صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و شش - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و شش - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تفاوت مصرف برق تابستان و زمستان کشور ۳۲ هزار مگاوات است

وزیر نیرو گفت: ظرفیت کشورمان در بخش مدیریت مصرف برق بسیار بالاست و باید از آن بیشتر استفاده کرد.
«علی‌اکبر محرابیان» در جمع مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور افزود: برنامه‌های سالانه زمانی ارزشمند و قابل دفاع است که هر کدام برشی از برنامه‌های درازمدت باشد، اما اگر قرار است اقدام‌هایی ضربتی انجام دهیم که در رفع مشکلات و نگرانی‌های اصلی صنعت برق بی‌تأثیر باشد، آنچنان تأثیرگذار نخواهد بود.
وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: در برنامه‌های «۱۰۰ اقدام»، «۱۴۰ اقدام» و اکنون «۱۸۰ اقدام» تلاش ما این بوده است که برشی از آن برنامه درازمدت را عملیاتی و اجرایی کنیم.
وزیر نیرو اظهار داشت: ما اگر نیازهای بخش‌های مختلف را به انرژی مطابق با یک الگو و برنامه درست، تأمین کنیم، این معادلات کلی تفاوت اساسی پیدا می‌کند، زیرا این ناترازی‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و شما هر چه که می‌دوید ناترازی از شما جلوتر حرکت می‌کند، بنابراین در صورت داشتن الگو و برنامه درست، صورت مسأله تغییر خواهد کرد.
محرابیان افزود: تفاوت مصرف تابستان و زمستان کشورما بیش از ۳۲ هزار مگاوات است، ۳۲ هزار مگاوات معادل مصرف کشور مصر است و ده‌ها کشور دیگر حتی از مصر هم کمتر مصرف می‌کنند.
وی ادامه داد: مصر، کشوری است که ۱۱۰ میلیون جمعیت دارد و جی‌دی‌پی این کشور ۶۰ میلیارد دلار بیش از جمهوری اسلامی ایران است، درواقع مصر، کشور فقیری نیست و ۶۰ میلیارد دلار بیشتر از ما تولید می‌کند. جمعیت آن نیز ۲۰ تا ۳۰ میلیون بیش از جمهوری اسلامی ایران است و اقلیم آن اگر گرم‌تر نباشد، خنک‌تر نیست.
وزیر نیرو گفت: اکنون با این رویکردی که عرض کردم می‌بینیم آن اعداد و ارقام چه درباره ناترازی و سرمایه‌گذاری و چه درباره معادلات و مسائلی که به نظر لاینحل می‌رسیدند، به مسأله‌ای قابل حل تبدیل می‌شوند. تفاوت نگاه در گذشته و امروز این است.
محرابیان افزود: البته ممکن است عده‌ای فکر کنند ما برای فرار از مسئولیت توسعه این رویکرد را مدنظر قرار داده ایم، که اینچنین نیست و شرایط ایجاب می‌کند همانقدر که به مدیریت مصرف توجه می‌کنیم به بخش افزایش ظرفیت نیز توجه داشته باشیم.
وزیر نیرو گفت: تابستان ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور ماه خاموشی داشتیم. تازه گرمای آن سال نیز مشابه گرمای سال ۱۴۰۲ نبود، شاید از نظر پیک با آن سال شباهت داشتیم، اما از منظر استمرار گرما، سال ۱۴۰۲ سال ویژه‌ای بود، مضاف بر آن تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه اضافه شد.
وی ادامه داد: عدد مصرف برق از یک خرداد تا ۱۵ مهر سال ۱۴۰۰ در بخش خانگی حدود ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود، اگر رشد تولید، گرما، جلوگیری از خاموشی‌ها و عدم تأمین، محاسبه شود، حداقل باید ۲۰ درصد به ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت اضافه شود.
وزیر نیرو گفت: این در حالی است که میزان مصرف از تابستان سال ۱۴۰۰ نیز کاهش داشته، یعنی در تابستان ۱۴۰۲ کل انرژی تأمین شده در بخش خانگی ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
محرابیان افزود: در بخش صنعتی در سال ۱۴۰۰، انرژی تأمین شده ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده، این درحالی است که تابستان ۱۴۰۲، میزان ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
وی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت معادل حدود ۲۵ درصد برق بیشتری به صنعت تحویل داده ایم، در بخش خانگی به جای آنکه ۲۰ درصد رشد مصرف داشته باشیم، ۴ درصد کاهش مصرف داشتیم، مابه‌ازای این مقدار صرفه‌جویی و ظرفیت‌هایی که به صنعت برق اضافه کردیم، امسال برق بخش صنایع تأمین شده است.
محرابیان گفت: اکنون سؤال من این است که ما از همه ظرفیت‌های خود به طور کامل استفاده کردیم؟ از ظرفیت‌های کاهش مصرف به خوبی استفاده کردیم، مهم‌ترین سیاستی که در بخش خانگی از آن استفاده کردیم، پاداش صرفه‌جویی بود، پاداش صرفه‌جویی در واقع استفاده از مدل اقتصادی برای ترغیب مشترکان بود.
وی افزود: نکته مهم آن است که اکنون بدون دست گذاشتن روی نرخ، از پارامترهای اقتصادی به گونه‌ای استفاده شده است که همان اثرگذاری را خواهد داشت.
وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این مدل به خانوار گفته می‌شود با توجه به آنکه نمی‌شود قیمت برق را بالا برد، می‌توان با صرفه‌جویی که آن خانوار انجام می‌دهد با قیمت مناسب آن برق را از آنها خریداری کرد.
وی گفت: برای بعضی از خانوارها عدد اقتصادی این پاداش مهم است، برای برخی نیز قرار گرفتن در این جرگه مهم است، در واقع آنکه بگوید من ۶۰ هزار تومان پاداش صرفه‌جویی گرفتم خودش موضوعیت دارد. ظرفیت‌های ما در مدیریت مصرف فوق‌العاده بالاست.
وزیر نیرو با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با فعالان صنعت سیمان گفت: تابستان امسال، انرژی مورد نیاز این صنعت تأمین شد، رشد تولید داشتند، در پایان شهریور ۱۵ میلیون تن کلینگر سیمان ذخیره شد.
جستجو
آرشیو تاریخی