صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و سه - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و سه - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رئیس غیرقانونی اتاق ایران می‌خواهد همچنان بماند؟

یک بهمن؛ انتخاب جانشین سلاح‌ورزی

تحریم انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران شکست می‌خورد

انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، بعد از مدت‌ها سکوت وارد عمل شد و مصوبه یک آبان ماه شورای عالی نظارت را اجرایی کرد. بر اساس جدول زمانبندی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی که روز گذشته منتشر شد، اولین روز بهمن ماه (یکشنبه)، ‌انتخابات برای ریاست اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود. اما سؤال این است که تا زمان برگزاری انتخابات، آیا حسین سلاح‌ورزی می‌تواند بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه بزند؟ یعنی در این مدت از منابع مالی پارلمان بخش خصوصی استفاده کند تا شکایت خود را در مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری ثبت یا از جایگاهی که به صورت غیرقانونی به دست آورده است نسبت به تخریب دولت و بدبین‌سازی فعالان اقتصادی به سیاستگذاران، استفاده کند.
همان‌طور که دو روز پیش وزارت صمت خطاب به سلاح‌ورزی اعلام کرد «برخلاف ادعاهای مطروحه از سوی حسین سلاح‌ورزی مبنی بر تبعیت از قانون، در وضعیت حاضر و به‌رغم ابلاغ مصوبه متقن شورای‌عالی نظارت دایر بر ابطال انتخابات نسبت به ایشان، با اتخاذ رویکردی هنجارگریز، ارائه اطلاعات نادرست به رسانه‌ها و استفاده غیرقانونی از منابع، امکانات و ظرفیت‌های اتاق بازرگانی برای توجیه و استمرار حضور غیرقانونی خویش در هیأت رئیسه، متعرض به مقررات قانون اتاق بازرگانی شده‌اند که قطعاً چنین اقداماتی موجبات مسئولیت قانونی ایشان را نیز فراهم خواهد داشت.»
از همین رو خیلی از اعضای اتاق بازرگانی که دیدند شش ماه فرصت سوزی اتفاق افتاده، ‌خواهان آن هستند که سلاح‌ورزی جای خود را به نایب رئیس اول (محمدرضا بهرامن) بدهد تا حداقل طی دو ماه آینده (تا بهمن ماه) اتاق بازرگانی جان بگیرد و بخش خصوصی بتواند با سیاستگذاران سر یک میز بنشینند و از مشکلات خود بگویند.
برخی اعضای اتاق بازرگانی به‌شدت گله‌مند هستند که چرا سلاح‌ورزی با 140 سال ‌آبروی اتاق بازرگانی ایران بازی کرد و برای نگه داشتن صندلی ریاست اتاق ایران، ‌برای فعالان اقتصادی چالش ایجاد کرد. از آنجا که شورای عالی نظارت، حسین سلاح ورزی را رئیس غیرقانونی دانسته و عملاً 256 رأی که به او داده شده باطل است، او نباید در طبقه 12 با عنوان رئیس حضور داشته باشد. بر این اساس در شرایطی که به سلاح ورزی ابطال انتخابات ابلاغ شده است، او نمی‌تواند در رسانه اتاق بازرگانی و فضای مجازی خود را رئیس منتخب بداند. به طور قطع اگر فعالان اقتصادی می‌دانستند که فرد کاندیدا شده، حایز شرایط نیست یک رأی را هم به او نمی‌دادند.
در حالی که حسین سلاح ورزی می‌داند که باید برود، حامیان او در ششمین نشست هیأت نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی پشت تریبون این‌گونه سخنرانی نمی‌کردند که در صورت برکناری سلاح‌ورزی، اعضای اتاق دیگر در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند.

تحریم انتخابات شکست می‌خورد
قاعدتاً سلاح ورزی و حامیان او در جایگاهی نیستند که برای فعالان بخش خصوصی خط و نشان بکشند و تهدید کنند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که حامیان سلاح ورزی از همراهان و دوستان خود خواسته‌اند که در انتخابات پیش رو (اول بهمن ماه) شرکت نکنند و با تحریم انتخابات، سیاستگذاران را مجبور کنند که سلاح ورزی به کار خود در طبقه دوازدهم ادامه دهد.
در این خصوص از یونس ژائله، ‌عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران(رقیب سلاح ورزی) پرسیدیم که آیا اعضای اتاق بازرگانی می‌خواهند این انتخابات را تحریم کنند به «ایران اقتصادی» گفت: «پارلمان بخش خصوصی، ‌فعالیت سیاسی ندارد و موضوعات اقتصادی را دنبال می‌کند، لذا هیچ‌کدام از فعالان اقتصادی و دلسوز کشور نمی‌خواهند که اتاق بازرگانی ایران وارد چنین ماجراهای شود.
به هر ترتیب شورای عالی نظارت نظر خود را داده است و لذا ضرورت دارد همه به قانون تمکین کنند. هر فردی هم که نمی‌خواهد در انتخابات شرکت کند، ‌خود می‌داند؛ ولی نمی‌تواند این موضوع را به همه تعمیم بدهد یا از سایر فعالان اقتصادی بخواهد که در انتخابات شرکت نکنند.»
او درباره اینکه آیا در این دوره مجدداً برای ریاست اتاق بازرگانی ایران کاندیدا می‌شود یا خیر، افزود: «هنوز تصمیم نگرفته‌ام، اما از اعضای اتاق بازرگانی می‌خواهم که حضور فعالانه داشته باشند تا اتاق بازرگانی درگیر مسائل سیاسی نشود و بتواند در یک فضای آرام و به دور از حاشیه به فعالیت بپردازد.»

ثبت‌نام برای کرسی خالی
جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: صبح روز گذشته فراخوان ثبت نام برای جایگاه ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روزنامه رسمی اتاق بازرگانی به صورت عمومی چاپ شده است و متقاضیانی که قصد حضور در این کرسی را دارند می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.
او با تأکید بر اینکه متقاضیان تا ۱۳ آذرماه فرصت ثبت نام دارند، تصریح کرد: اگر فردی از هیأت رئیسه متقاضی ریاست اتاق بازرگانی باشد، می‌تواند برای کرسی خالی شده ثبت نام کند.
سنجابی با بیان اینکه تاریخ برگزاری انتخابات ریاست اتاق بازرگانی همزمان با نشست هیأت نمایندگان در یک بهمن ماه خواهد بود، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل درخواست متقاضیان، اسامی برای استعلام به بخش تعیین اظهار تأیید صلاحیت وزارت اطلاعات ارسال می‌شود تا طی ۱۰ روز کاری اعلام نظر کنند.
او با بیان اینکه فرصتی برای اعلام اعتراض به عدم تأیید صلاحیت‌ها نیز تعیین خواهد شد، تأکید کرد: بعد از نهایی شدن اسامی، لیست متقاضیان برای نامزدی در هیأت نمایندگان منتشر و نه تنها به خود افراد اعلام می‌شود، بلکه تأیید صلاحیت شدگان به صورت عمومی اعلام خواهد شد. تشریفات برگزاری انتخابات مطابق قانون و مصوبات اتاق بازرگانی ایران انجام می‌شود.
سنجابی با اشاره به حکم منتشر شده دادگستری تهران در شامگاه گذشته نیز گفت: این رأی بر روند برگزاری انتخابات و فرایند کاری آن تأثیری ندارد و در صورت اجرایی شدن و داشتن عطف به‌ماسبق کل انتخابات ۱۴۰۱ را باطل می‌کند.
برخی اعضای اتاق بازرگانی نیز به «ایران اقتصادی» گفتند که وقتی انتخاب سلاح‌ورزی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران از ابتدای امر باطل بوده است پس این امر به مثابه عزل وی نیست چرا که ایشان رئیس نبوده تا عزل شود و آن فرایند انتخاب از آغاز ابطال اعلام گردیده است و لذا محملی برای تفسیر غلطی که رئیس معزول می‌تواند تا برگزاری انتخابات به فعالیت خود ادامه دهد فاقد هرگونه وجاهت قانونی و عرفی است. فلذا ادامه حضور او در مسند ریاست از مصادیق جرم غصب عنوان محسوب می‌گردد. در بند ۷ ماده ۷ آیین‌نامه اتاق به صراحت مشخص است که در وضعیت فعلی باید نایب رئیس اول عهده دار امور باشد.
اعضای اتاق بازرگانی گفتند برادرانه توصیه می‌کنیم سلاح ورزی به قانون تمکین کند و طبق قانون درصدد احقاق حقوق احتمالی خود باشد. سلاح‌ورزی بدون هیچ حاشیه‌ای به مصوبات شورای عالی نظارت احترام بگذارد و از نمایش تقابل دولت با بخش خصوصی دست بردارد. نه دولت در تقابل با بخش خصوصی است و نه بخش خصوصی در تقابل با دولت است.
حال با شرایط به‌وجود آمده، باید دید که حسین سلاح ورزی و یارانش طی دو ماه آینده دوباره چه برنامه‌ای در سر دارند و چگونه با فضا‌سازی می‌خواهند ‌نگاه‌ها را از واقعیت دور کنند و بخش خصوصی را روبه‌روی دولت و بالعکس بگذارند.

 

بـرش

فرایند انتخابات اتاق بازرگانی چگونه خواهد بود؟
در فراخوان منتشر شده اتاق بازرگانی ایران آمده است: به اطلاع تمام اعضای هیأت نمایندگان اتاق ایران می‌رساند مقرر است در اجرای مصوبه یک آبان ماه سال‌جاری شورای عالی نظارت و با استناد به‌ بند ۷.۲ آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیأت نمایندگان اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها و تبصره ذیل آن مصوب 30بهمن ماه 1401 شورای عالی نظارت نسبت به برگزاری انتخابات ریاست اتاق ایران در مورخ یک بهمن ماه سال‌جاری اقدام شود. این فراخوان می‌افزاید: تمام اعضای هیأت نمایندگان که واجد شرایط اعلام نامزدی برای عضویت در هیأت رئیسه اتاق ایران هستند لازم است حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 13 آذرماه سال‌جاری نسبت به اعلام نامزدی خود از طریق ارسال درخواست مکتوب به دبیرخانه انجمن نظارت بر انتخابات اقدام کنند. بدیهی است این انجمن پس از طی تشریفات صلاحیت عمومی کاندیداهای مندرج در تبصره ذیل بند ۷.۲ آیین‌نامه و رعایت تقویم مصوب حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده را افزون بر ابلاغ به ذینفعان به صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی