صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و هفت - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و هفت - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

روزهای آرام بازار سرمایه

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد یک‌هزار و 647 واحدی به ارتفاع ٢ میلیون و ٢٦ هزار و ٩٥ واحد رسید

شاخص‌های بازارسهام ایران این روزها تحت تأثیر ریسک‌های سیتماتیک و اخبار سیاسی با نوسان بیشتری همراه شده است. دربرخی از روزها عقب‌نشینی می‌کند و در بعضی روزها به رنگ سبز درمی‌آید. اما با تمام این وجود همچنان شاخص کل بورس ابرکانال دو میلیون واحدی را حفظ کرده و نوسانات در کانال‌های مشخصی رخ می‌دهد. درهمین راستا پس از چندین روز ریزشی از روز یکشنبه، شاخص کل بورس دوباره صعودی شد و با رشد 4 هزار و 490 واحدی بخشی از زیان سهامداران را جبران کرد. در روز گذشته نیز با تداوم این روند شاخص کل هزار و 647 واحد دیگر رشد کرد و بدین ترتیب دراین دو روز شاخص کل 6 هزار و 137 واحد بالا رفت. با این حال براساس نظر صاحبنظران بورسی بازارسهام کشور از ظرفیت‌های بالایی برای رشد برخوردار است و درصورت بازگشت آرامش در فضای سیاسی متغیرهای بنیادین این بازار نویدبخش رشدهایی به مراتب بالاتر از سایر بازارهای دارایی است.
در معاملات دیروز دوشنبه ششم آذرماه، شاخص کل بورس با رشد یک‌هزار و 647 واحدی به ارتفاع ٢ میلیون و ٢٦ هزار و ٩٥ واحد رسید.
به گزارش سنا، شاخص‌ هم‌وزن نیز با 2 هزار و 194 واحد افزایش به سطح ٧١٠ هزار و ٨٢٥ واحد رسید.
همچنین ارزش کل معاملات بازار به ۱۱۹۷۶۹ میلیارد تومان رسید که از این مبلغ ۳هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بود.
افزون بر این، نمادهای «فملی، رمپنا و کگل» بیشترین تأثیر مثبت و «جم» بیشترین تأثیر منفی را بر بازار سهام داشتند.
از سوی دیگر نمادهای«غزر، سصفها، تکاردان و ثشاهد» نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار سهام بودند.
بر این اساس در فرابورس ایران روز گذشته شاخص کل با 9 واحد کاهش به رقم 25 هزار و 152 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 414 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 405 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 4.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 312 هزار فقره معامله و به ارزش 115 هزار میلیارد تومان دادوستد کردند.
 لازم به یادآوری است مطابق روزهای دوشنبه، دیروز در قالب عملیات بازار باز در شبکه بانکی 1.2 میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب 156 معامله و به ارزش 112 هزار میلیارد تومان دادوستد شد.
دیروز شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس نسبت به روز گذشته‌اش (یکشنبه) 4 صدم درصد کاهش یافتند، اما با معیار هم‌وزن بدون تغییر باقی ماندند. شاخص بازار اول فرابورس 18 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم فرابورس یک‌صدم درصد رشد کرد.
نمادهای برق جهرم، پتروشیمی تندگویان، داروسازی دانا و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای صبا فولاد خلیج‌فارس، تجلی معادن و برق پیوند گستر پارس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌ جای گذاشتند.

سبزپوشی یکپارچه شاخص‌ها در معاملات اولین یکشنبه آذرماه
در معاملات یکشنبه پنجم آذرماه نیز شاخص کل بورس با رشد ٤هزار و ٤٨٩ واحدی به ارتفاع ٢ میلیون و ٢٤ هزار و ٤٧٧ واحد رسید. شاخص‌ هم‌وزن نیز با ٢هزار و ٩٤٢ واحد افزایش به سطح ٧٠٨ هزار و ٦٥١ واحد رسید. همچنین ارزش معاملات خرد (سهام+حق‌تقدم) در این روز بازار، ۴هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود.
افزون براین، نمادهای «اخابر، نوری، کگل و شستا» بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار سهام داشتند. نمادهای «تکاردان، شستا، اخابر و های‌وب» نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در یکشنبه گذشته ٥٩ واحد رشد کرد و در محدوده ٢٥ هزار و ١٦٢ واحد قرار گرفت. نمادهای «انتخاب، آریا و هرمز» بیشترین تأثیر را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای «فصبا، کرومیت و فزر» پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.
شرکت‌هایی با انتشار حق‌تقدم و چشم‌پوشی از آن به تأمین مالی در بازار سرمایه اقدام می‌کنند و اگر عمق و وسعت بازار سرمایه افزایش یابد، می‌توان از این بازار برای تأمین مالی پروژه‌های توسعه استفاده کرد. در عین حال سرمایه‌گذاری در این بازار همراه با ریسک و نوسان است.

جستجو
آرشیو تاریخی