صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گفت و گو
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و یک - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و یک - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

«ایران اقتصادی» از همکاری متقابل خودروسازان گران‌فروش و رسانه‌های منتقد دولت گزارش می‌دهد

دست رسانه‌های اصلاح‌طلب در جیب خودروسازان

رسانه‌های اصلاح‌طلب، ‌با حمایت از گران‌فروشی خودروسازان و حمله به روزنامه ایران به‌دنبال منافع مالی رسانه خود هستند. برای این گروه، نه رضایت مشتری اهمیت دارد و نه کیفیت و تحویل خودرو. حتی افزایش قیمت هم دغدغه مدیران آن نیست. مدیران این رسانه‌ها چشم به جیب خودروسازان دارند. از همین رو سعی می‌کنند با انتشار اخبار سفارشی روابط‌عمومی خودروسازان و خبرهایی که خوشایند آنهاست، خود را همراه با خودروساز جلوه دهند. البته طی این سال‌ها و به‌خصوص در دولت روحانی، ‌رسانه‌های اصلاح‌طلب، توانستند به درآمد خوبی (از سوی خودروسازان) برسند.
خیلی از رسانه‌های اصلاح‌طلب با انتشار اخبار خودروسازان و مونتاژکاران، فاکتور ارسال و به‌ازای هر خبر، پول دریافت می‌کنند.
شنیده‌های ما حکایت از آن دارد که شرکت‌های خودروساز با پرداخت آگهی به رسانه‌های اصلاح‌طلب توانسته‌اند حمایت آنها را جلب کنند به طوری که در همه موارد گران‌فروشی و خلف وعده‌های این شرکت‌ها، رسانه‌های اصلاح‌طلب سکوت کردند یا حتی به حمایت از خودروسازان پرداختند.
در قالب این همکاری، رسانه‌های اصلاح‌طلب، اخبار روابط‌عمومی خودروسازان و مونتاژکاران را بازنشر و از انتشار اخبار منفی خودداری می‌کنند. یک بررسی نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر با وجود چندین مرحله افزایش قیمت از سوی شرکت‌های خودروساز و خلف وعده‌های آنها در تحویل خودرو به مردم، رسانه‌های اصلاح‌طلب، سکوت کردند. در حالی که رسانه‌های جریان انقلاب نسبت به رفتار نامناسب خودروسازان با مشتریان اقدام به پیگیری رسانه‌ای کردند و تا حدی هم موفق شدند رفتارهای نامناسب خودروسازان را اصلاح کنند، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب به حمایت از خودروسازان پرداختند.
در این رسانه‌ها، ‌مطالب به‌صورت رپورتاژآگهی مستقل و حتی یک خبر و گزارش تحلیلی منتشر می‌شود. این رسانه‌ها به بازار خودرو سمت و سو می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر اخبار یک‌ ماه گذشته آنها بررسی شود، می‌بینید که این رسانه‌ها هم در سایت‌ها و هم در کانال‌های خود در فضای مجازی، گزارش گرانی از بازار می‌دهند. لذا این امر می‌تواند مرجعی شود برای دلالان و فعالان بازار که قیمت‌ها را تغییر دهند و همچنین اجازه ندهند که ریزش قیمت خودروها ادامه‌دار باشد.
انعکاس صحبت‌های قطعه‌سازان در رسانه‌های اصلاح‌طلب هم به‌نفع خودروسازان است چرا که گویا حل مشکلات صنعت خودرو فقط به افزایش قیمت محصولات گره خورده است. لذا وقتی قطعه‌سازان از تریبون‌های مختلف از کمبود نقدینگی و بدهی خودروسازان گلایه می‌کنند، خودروسازان از آن بهره‌برداری می‌کنند و در شورای رقابت، دست‌پر حاضر می‌شوند. این رسانه‌ها می‌دانند که کاهش درآمد خودروسازان به‌صورت مستقیم بر درآمد آنها هم اثر دارد لذا برای آنکه دچار چالش نشوند در بزنگاه‌ها حمایت از خودروسازان را در دستور کار خود قرار می‌دهند.
اکثر رسانه‌های اصلاح‌طلب با گروه بهمن همکاری دارند و سعی می‌کنند در گزارش‌های خود این مجموعه را اثرگذار بر بازار خودرو جلوه دهند. شاید به اکتفای همین رسانه‌ها است که گروه بهمن تخلف‌های سنگینی در کارنامه کاری خود داشته است. بهمن‌ماه ۱۴۰۱ رئیس سازمان تعزیرات، اعلام کرد گروه بهمن به ۱۴هزار میلیارد تومان جریمه گران‌فروشی محکوم شده است. همچنین گروه بهمن (شرکت کروز) قاچاقی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان با همکاری حسین فریدون، برادر حسن روحانی در کارنامه خود دارد که دادگاه آن برگزار شد.
در شرایط کنونی، تخلف خودروسازان و مونتاژکاران و اجحافی که در حق مردم صورت می‌دهند با مخالفت رسانه‌های انقلابی و حمایت رسانه‌های اصلاح‌طلب مواجه است.
در پایان باید تأکید کرد که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای حمایتی از خودروسازان و مونتاژکاران، فقط به‌دنبال انتفاع خود هستند و نگاه کارشناسی و دلسوزانه به صنعت خودرو و مردم، ‌ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی