پیشنهاد ممنوعیت تأمین مالی نیروگاه‌های ذغال سنگ‌سوز

 فرانسه، با حمایت امریکا، در تلاش است تا در جریان کنفرانس اقلیمی سازمان‌ملل (COP۲۸) که اواخر ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، تأمین مالی خصوصی نیروگاه‌های ذغال‌سوز را ممنوع کند. به گزارش «ایران‌اقتصادی»، این طرح که در اوایل ماه جاری به هند ابلاغ شد، در اجلاس COP۲۸ در دبی که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر برگزار می‌شود، اختلافات را عمیق‌تر می‌کند زیرا هند و چین با هرگونه تلاش برای جلوگیری از ساخت نیروگاه‌های ذغال‌سوز برای اقتصادهای تشنه انرژی این کشورها، مخالف هستند.
دو مقام هندی اظهار کردند: کریسولا زاخاروپولو، وزیر توسعه فرانسه به دولت هند درباره این طرح که سیاست جدید حذف ذغال سنگ نامیده شده و برای مؤسسات مالی خصوصی و شرکت‌های بیمه است، اطلاع داده است. طرح توقف تأمین مالی خصوصی برای نیروگاه‌های ذغال سنگ، پیش از این گزارش نشده بود.
یک منبع آگاه در اروپا که از این طرح مطلع بود، به رویترز گفت: هدف از این طرح، حذف تأمین مالی خصوصی برای نیروی ذغال‌سوز است و این یکی از اولویت‌های اصلی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان کنفرانس COP۲۸ است که به‌عنوان فرصتی حیاتی برای تسریع اقدامات برای محدود‌کردن گرمایش جهانی محسوب می‌شود.
این دو مقام هندی گفتند: این پیشنهاد، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را برای تعیین استانداردهای توقف تأمین مالی ذغال سنگ توسط شرکت‌های مالی خصوصی که تأمین مالی آنها توسط سازمان‌های نظارتی، آژانس‌های اعتبارسنجی و سازمان‌های غیردولتی قابل پیگیری است، مکلف می‌کند.
امریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و کشورهای دیگر، به‌دنبال طرحی برای تسریع حذف تدریجی ذغال سنگ بوده‌اند که از آن به‌عنوان تهدید شماره یک برای اهداف اقلیمی، یاد می‌کنند. طبق طرحی که فرانسه در اختیار هند قرار داده است، این کشورها نگران هستند که تأمین مالی بین‌المللی خصوصی، همچنان از افزایش ظرفیت ذغال سنگ در کشورهای در حال توسعه حمایت کند.
به گفته مقامات، حدود ۴۹۰ گیگاوات ظرفیت جدید نیروی ذغال‌سوز که تقریباً معادل یک‌پنجم ظرفیت موجود جهانی است، برنامه‌ریزی‌شده یا در دست ساخت است و اکثر آنها در هند و چین هستند. هرچند هند ظرفیت غیرفسیلی خود را به ۴۴ درصد از کل ظرفیت تولید برق نصب شده، افزایش داده است اما حدود ۷۳ درصد برق مصرفی در این کشور با استفاده از ذغال‌ سنگ تولید می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی