صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گفت و گو
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و چهار - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و چهار - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

جزئیات گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد

قیمت نزولی مسکن همراه با رشد تولید

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه حمل و نقل در سال پایانی دولت دوازدهم به ۰.۴ درصد رسیده بود که در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۵.۳ و ۱۴۰۱ به ۴.۴ و در 6 ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به مثبت ۵ درصد رسیده که این رقم در شش ماهه نخست امسال به مثبت ۸.۵ درصد رسیده است

گزارش‌های جدید بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت مسکن همچنان نزولی است و همزمان روند رشد تولید در بخش مسکن، پس از چند سال متوالی که منفی بود، مثبت شده است.
 
تولید ناخالص داخلی در حوزه مسکن بعد از سال‌ها رشد منفی به مثبت ۳.۸ رسید
 مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه مسکن بعد از تجربه نرخ رشد منفی ۱۵.۴ سال ۱۳۹۹ در پایان دولت دوازدهم، برای نخستین بار در شش ماهه نخست امسال علاوه بر ورود به روند افزایشی، به رکورد مثبت ۳.۸ رسید. همچنین نرخ رﺷﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داخلی در حوزه حمل و نقل در شش ماه نخست امسال به مثبت ۸.۵ درصد رسیده است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه مسکن بعد از تجربه‌های نرخ رشد منفی ۱۵.۴ سال ۱۳۹۹ و نرخ رشد منفی ۱۳.۸ سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار در شش ماهه نخست امسال علاوه بر ورود به روند افزایشی به مثبت ۳.۸ رسید.
بنابر این گزارش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه مسکن در 6 ماهه نخست ۱۴۰۱ منفی ۱.۶ بوده است و در کل سال ۱۴۰۱ این عدد به منفی ۲.۳ رسیده بود.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ رﺷﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داخلی در حوزه حمل و نقل در 6 ماه نخست امسال به مثبت ۸.۵ درصد رسیده، در حالی که این نرخ رشد در مدت مشابه سال قبل مثبت پنج‌درصد بوده است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه حمل و نقل در سال پایانی دولت دوازدهم به ۰.۴ درصد رسیده بود که در سال ۱۴۰۰ به مثبت ۵.۳ و ۱۴۰۱ به ۴.۴ و در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به مثبت ۵ درصد رسیده که این رقم در 6 ماهه نخست امسال به مثبت ۸.۵ درصد رسیده است.
وزارت راه و شهرسازی در یک‌سال اخیر با نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده از دهه‌های گذشته علاوه بر تحویل ۱۰۸ هزار واحد مسکن مهر و اجرای یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن اقدام به تکمیل و افتتاح پروژه‌های حمل‌ونقل باقی‌مانده از ده‌ها سال گذشته کرد که افتتاح بخشی از منطقه دوم آزادراه تهران-شمال، راه‌آهن همدان-سنندج، فرودگاه سقز و آزادراه شیراز-اصفهان از آن جمله است.
 
کاهش قیمت مسکن به روایت بانک مرکزی
گزارش بانک مرکزی در خصوص متوسط قیمت فروش یک‌متر مربع بنای واحد مسکونی در مناطق شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که قیمت مسکن نسبت به ماه قبل، منفی ۰.۴ درصد و حجم معاملات مثبت ۱۴.۸ درصد بوده است.
گزارش بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران برای کل ماه آبان نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل قیمت مسکن منفی ۰.۴ درصد و حجم معاملات مثبت ۱۴.۸ درصد بوده است.
بنابر این گزارش، متوسط قیمت فروش یک‌متر مربع بنای واحد مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل مربوط به منطقه یک تهران با ۹.۴ درصد است.
همچنین متوسط قیمت فروش یک‌متر مربع بنای واحد مسکونی در منطقه ۱۲ تهران، ۷.۸ کاهش را تجربه کرد.
بنابر گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک‌متر مربع بنای واحد مسکونی منطقه ۲۰ تهران کاهش قیمتی ۶.۶ و منطقه ۴ کاهش قیمتی ۶.۲درصد را در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل داشت.
همچنین بانک مرکزی گزارش داد که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد رشد داشته است.
بنابر این گزارش، که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران را نشان می‌دهد، بیشترین افزایش معاملات مربوط به منطقه ۶ تهران با رشد ۴۵.۲ درصدی بوده است.
منطقه شهری ۹ تهران نیز افزایش ۳۴.۸ درصدی و منطقه ۱۷ رشد ۳۱.۹ درصدی را در تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل تجربه کردند.
همچنین در منطقه شهرداری ۸ تهران تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۲۷.۵ درصد و منطقه ۳ شهرداری تهران ۲۲.۵ درصد را ثبت کرده‌اند.
در گزارش بانک مرکزی توضیح داده شده است: متوسط قیمت معاملاتی برآورد شده، صرفاً تصویر کلی از تحولات قیمتی در شهر تهران را ارائه می‌نماید که با توجه به ناهمگن بودن واحدهای مسکونی معامله شده (به لحاظ ناحیه، محله، طبقه، وضعیت مشاعات همچون پارکینگ و انباری، آسانسور، کیفیت ساخت و سایر عوامل)، لازم است این موضوع در مقایسه قیمت‌های محاسبه شده در ماه‌های مختلف بویژه در سطح مناطق مدنظر قرار گیرد.
وزارت راه و شهرسازی به روش‌های مختلف یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را در دست ساخت دارد و تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی زمین رایگان تحویل گرفته‌اند و تا پایان سال این رقم به یک‌میلیون نفر در بخش‌های شهری و روستایی خواهد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی