گام‌های آفریقا در مسیر دلارزدایی

یک بانک در حال توسعه آفریقایی به تازگی عملیات بانکی خود را با ۹ کشور بر پایه ارزهای محلی آغاز کرد

 
 


به گزارش «ایران اقتصادی»، بِنِدیکت اوراما (Benedict Oramah)، رئیس اَفرِکسیم‌بَنک (Afreximbank ) بانک صادرات و واردات آفریقا، اظهار کرد که سکوی سامانه پرداخت و تسویه پان‌آفریقایی (PAPSS، یک سامانه پرداخت پان آفریقایی که این امکان را برای کشورهای آفریقایی فراهم می‌کند با استفاده از ارزهای خود با یکدیگر دادوستد کنند) این بانک، در حال توسعه است و به‌ تازگی عملیات تجاری خود را با 9 کشور که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، آغاز کرده است.
رئیس اَفرِکسیم‌بَنک در مصاحبه‌ای پیش از نشست سالانه بانک‌ها در پایتخت غنا گفت: انتظار دارد تا پایان سال‌جاری میلادی، 15 تا 20 کشور به سامانه پرداخت و تسویه پان‌آفریقایی (PAPSS) بپیوندند.
اوراما، که بانکش تأمین مالی این سامانه را برعهده دارد، گفت: سامانه پرداخت و تسویه پان‌آفریقایی در حال حاضر از نرخ تبدیل دلار استفاده می‌کند؛ اما ما با بانک‌های مرکزی کار می‌کنیم تا سازکاری برای نرخ ارز طراحی کنیم که این امکان را فراهم می‌کند که 42 ارز آفریقا در داخل این قاره به یکدیگر تبدیل‌پذیر باشند. وی افزود: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که پرداخت‌هایی
را که در داخل آفریـــــقا انجــــام می‌شود بومی کنیم. با توجه به اینکه بیشتر تجارت درون‌منطقه‌ای در آفریقا از طریق تبدیل به دلار امریکا انجام می‌شود، سامانه پرداخت و تسویه پان‌آفریقایی، توافقنامه تجارت آزاد قاره آفریقا و سایر برنامه‌ها به دنبال تقویت تجارت داخلی از طریق کاهش موانع، از جمله نیاز به واسطه‌هایی مانند دلار امریکا، هستند.
برخی از رهبران آفریقا به طور فزاینده‌ای خواستار «دلارزدایی»، یعنی تجارت با ارزی غیر از دلار امریکا، شده‌اند.
از بیش از 75 سال پیش، دلار امریکا ارز ذخیره جهان بوده است؛ اما بسیاری از کشورها، از جمله در آفریقا، اکنون به دنبال تجارت با ارزهای محلی برای کاهش هزینه‌ها، اجتناب از تحریم‌ها و تغییر شکل نظام مالی جهانی هستند؛ مثلاً کمیساریای عالی آفریقای جنوبی در هند به‌
تازگی علیه «سلطه» دلار امریکا بر اقتصاد جهان مطالبی عنوان کرده است.
ویلیام روتو (William Ruto)، رئیس‌جمهور کنیا، نیز بارها از رهبران آفریقا خواسته است برای تجارت داخلی آفریقا از دلار امریکا استفاده نکنند و از سامانه پرداخت‌ها و تسویه آفریقایی که در سال 2022 میلادی راه‌اندازی شد، حمایت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی