صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و هشت - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و هشت - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

دستور رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران

با دستور رئیس‌جمهور سازمان برنامه و بودجه کشور ملزم به اختصاص اعتبار برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران شد. به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته در پی تأکید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در آیین روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار برای حل مشکلات قشر کتابدار و همچنین دسترسی آسان به کتاب و پایین آمدن قیمت آن در سبد خانوار، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهایی درباره تحقق راهکارهای دسترسی آسان به کتاب، حل مشکلات معیشتی قشر کتابدار و ترمیم حقوق آنها در راستای عمل به وعده‌های دولت مردمی ارائه کرد. بر اساس دستور رئیس‌جمهور دستگاه‌های ذیربط ازجمله سازمان برنامه و بودجه ملزم به همکاری برای رفع مشکلات کتابداران و همچنین دسترسی آسان به کتاب در سبد خانوار شده‌اند. در همین چهارچوب قرار شد سازمان برنامه و بودجه به منظور رفع موقتی مشکل معیشت کتابداران در چهارچوب ضوابط بودجه اعتبار لازم را اختصاص دهد و ملزم شد اعتبارات لازم برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها را تخصیص دهد. در بخش دیگری از دستور رئیس‌جمهور آمده است: «لازم است تفاهمنامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های آن نهاد در دسترسی آسان به کتاب برای دانش‌آموزان و ایجاد زنگ مطالعه در مدارس منعقد شود.» همچنین اقدامات لازم به منظور واگذاری کتابخانه‌های عمومی به ظرفیت‌های مردمی در قالب قراردادهای بلندمدت با هدف تحقق امر مردمی‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت از دیگر دستورات رئیس‌جمهور در این زمینه است.

 

در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری انجام شد

پاسخگویی برخط معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به تماس‌های تلفنی مردمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور دیروز -هفتم آذرماه- با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری به سؤالات شهروندان در حوزه کاری خود پاسخ داد.
به گزارش ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی روز سه‌شنبه و در جریان پاسخگویی برخط هیأت دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان، برای چهارمین‌بار در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حاضر شد و به سؤالات، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود پاسخ داد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: مأموریت این معاونت حمایت از فناوری و رساندن آن به جایگاه اصلی است و باید توجه داشت که اصالت باید به جایی داده شود که فناوری در آن توسعه می‌یابد. دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به تماس تلفنی شهروندی از خوزستان درباره تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای همسایه گفت: در این معاونت در حال ایجاد سازکار مناسب در زمینه کنسرسیوم‌ها (مشارکت دو یا چند نفر یا چند شرکت یا چند سازمان باهم) هستیم که در رأس این کنسرسیوم‌ها باید شرکت دانش‌بنیان فناوری باشد. وی افزود: کشورهای همسایه علاقه‌مند هستند تا پروژه‌هایی در زمینه دانش‌بنیان‌ها آماده و به آنها تحویل داده شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: شرکت دانش‌بنیان با شرکت معمولی با وجود برخی اشتراکات، تفاوت‌هایی دارند ازجمله اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید کلید نوآوری فناورانه آن همیشه روشن باشد. دهقانی در پاسخ به پرسش شهروندی از فارس درباره توسعه تأمین مالی سرمایه‌گذاری خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در بحث سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط، یکی از اقدامات، ایجاد نقش تسهیل‌گری با استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی است تا از این سبد در تأمین توسعه مالی استفاده شود. وی در پاسخ به پرسش شهروندی که مؤسس دو شرکت دانش‌بنیان بود، درباره تقویت اقتدار بنیان‌های ملی نخبگانی استانی هم گفت: یک استاد مانند شما که چنین شرکت‌هایی را راه‌اندازی می‌کند و بذر امید را می‌کارد، جای بسی امیدواری است. دهقانی بیان داشت: تقویت بنیادهای نخبگانی استانی در حال تقویت است و تلاش داریم با تغییر مأموریت از صنفی به تأثیرگذارانه، نگاه ویژه‌تری در این رابطه داشته باشیم. همچنین در طرح دانش‌بنیان شهید احمدی‌روشن به دنبال کیفی کردن آن هستیم تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. پیگیری طرح‌های عملیاتی در خصوص تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، تقاضای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، رفع عوامل تمایل برخی نخبگان به مهاجرت، پیگیری طرح‌هایی برای حمایت دستگاه‌ها از نخبگان، حضور نخبگان در مناصب مدیریتی، فراهم کردن امکان فعالیت بدون دغدغه معیشتی و سربازی نخبگان و تسهیل ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان از عمده مطالبات مردم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور پیش از این اردیبهشت، مهر و بهمن ماه سال گذشته در این مرکز حضور یافته بود. در راستای رویکرد مردمی دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور سال گذشته، وزیران، معاونان و اعضای کابینه موظف شدند در روزهای مشخصی از هفته پاسخگوی تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری باشند. بر این اساس، پاسخگویی برخط دولتمردان از ششم آذرماه ۱۴۰۱ با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری، کلید خورد و در ادامه دولتمردان در جریان پاسخگویی به تماس‌های تلفنی شهروندان در این مرکز حاضر شدند و هر هفته از ساعت ۱۳ تا ۱۴ پاسخگوی طرح‌ها، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود بودند. از آذر ۱۴۰۱ تا آذر ۱۴۰۲ برخی از اعضای کابینه برای چهارمین بار در این مرکز حضور یافتند تا پاسخگوی پرسش‌های مردمی از سراسر کشور باشند. این حضور تنها منوط به اعضای کابینه نبود و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی هم به عنوان رئیس‌ کابینه دولت سیزدهم در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته در محل مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حاضر شد و پای درد دل‌ها و دغدغه‌های برخی شهروندان نشست و این برای نخستین‌بار بود که یک رئیس‌جمهور با حضور در این مرکز مستقیم پاسخگوی تماس‌های مردم شد.

جستجو
آرشیو تاریخی