صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و شش - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و شش - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

در پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) مطرح شد

نقش کلیدی و محوری بازارهای سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی

پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) دیروز یکشنبه با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد بازار سرمایه و ۴۲ شرکت‌کننده از کشورهای روسیه، کویت، اندونزی، سوریه، عراق، پاکستان، مالدیو، مالزی، ترکیه، هند و بیش از ۲۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان ایرانی در هتل پارسیان اوین به مدت دو روز(۵ و ۶ آذرماه) آغاز به کار کرد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، این همایش به همت سازمان بورس و اوراق بهادار و با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران با هدف بحث و بررسی و تبادل‌نظر حول ایده‌های جدید بین خبرگان و ذینفعان در حال برگزار است. در پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) محورهایی از جمله چهارچوب بهینه حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، طراحی اوراق مالی اسلامی برای حمایت از توافق‌های پولی دوجانبه و چند جانبه، انتشار اوراق مسئولیت اجتماعی جهت تقویت ثبات اقتصاد در امت، معاملات رمزدارایی‌ها و توکنایز کردن دارایی‌های مالی در چهارچوب اسلام، شفافیت و الزامات افشاء در ابزارهای مالی اسلامی، طراحی ابزارهای کوتاه‌مدت برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، ابزارهای تأمین مالی جمعی در چهارچوب مالی اسلامی برای افزایش رفاه و عدالت اقتصاد و الزامات قانونی و مقرراتی برای انتشار اوراق مالی اسلامی بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
 
ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای ایجاد همگرایی در امت اسلامی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش اظهار داشت: هرچند هم‌اکنـــــون شــــــاهد جذابیت صکوک اسلامی در سطح بین‌المللی به واسطه ویژگی‌های خاص آن هستیم اما هنوز از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه اسلامی برای ایجاد همگرایی در امت اسلامی آنچنان که شایسته است، استفاده نکرده‌ایم.
مجید عشقی با ابراز خرسندی از برگزاری پانزدهمین کنفرانس بازارهای سرمایه اسلامی با موضوع «توسعه بازارهای سرمایه اسلامی با هدف همگرایی امت اسلامی»، تصریح کرد: هدف از گردهمایی در این کنفرانس بررسی نقش کلیدی و محوری بازارهای سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی در جامعه اسلامی است. امروز دیگر از انفعال و گسستگی و وابستگی ناشی از استعمار دوران قرن ۱۹ خبری نیست و ملت‌های مسلمان دیگر مجبور به تحمل واگرایی حاصل از سیستم سیاسی-جغرافیایی غربی نیســـتند و کشورهای مسلمان می‌توانند در عین حفظ استقلال خود از ظرفیت سترگ امت اسلامی بهره‌مند شوند. وی افزود: نباید این نکته را فراموش کرد که مسلمانان همواره با مفهوم کلیدی جماعت و امت آشنا بوده و این آشنایی با نقش محوری خود، آنها را به تشویق و حمایت از یکدیگر ترغیب می‌کند. پرداخت زکات به منظور حفظ پایه‌های اقتصادی جامعه را می‌توان یکی از جلوه‌های این روح همبستگی در میان امت مسلمان دانست. عشقی گفت: جامعه مؤمنان در کنار اساسی‌ترین اصول اسلام یعنی ایمان به خدای یکتا و نبوت رسول اکرم(ص)، باید به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود بیندیشند و آینده خویش را مهندسی کنند؛ در غیر این صورت این دیگران خواهند بود که آینده را برایشان مهندسی خواهند کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: به عقیده من آنچه امروز نیاز ماست، همگرایی امت است. در این صورت است که می‌توانیم داشته‌هایمان را روی هم ریخته و آینده‌ای را که در ذهن داریم، بسازیم. نخبگان بازارهای سرمایه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید سهم خود را در راه رسیدن به این آرمان ادا کنند؛ آرمان «همگرایی در امت». عشقی خاطرنشان کرد: نباید از ذهن دور داشت که برکات همگرایی در امت اسلامی فقط نصیب جامعه اسلامی نخواهد شد چرا که این آرمان در نهایت به سوی جامعه بین‌المللی عادلانه‌تر پیش خواهد رفت و این عدالت از جنبه اقتصادی به معنای جامعه‌ای منصفانه‌تر برای همه نوع بشر خواهد بود.
بازار سرمایه و همگرایی در امت اسلامی
وی با اشاره به هدف برگزاری این همایش اضافه کرد: اگرچه متفکران مسلمان و متخصصان بازارهای مالی اسلامی و سیاستگذاران کشورهای اسلامی در زمینه رساندن صدای صنعت مالی اسلامی به گوش جهانیان کوشش‌های فراوانی کرده‌اند و ما هم‌اکنون شاهد جذابیت صکوک اسلامی در سطح بین‌المللی به واسطه ویژگی‌های خاص آن هستیم؛ اما از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه اسلامی برای ایجاد همگرایی در امت اسلامی آنچنان که شایسته است، هنوز استفاده نکرده‌ایم.

چهارچوبی برای اوراق صکوک فرامرزی
عشقی خاطرنشان کرد: به‌منظور برآورده کردن این هدف، انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در این همایش در ٣ محور اصلی به هم‌اندیشی و گفت‌و‌گو بپردازند؛ محور اول، تدارک فضای نظارتی مشترکی در سطح بازارهای سرمایه اسلامی مبتنی بر اشتراکات فقهی مکاتب و مذاهب مختلف در جهان اسلام است تا بتوان بر آن مبنا چهارچوبی برای اوراق صکوک فرامرزی در سطح کشورهای اسلامی تعریف کرد که امت اسلامی بر آن توافق داشته باشند.

سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر و پایدار
وی افزود: محـــــور دوم، سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر و پایدار است چرا که صنعت مالی اسلامی و سرمایه‌گذاری پایدار در این اصل با یکدیگر مشترک‌اند که هر دو بر قاعده نرساندن آسیب و ضرر بر دیگری استوارند؛ اگرچه سرمایه‌گذاری پایدار یا مسئولیت‌پذیر هنوز در ابتدای راه است و برای رسیدن به فصل مشترک بین آن و صنعت مالی اسلامی به شکل مشخص و ملموس باید سعی و تلاش زیادی شود اما پیوند این دو و ایجاد پرتفوی‌های جذاب برای جامعه مسلمان و همچنین غیرمسلمان در سطح جهان به هیچ عنوان دور از دسترس نیست. بویژه آنکه سازمان آیسکو امسال در ماه جولای، استانداردهای افشای اطلاعات مرتبط با سرمایه‌گذاری پایدار را توسط هیأت بین‌المللی استاندارد سرمایه‌گذاری پایدار مورد تأیید قرار داد.
عشقی ادامه داد: محور سوم که نیاز به تلاش و فعالیت بهترین متفکران و متخصصان امت اسلامی دارد، حوزه همواره در حال تغییر تکنولوژی است. ما در بازار سرمایه باید برای پاسخگویی به نیازهای به‌روز و پیچیده‌تر سرمایه‌گذاران مختلف آماده باشیم. در این میان فین‌تک اسلامی با به‌هم آمیختن اصول اخلاق و عدالت از یک سو و تکنولوژی اطلاعـــــات از ســــوی دیگر، رفته‌رفته جایگاه خود را باز کرده است. نگاهی به شاخص‌ها در سطح جهان حاکی از این معناست؛ مثلاً امکانی که برای تأمین مالی کسب و کارهای حلال در مالزی با چنین ابزارهایی فراهم شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید به سنت اسلامی در میان امت اسلامی که سابقه بیش از هزارساله دارد، بازگشت و عناصر مشترک جاری در قلب و ذهن و روح و فرهنگ مسلمانان را کاوید و آنها را در طراحی ابزارهای مالی چنان هنرمندانه به کار گرفت تا باعث جذب حداکثری اعضای جامعه اسلامی شود و این مهم البته نیازمند ذهنی باز و آگاه است.

پیشرفت‌های عظیمی در حوزه مالی کشورهای اسلامی در جریان است
رئیس کمیته فقهی سازمان‌ بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت‌های عظیمی در حوزه مالی کشورهای اسلامی هستیم، اظهار داشت: طی بررسی‌های صورت گرفته در حوزه مالی اسلامی توجه به مسائل حاکمیت شرکتی، محیط زیستی و رعایت حقوق ذینفعان و توجه به مسائل فناوری در حوزه توکن‌سازی اهمیت روزافزونی یافته است.
غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: توسعه محصولات اسلامی به‌منظور همگرایی ملت اسلامی موضوع محوری طی یک‌دهه اخیر بوده که نیاز به تعامل بین خبرگان دارد.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی نشان از توجه سازمان بورس و اوراق بهادار به همگرایی ملت اسلامی است، افزود: در ایران اقدامات قابل‌توجهی در راستای ابزار مالی اسلامی متناسب با مسائل فقهی صورت گرفته و این مسأله موجب می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به شرعی بودن اعتماد کامل را کسب کنند.
رئیس کمیته فقهی سازمان‌ بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه کمیته فقهی در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز به کار کرده و تاکنون ۲۷۵ جلسه برگزار شده است، گفت: مصوبات کمیته فقهی لازم‌الاجراست و موضوعاتی که حسب وظیفه کمیته فقهی است در این جلسات مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.
مصباحی‌مقدم یادآور شد: در یک سال گذشته کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اقداماتی را در حوزه ابزارهای مالی بازار سرمایه انجام داده که در این خصوص می‌توان به استمرار انتشار اوراق اجاره‌ مبتنی بر سهام، انتشار اوراق سلف قابل تحویل در دوران معین، انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر دارایی خریداری شده (تأمین مالی از محل اوراق مرابحه از محل دارایی خریداری شده)، انتشار اوراق مرابحه برای کارفرما در eps، انتشار اوراق گواهی برق‌های تجدیدپذیر، انتشار رسید برگه قابل معامله ETF و قرارداد معاوضه سوآپ انرژی اشاره کرد.

برپایی نمایشگاه دستاوردهای بازار سرمایه ایران در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی
دستاوردهای بازار سرمایه ایران در حاشیه پانزدهمین همایش بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) برای بیش از ۲۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان ایرانی و ۴۲ شرکت‌کننده خارجی به نمایش درآمد. در این نمایشگاه خلاصه‌ای از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در دو سال گذشته در قالب تصویری و گرافیکی به نمایش گذاشته شد.
براساس این گزارش؛ تعیین‌تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت با رونمایی از سامانه «میراث»، کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از ۸ ماه به ۴ ماه، واریز خودکار سودهای رسوبی به حساب سهامداران، صدور اولین مجوز صندوق در صندوق، راه‌اندازی اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران، احراز صلاحیت مدیران ناشران، اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام با نماد «سهام یار»، الزام ناشران به پرداخت سود تقسیمی از طریق سجام، راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیکی و مکانیزه سهام، برگزاری مجامع الکترونیکی از طریق شرکت سپرده‌گذاری، راه‌اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله نفت، طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه، راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، افزایش روند انتشار اوراق تأمین مالی بخش غیردولتی و تسهیل فرایندهای تشکیل سرمایه شرکت‌ها (افزایش سرمایه)، پذیره‌نویســــی شــــرکت‌های سهامی عام پروژه، اجرای بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور پس از ۱۳ سال (افشای تخلفات مدیران بازار سرمایه)، افزایش نظارت مردمی و حمایت از گزارشــــــگران ناهنجــــاری (سوت‌زنی)، کاهش قابل توجه زمان رسیدگی‌ به تخلفات بازار سرمایه به کمتر از ۶ ماه، بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی، گواهی سپرده کالایی، راه‌اندازی گواهی سپرده‌ شمش طلا، کاهش حجم مبنا و راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی به تفکیک استان‌ها ازجمله مهم‌ترین اقدامات و عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه بود که در این همایش در معرض دید شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی