌های مازاد آگهی شده و به امید خدا با حضور مردم و پای کار آمدن فعالان اقتصادی شاهد این خواهیم بود که یک توسعه‌ای در بورس کالا برای عرضه سایر دارایی‌های مازاد دولت داشته باشیم.
این مقام مسئول افزود: امیدواریم با توجه به شرایط استقبال خوبی از این اقدام شود و میزان عرضه‌های ما بستگی به استقبال‌ها دارد اگر استقبال صورت گیرد و عرضه‌ها موفق باشند این اقدام را به سرعت افزایش می‌دهیم، اما اگر حضور کم باشد مجبور هستیم از روش معمول مزایده عمومی استفاده کنیم.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌سازی اظهار کرد: امروزه تمام روش‌ها را برای سرعت‌بخشی به مقوله مولدسازی از جمله عرضه در بورس کالا و مزایده عمومی را در دستور کار داریم و وعده‌هایی که دادیم محقق شده است.

ادامه روند مولدسازی دارایی‌های راکد دولت از مسیر بورس کالا
رحمتی از ادامه روند مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در بخش‌های محروم کشور از مسیر بورس کالا خبر داد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: در راستای بسترسازی مقرراتی برای مولدسازی املاک مازاد و راکد در سازمان خصوصی‌سازی، از این‌پس به‌طور مداوم و پیوسته عرضه املاک از طریق بورس کالا و یا از طریق برگزاری مزایده عمومی در این سازمان انجام می‌شود که در این راستا متقاضیان و فعالان حوزه مسکن با مراجعه به وب‌سایت ipo.ir می‌توانند در جریان فهرست عرضه‌ها و معاملات آنها قرار گیرند. وی افزود: در فهرست عرضه املاک مذکور هم‌اکنون تعداد ۲۱ دستگاه آپارتمان بلااستفاده با کاربری مسکونی، سه واحد مغازه و واحد تجاری و دو دستگاه آپارتمان اداری - انتظامی مازاد در چهار استان لرستان، همدان، گلستان و اصفهان قرار دارند که با هدف مولدسازی دارایی‌های راکد دولت در بخش‌های محروم کشور، در روزهای چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه و شنبه ۲۷ آبان‌ماه روانه میز فروش تالار املاک بورس کالا می‌شوند؛ قیمت پایه این۲۶ ملک و شرایط معامله آنها توسط هیأت عالی مولدسازی به تصویب رسیده که شامل ۱۵ملک در استان لرستان، ۸ ملک در گرگان و یک ملک در شهرهای کاشان، دامغان و شهرستان بهار استان همدان است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به نحوه انجام معاملات املاک در بورس کالا عنوان کرد: بجز یک مورد از این املاک که نحوه تسویه آن به‌طور صددرصد نقدی است، ثمن معامله سایر املاک عرضه شده به صورت ۶۰ درصد نقد و الباقی به صورت اقساط ۱۲ ماهه با نرخ سود ۲۳ درصد سالیانه خواهد بود. رحمتی با اشاره به اینکه برای احراز قطعیت معامله در معاملات اقساطی خریدار موظف است بخش نقدی معامله را در دو مرحله به صورت ۱۰ درصد ثمن معامله طی ۱۰ روز و ۹۰ درصد الباقی را طی ۶۰ روز تقویمی پرداخت کند، افزود: متقاضیان خرید هر یک از این املاک در بورس کالا، برای شرکت در مزایده باید از طریق یکی از کارگزاری‌های معتبر برخوردار از مجوز کد معاملاتی مربوطه برای حضور در تالار املاک و مستغلات را دریافت کنند و نسبت به درج قیمت پیشنهادی خود نسبت به قیمت پایه در سامانه معاملات به شرح آگهی عرضه منتشرشده اقدام کنند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پایان گفت: مزایده املاک مازاد مذکور که در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۷ آبان‌ماه صورت می‌گیرد، عمدتاً شامل آپارتمان‌های راکد و مازاد مسکونی هستند که با قیمت‌های پایه یک میلیارد تومان تا ۱۲ میلیارد تومان توسط کارشناس دادگستری تعیین قیمت شده و متقاضیان می‌بایست بر‌اساس قیمت‌های پایه اعلام شده در بازار شفاف بورس با یکدیگر رقابت کنند. بر این اساس متقاضیان می‌توانند برای مشاهده گزارش کارشناس دادگستری و یا بررسی اسناد مالکیت و سایر جزئیات به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی