صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و نه - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و نه - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

در نیمه نخست امسال با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار صورت گرفت

مشارکت 23هزار بنگاه اقتصادی در اشتغالزایی کشور

عملکرد سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای در شش‌ماهه اول امسال نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد از اهداف این سازمان در حوزه مهارت‌آموزی محقق شده است

طبق اعلام سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به طرح محیط کار واقعی را دارند، در صورتی که هر واحد یک نفر را جذب کند، به‌طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند جذب بنگاه‌ها و واحدهای صنفی شوند

سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در شش‌ماهه اول امسال مثل دو‌سال اخیر در حوزه‌های مختلف مهارت‌آموزی فعالیت خود را ادامه داد و رشد فعالیت‌های این سازمان در این بازه‌ زمانی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.
مهارت‌آموزی به پناهندگان، آموزش مهارت به دانشجویان، آموزش مهارت به روستاییان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، آموزش مهارت به بهبودیافتگان مواد‌مخدر و معلولان از فعالیت‌های شش‌ماهه سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور بوده است.

مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار
در شش ماهه اول امسال سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای با همکاری اصناف، به 64‌هزار 347 نفر در محیط واقعی کار آموزش‌های مهارتی را ارائه داد.
در این شش‌ماه، 22هزار و 419 واحد کارگاهی متولی آموزش این تعداد مهارت‌آموز بودند. در سال 1401، 98هزار و 659 نفر در محیط واقعی کار آموزش دیده بودند. این درحالی است که طی شش‌ماه اخیر این 64 هزار نفر آموزش‌های لازم را در محیط واقعی کار فرا‌ گرفتند.
کارآموزان در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت می‌کنند.
در این طرح کارجویان از نزدیک با فعالیت‌های کارفرمایان، مدیریت، بنگاه‌داری، دخل و خرج، درآمدزایی، بازاریابی و برخورد با مشتری و سایر موارد آشنا می‌شوند.
طبق اعلام سازمان فنی و‌حرفه‌ای کشور، حدود یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد صنفی توانایی ورود به طرح محیط کار واقعی را دارند، در صورتی‌ که هر واحد یک نفر را جذب کند، به‌طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند جذب بنگاه‌ها و واحدهای صنفی شوند.
طبق آخرین داده‌های آماری از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، در نیمه نخست امسال 64هزار و 347 مهارت‌آموز در 22هزار و 419 بنگاه اقتصادی آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کسب کرده‌اند. در سال گذشته نیز 98هزار و 659 نفر در 36هزار و 342 واحد صنفی و بنگاه اقتصادی آموزش‌ها را سپری کردند؛ این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 27هزار و 403 کارآموز آموزش‌ها را سپری کرده بودند، رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

آموزش مهارت به روستاییان در شش‌ماهه اول امسال
سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در راستای گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و گسترش حاشیه‌نشینی شهرها اقدام به آموزش مهارت در روستاها کرد.
در شش‌ماهه اول امسال، 36هزار و 472 آموزش (نفر- دوره) در روستاها توسط این سازمان مهارت‌های مختلف را فرا گرفتند. دوره‌های برگزارشده مهارت‌آموزی در روستاها، در 4 خوشه اصلی اجرا شد. در این بازه زمانی خدمات با 1057 دوره، کشاورزی با 456 دوره، فرهنگ و هنر با 533 دوره و صنعت با 388 دوره 4 خوشه اصلی بودند که مهارت‌آموزان توانستند دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا بگیرند.
2 هزار و 434 دوره آموزشی در روستاها طی شش‌ماهه اول امسال اجرا شد که از این تعداد دوره، 1.7 دوره آموزشی که بالاترین دوره را به خود اختصاص داده، دوره مهارت‌آموزی مانتودوزی بوده است.
نازک‌دوزی زنانه، پرورش‌دهنده قارچ دکمه‌ای و دوزنده لباس بدون الگو و پرورش‌دهنده زنبورعسل در رتبه‌های بعدی مهارت‌آموزی در روستاها قرار دارند.

آموزش مهارت به دانشجویان
در شش‌ماهه اول سال 1402، 22هزار و 856 دانشجو توانستند از طرح‌های مهارت‌آموزی سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای بهره‌مند شوند. براین اساس، 40 درصد از دانشجویان دختر و 60درصد از دانشجویان پسر در این دوره‌های مهارت‌آموزی مشارکت داشتند.
توسعه فراگیر مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی از اهداف اصلی سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای در سال‌جاری است.
طبق آمار ارائه‌شده سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور، در سال‌جاری، این سازمان با انعقاد تفام‌نامه‌هایی با وزارت علوم، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد مبادرت به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کرده است.
در این زمینه دانشگاه آزاد با 36درصد و دانشگاه‌های دولت با 25درصد بیشترین تعامل در حوزه آموزش‌های مهارتی را در شش‌ماهه اول امسال داشته‌اند.

آموزش مهارت بهبودیافتگان مواد‌مخدر و معلولان
براساس تکالیف ارائه‌شده به سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور مقرر شده است که در سال‌جاری به 25 هزار معتاد بهبودیافته این سازمان آموزش‌های مهارتی را ارائه کند که در این راستا در شش‌ماه اول امسال 15هزار و 917 نفر – دوره آموزش مهارتی را فرا گرفته‌اند.
در زمینه آموزش مهارتی به معلولان نیز 2 هزار و 748 نفر- دوره آموزش رایگان به آنها از طریق سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ارائه شده است.
برای معلولان، 200 کارگاه آموزشی فعال در سطح کشور در رشته‌های نقاشی سیاه‌قلم، آشپز درجه 2، حسابدار، نازک‌دوز زنانه، آرایشگر و پیرایشگر مردانه، آشنایی با کسب و کار، بسته‌بندی و بازاریابی و فروش محصولات تولیدی ایجاد شده است.

 

برش

راه‌اندازی نهضت ملی آموزش در دولت سیزدهم
سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور اقدامات اصلاحی روی طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی انجام داده است بر این اساس انجام کل فرایند به‌صورت الکترونیکی، برقراری ارتباط آسان بین مهارت‌آموزان و مراکز آموزشی از طریق سامانه، رفع مشکلات حفاظت و ایمنی مراکز مهارت‌آموزی و واحدهای تولیدی، اتصال پورتال به سامانه سازمان تأمین‌اجتماعی و طراحی و پیاده‌سازی سامانه یکپارچه ملی را انجام می‌دهد. سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای در دولت سیزدهم با توسعه چتر آموزشی و راه‌اندازی نهضت ملی آموزش، مهارت‌های فنی و‌حرفه‌ای را برای 19 گروه از اقشار جامعه به‌خصوص نسل جوان فراهم کرده است تا زمینه ورود کارآموزان به محیط کار فراهم شود. این سازمان دارای ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی، پنج هزار و 400 مرکز جوار کارگاهی و ۱۴ هزار آموزشگاه خصوصی متولی ارائه آموزش‌های مهارتی است و پیش‌بینی آموزش سالانه چهار میلیون نفر را انجام می‌دهد. آموزش در محیط کار واقعی، طرح نخلستان، کهاد، مدارس تابستانه، امضای تفاهمنامه با صنایع و نهادهای مختلف در راستای ارائه آموزش‌های مهارتی، تدوین استانداردهای شایسته و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار از مهم‌ترین برنامه‌های آموزشی در دولت سیزدهم است که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور دنبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی