اخبار

خودروهای برقی، ناجی اقتصاد جهان شدند

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که تجارت جهانی کالاها بر حسب تقاضا برای خودرو افزایش یافته است. به گزارش «ایران اقتصادی»، سازمان تجارت جهانی در گزارشی که هشدار داد فشارهای ژئوپلیتیکی چشم‌انداز کوتاه‌مدت را بسیار نامطمئن می‌کند، اعلام کرد: تجارت جهانی کالا از رکود اخیر در بحبوحه تقاضای قوی‌تر برای خودرو و وسایل الکترونیکی در حال بهبود است. این سازمان مستقر در ژنو در گزارشی اعلام کرد که فشارسنج دوره‌ای کالاهای سازمان تجارت جهانی نسبت به قرائت قبلی ۹۹.۱ اعلام شده در ماه اگوست به ۱۰۰.۷ افزایش یافت. خط پایه ۱۰۰ نشان‌دهنده رشد در سه‌ماهه بعدی است که مطابق با روندهای میان‌مدت است. بر اساس گزارش منتشر شده در وب‌سایت سازمان تجارت جهانی، «حجم تجارت کالا به تدریج در نیمه‌دوم سال ۲۰۲۳ میلادی به سمت روند میان‌مدت خود بازخواهد گشت، اگر چه به دلیل داده‌های اقتصادی مختلط و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، عدم اطمینان همچنان بالاست».
در این گزارش آمده است، در حالی که فروش خودروهای الکتریکی ممکن است تجارت جهانی را تقویت کند اما نتیجه ضعیف مواد خام ممکن است تا حدی به دلیل تضعیف بازارهای املاک باشد زیرا نرخ‌های بهره همچنان بالا هستند. طبق گزارش ایسنا از بلومبرگ، ماه گذشته سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود را برای تجارت جهانی کالا در سال ۲۰۲۳ میلادی از پیش‌بینی آوریل برای افزایش ۱.۷ درصدی نسبت به سال گذشته و بسیار کمتر از میانگین ۲.۶ درصدی در دهه گذشته به ۰.۸ درصد کاهش داد. تجارت کالای سازمان تجارت جهانی ۳.۳ درصد برای سال ۲۰۲۴ میلادی افزایش خواهد یافت.

 

روند تورم اروپا دوباره صعودی می‌شود؟

رئیس بانک مرکزی اروپا اظهار کرد که فعالیت‌های اقتصادی منطقه یورو تا پایان سال ضعیف باقی خواهد ماند و چشم‌انداز میان‌مدت تورم با عدم قطعیت قابل‌توجهی روبه‌رو است. به گزارش «ایران اقتصادی»، رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد اظهار کرد که انتظار می‌رود، فعالیت‌های اقتصادی در سراسر منطقه یورو تا پایان سال کاهش یابد و هر دو بخش تولید و خدمات ضعیف‌تر شوند.
لاگارد خاطرنشان کرد: چشم‌انداز میان‌مدت تورم با عدم قطعیت قابل‌توجهی احاطه شده است. وی تأکید کرد: اگر چه کاهش متوسط فشارهای تورمی پیش‌بینی می‌شود، اما ممکن است تورم کل در ماه‌های آینده دوباره کمی افزایش یابد.
رئیس بانک مرکزی اروپا با تأکید مجدد بر تعهد ثابت بانک مرکزی برای بازگرداندن تورم به هدف دو درصدی، گفت: اکنون زمان شروع اعلام پیروزی نیست.
طبق گزارش ایسنا از اکونومی، لاگارد در سخنرانی خود بیان کرد: در حالی که بازار کار منطقه انعطاف‌پذیری کلی را نشان می‌دهد، نشانه‌هایی از اعتدال نیز نمایان شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی