صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و نه - ۰۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و نه - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تمرکز ویژه صمت بر تولید انبوه خودروهای برقی

خودروسازی تغییر رویکرد‌می‌کند

اواسط هفته جاری توسط یکی از خودروسازان نخستین خط تولید اتوبوس برقی افتتاح شد، که بزودی محصولات آن به بهره‌برداری می‌رسد.
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال به طور محسوس اتوبوس‌های برقی و همچنین خودروهای برقی یا تاکسی‌های برقی را در شهر خواهیم داشت.همچنین در این روند حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برقی تولید می‌شود، البته اگر حمایت شود می‌توان میزان تولید را افزایش داد.
وزیر صمت با تأکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی به دلیل مزایایی که دارد، باید زودتر اجرایی می‌شد، افزود:با توجه به استفاده از این ظرفیت حداکثری در خودروهای برقی، راننده‌ها باید در مورد نحوه رانندگی، آموزش ببینند.
علی‌آبادی بیان داشت: یک تغییررویکرد در خودروسازی‌های کشور خواهیم داشت و سیستم‌های جدید برقی باید جایگزین خودروسازی دیزل سنگین شود، البته خودروهای برقی سیستم‌های نسبتاً ساده‌تری دارند؛ با این حال تاکنون توسط خودروساز‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت باتری که از جمله عوامل اصلی ماشین‌های برقی بوده، انجام نشده است.
وی تصریح کرد: نیاز تهران به اتوبوس بر اساس حجم جمعیت و ترافیک توسط شهرداری تهران اعلام می‌شود که عدد هفت هزار دستگاه مد نظر قرار گرفته است. البته می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی همه نیازها را پوشش دهیم. وقتی به فناوری دست پیدا کردیم، توسعه ظرفیت، کار چندان سختی نیست؛ این کار برای کشور مزیت دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه هستیم. دولت هم، تمام و کمال پای‌کار است.
وزیر صمت با اعلام اینکه سیاست این وزارتخانه در بخش خودرو، حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است، بیان کرد: در وزارت صمت ۲۰ طرح پیشران تعریف کردیم و در بحث‌های صنعت به دنبال ایجاد تحول هستیم که این اقدامات به مردم معرفی خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در تولید باتری‌های خودروهای برقی گفت: در موضوع باتری یک کار پژوهشی در سال‌های گذشته آغاز شده و دانشگاه‌ها پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه داشتند، اما باید به صورت موازی برای انتقال فناوری هم اقدام شد.
وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیت‌های مهندسی کشور با گذشته بسیار فرق می‌کند، تأکید کرد: در بخش مهندسی و طراحی خودروهای برقی در دنیا چیزی کم نداریم و حتی می‌توانیم با بهترین‌های دنیا خود را مقایسه کنیم. الان در فناوری مانند خودروهای برقی به سطح خوبی رسیدیم.علی‌آبادی خاطرنشان کرد: دولت با همه شرایط سختی که دارد، موضوع برقی کردن خودروها را در اولویت اول گذاشته است و شخص رئیس جمهور و وزیر کشور روزانه موضوع برقی‌سازی خودروها را پیگیری می‌کنند.

افزایش تولید خودرو
تولید انواع خودرو طی ۸ ماهه امسال به ۸۸۲ هزار و ۴۷۱ دستگاه رسید که بیانگر رشد ۱۸ درصدی است. سهم خودروهای سواری ۷۴۷ هزار و ۴۹۱ دستگاه بود.در این بازه، ۷۴۷ هزار و ۴۹۱ خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۶۵۱ هزار و ۳۶ دستگاه در ۸ ماهه پارسال رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.همچنین ۱۰۶ هزار و ۷۳۳ دستگاه وانت (رشد ۴۳ درصدی)، ۲ هزار و ۲۹۱ دستگاه ون (رشد ۳ درصدی)، ۵۸۹ دستگاه مینی بوس و میدل باس (افت ۱۰ درصدی)، ۶۰۷ دستگاه اتوبوس (افت ۲۷ درصدی) و ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۲۶ درصدی) تولید شد. همچنین تولید انواع خودرو از سوی شرکت‌های بخش خصوصی نیز با افزایش ۸۰ درصدی مواجه بود. در ۸ ماهه امسال، سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ درصد بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی