وزیر کشور: عزم دولت برای توانمندسازی روستاها جدی است

وزیر کشور با تأکید بر اینکه سند توسعه روستاها باید تدوین شود، گفت: استانداران پای کار هستند و عزم و اراده دولت برای توانمندسازی روستاها جدی است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در جلسه صمیمانه با دهیاران، شماری از استانداران کشور و نمایندگان سایر دستگاه‌های دخیل، به مسائل روستاها و سؤالات مطرح شده از سوی دهیاران پاسخ داد و تصریح کرد: هم سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب و هم نگاه رئیس جمهور، بر تقویت پایه‌های روستا تأکید دارد.وزیر کشور افزود: روستاها باید با مهاجرت معکوس و رونق تولید، بالندگی، نشاط و پویایی خود را احیا کنند. وی اشاره کرد که برخی روستاها با اتکا به ظرفیت ذاتی و با حرکت خلاقانه و جهادی، شرایط مهاجرت معکوس را فراهم کردند.وحیدی به تجربه خود در بازدید از برخی روستاهای کشور اشاره کرد که به گفته وی، با اتکا به مزیت‌ها و ظرفیت‌های ذاتی خود، در عمل، شعار «ما می‌توانیم» را محقق کردند. وزیر کشور، دستگاه‌های دولتی، دهیاران و مردم را سه ضلع شکوفایی روستا برشمرد و اشاره کرد: دستگاه‌هایی که خدمات عمومی را تأمین می‌کنند، دهیاران که ۴۷ وظیفه بر عهده آنها است و مردم عزیز، محور توانمندسازی با اتکا به ظرفیت‌های ذاتی دولت هستند.
وزیر از استانداران خواست که گزارش اقدامات خود درباره روستاها را ارائه دهند و اطمینان خاطر داد که «استانداران پای کار هستند و عزم دولت برای توانمندسازی روستاها، جدی است». وی با تأکید بر نقش مسئولان اعم از استانداران، فرمانداران و بخشداران گفت: طرح توسعه روستا باید معلوم باشد که شامل ابعاد مختلفی از قبیل آموزش‌ها، برنامه‌های هویت بخش، پشتیبانی و خدمات است تا در حرکتی نهضتی، بر اساس منطق و طرحی روشن، آباد‌سازی روستاها، بازگشت روستاییان و مهاجرت معکوس، محقق شود. وحیدی ادامه داد: باید سند توسعه روستا تهیه شود و علاوه بر آن تسهیلگرانی برای هر روستا آموزش ببینند و خدماتی برای ماندگاری مردم در روستا اعم از خدمات پزشکی چه از راه دور و چه به روش‌های دیگر ارائه شود؛ همچنین بیمه روستاییان، برقرار و پروژه‌هایی دنبال شود که می‌تواند برای آبادانی، هویت بخشی به روستا، احساس مثبت روستانشینان و ماندن در روستاها تأثیر چشمگیری داشته باشد. همایش توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه (تکام) با هدف توسعه همه جانبه روستاها در قالب کار جهادی روز دوشنبه در مرکز همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.
در این همایش یک روزه، علاوه بر کارشناسان و صاحب نظران، استانداران، دهیاران شماری از کارآفرینان روستایی حضور یافتند و در کنار این رویداد، نمایشگاه محصولات کشاورزی و نیز صنایع دستی برپا شد. در نشست تکام، تعدادی از استانداران، روایت عملکرد استانداری‌ها را در راستای گفت‌وگوی راهبردی پیرامون نقشه راه «تعالی حکمرانی روستایی» برای حاضران در نشست ارائه کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی