صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس تغییرات اقلیمی

جبران خسارات تغییرات اقلیمی را نمی‌توان بر کشورهای در حال توسعه تحمیل کرد

هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر نیرو در اعتراض به حضور مسئولان رژیم جنایتکار صهیونیستی در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم موسوم به کاپ ۲۸، این کنفرانس را ترک کرد

بیست‌وهشتمین نشست سالانه آب‌وهوایی سازمان ملل متحد که دولت‌ها در آن در مورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب‌و‌هوایی بحث خواهند کرد، از ۹ تا ۲۱ آذرماه در امارات متحده عربی برگزار می‌شود.
این کنفرانس در چهارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی (UNFCCC) برگزار و در آن ارزیابی پیشرفت در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی در سطح جهان بررسی می‌شود.
کنفرانسی که شروع آن به اواسط دهه ۹۰ برمی‌گردد که در آن مذاکره بر سر پروتکل کیوتو برای ایجاد تعهدات الزام‌آور قانونی برای کشور‌های توسعه ‌یافته در حوزه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مورد تأکید قرار گرفت و تاکنون ۲۷ دوره از این کنفرانس برگزار شده است. در این اجلاس قرار است مقامات عالی نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان پیرامون سازکار‌های ممکن برای توسعه و گسترش فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و بررسی‌ انجام دهند.

یکی از پرسش‌های مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا اجلاس ۲۸ به صورت جزئی و به صورت کلی‌تر کنفرانس تغییرات اقلیمی مهم است؟
پاسخ اینکه اجلاس ۲۸ آب‌وهوایی دوبی تلاش دارد اهداف از پیش تعیین شده کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در حوزه تلاش برای جلوگیری از افزایش دمای جهان را از طریق مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی پیگیری کند، هدف مهمی که نه تنها منجر به تمرکز بیشتر کشور‌ها روی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد شد، بلکه زمینه‌ها را برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌های جوی فراهم می‌کند.
بر اساس بیانیه‌ای که پیش از این هیأت آب‌وهوایی سازمان ملل متحد منتشر کرد، هدف مهم این است که تا ۲۱۰۰ میلادی دمای جهان بیش از ۱.۵ درجه افزایش نیابد، اما گزارش‌های مختلف حکایت از آن دارد که تا سال ۲۱۰۰ امکان دارد با روند کنونی تا ۲.۷ درجه افزایش یابد.
از جمله مباحثی که در اجلاس ۲۸ دوبی بحث و بررسی خواهد شد، علاوه بر دریافت گزارش کشور‌های عضو پیرامون عملکرد آنها در حوزه کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و توافق صورت گرفته در اجلاس پاریس، همچنین ردیابی عملکرد سریع کشور‌ها به سمت انرژی‌های پاک و تعامل بر سر تقویت روند‌های این حوزه است. در این اجلاس همچنین روی موضوعاتی مانند بهداشت کشور‌ها، ارتقای شاخص‌های سلامت جهانی و تأثیر استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی روی سلامت انسان‌ها بحث خواهد شد و در کنار آن امور مالی و امنیت غذایی کشور‌ها نیز مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

هیأت جمهوری اسلامی ایران محل کنفرانس تغییرات اقلیمی را ترک کرد
هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر نیرو در اعتراض به حضور مسئولان رژیم جنایتکار صهیونیستی در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم موسوم به کاپ ۲۸، این کنفرانس را ترک کرد.
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور و در رأس یک هیأت دیپلماتیک در حالی برای حضور در کنفرانس تغییر اقلیم (کاپ 28) به امارات متحده عربی عازم شد که اطلاعاتی مبنی بر عدم حضور مقامات رژیم‌صهیونیستی در این اجلاس منتشر شده بود و خبرها و تحلیل‌های سیاسی حاکی از این بود که این رژیم در فاصله چند هفته از جنایت‌های غزه ریسک حضور در این مراسم را نخواهد پذیرفت. علی‌اکبر محرابیان هنگام ترک این کنفرانس گفت: از سران حدود ۱۵۰ کشور برای حضور در کاپ ۲۸ دعوت شده بود که ارزیابی‌ها نشان می‌داد احتمالاً تعداد قابل‌توجهی از این مدعوین از جمله مسئولان رژیم‌صهیونیستی در این کنفرانس حضور ندارند.
​وی افزود: هیأت جمهوری اسلامی ایران قصد داشت از فرصت حضور در کنفرانس بین‌المللی کنوانسیون تغییر اقلیم با توجه به اهمیت این کنفرانس برای تبیین شرایط، مذاکره با مقامات و هیأت‌های کشورهای مختلف و دفاع از ملت مظلوم فلسطین استفاده کند، اما در روز سخنرانی سران و مقامات کشورها، اخبار منتشر شده حاکی از سفر رئیس رژیم‌صهیونیستی به شهر محل برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی (کاپ 28) و حضور در این رویداد دارد. وزیر نیرو افزود: بر این اساس هیأت جمهوری اسلامی ایران حضور سیاسی، جانبدارانه و بی‌ربط رژیم جعلی صهیونیستی در کنفرانس تغییرات اقلیمی که با محوریت ارزیابی عملکرد و پیشرفت جامعه جهانی در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی در سطح جهان برگزار می‌شود را مغایر با اهداف و راهبردهای این کنفرانس می‌داند و در اعتراض به آن محل کنفرانس را ترک می‌کند. ​همزمان با حضور رئیس رژیم‌صهیونیستی در امارات برای شرکت در اجلاس تغییر اقلیم، موج جدیدی از حملات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در نوار غزه آغاز و جنایات تل‌آویو از سر گرفته شد.
متن سخنرانی علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو که قرار بود به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در بیست‌وهشتمین کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی در امارات متحده عربی ارائه شود، به شرح زیر است:
وزیر نیرو ضمن تأکید بر لزوم اتخاذ تدابیری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها اعلام کرد: نمی‌توان جبران خسارات تغییرات اقلیمی را بر کشورهای در حال توسعه تحمیل و از این طریق فرایند توسعه آنها به‌عنوان یک حق مسلم را متوقف یا کند کرد. در این رابطه جبران خسارت و ضرر و زیان توسط کشورهای توسعه‌یافته باید مورد تأکید قرار گیرد.

اتخاذ تدابیری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، مسئولیت مشترک کشورهاست
در ابتدا مایلم مراتب تشکر خود را از میزبان بیست‌وهشتمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چهارچوب تغییر اقلیم، کاپ ۲۸ که به درستی کاپ «همبستگی و اقدام» نامیده شده است، اعلام نمایم. ما کشورهای عضو سازمان ملل برای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست در کره زمین جهت تأمین زندگی بهتر بشر و همه موجودات زنده و کاهش آلام انسانی در این نشست گرد هم آمده‌ایم، اما چگونه می‌توان به این هدف رسید در حالی که در همین ایام بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم عزیز غزه بویژه زنان، کودکان و نوزادان بی‌پناه توسط رژیم غاصب صهیونیستی کشته شده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز با تنی مجروح و قطع عضو شده و بدون امکانات درمانی در بدترین شرایط ممکن به‌ سر می‌برند. اسفبارتر آنکه بسیاری از آنان جان خود را در حملات این رژیم جعلی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از دست داده‌اند. اتخاذ تدابیر سیاسی، اقتصادی و سایر روش‌های مقتضی، از سوی همه کشورها برای توقف و محکومیت نسل‌کشی و کشتار مردم بی‌گناه غزه و محاکمه فوری جنایتکاران، «مسئولیت مشترک» همه اعضای حاضر در این کنوانسیون است.
بدیهی است که همه حامیان و مشوقین این رژیم بویژه امریکا در این جنایات سهیم‌اند.
«تغییر اقلیم» به‌عنوان یکی از بحران‌های عمده در دنیای امروز موجب افزایش وقایع جدی و شدید آب‌وهوایی در سطح جهان بخصوص در خاورمیانه شده و در نتیجه امنیت غذایی و آبی، سلامت و حیات نسل بشر را دچار مخاطره جدی کرده است. ظهور مفاهیمی نظیر «مسئولیت مشترک اما متفاوت» در ادبیات جهانی و تثبیت آن به‌عنوان یک «تعهد همگانی در برابر جامعه جهانی» گامی مهم و رو‌به پیشرفت بوده و پیگیری جدی آن تا حصول نتیجه مورد تأکید است. کلید موفقیت در تلاش مشترک برای کاهش تغییرات اقلیمی، ارتقای سازگاری و افزایش ظرفیت تاب‌آوری، انجام اقدامات جبرانی از سوی کشورهای توسعه‌ یافته با توجه به مسئولیت تاریخی و وعده‌های آنها و اتخاذ رویکردی مبتنی بر اصول «عدالت»، «انعطاف‌پذیری» و «مسئولیت مشترک اما متفاوت» برای کشورهای در حال توسعه از طریق حمایت‌های مالی، فنی و فناورانه است. نمی‌توان جبران خسارات تغییرات اقلیمی را بر کشورهای در حال توسعه تحمیل کرد و از این طریق فرایند توسعه آنها به‌عنوان یک حق مسلم را متوقف یا کند کرد. هنوز برای بخش قابل توجهی از جهان در حال توسعه، مبارزه با فقر، توسعه بهداشت و تأمین مسکن و انرژی اولویت اساسی به شمار می‌رود. در این راستا فقدان ابزارهای اجرایی اقدامات اقلیمی شامل منابع مالی و انتقال فناوری، بزرگ‌ترین چالش برای این کشورهاست. در این رابطه جبران خسارت و ضرر و زیان توسط کشورهای توسعه یافته باید مورد تأکید قرار گیرد.
باید توجه داشت که‌ گذار عادلانه به سوی آینده‌ای با تاب‌آوری اقلیمی، مستلزم توجه به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، شرایط و اولویت‌های متفاوت ملت‌هاست. مسیر هر کشور، خاص و منحصر‌به‌فرد است و کشورها برای تعیین اهداف کمّی در این زمینه باید داوطلبانه و بر اساس قوانین و مقررات و اوضاع و احوال ملی خود اقدام کنند.

ایران اقدامات متعددی را برای مقابله با تهدیدات اقلیمی انجام داده است
ایران با عضویت در بیش از ۱۵ کنوانسیون و پروتکل چندجانبه محیط‌زیستی، از کشورهای فعال منطقه است. با وجود تلاش برخی کشورها برای محدود کردن ایران در قالب تحریم، جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای مقابله با تهدیدات اقلیمی انجام داده است. ایفای نقش فعال در هم‌افزایی کشورها به منظور مقابله با گرد و غبار در منطقه با برگزاری کنفرانس تهران در سال‌ جاری از جمله اقدامات ایران است.
همچنین به دنبال اقداماتی از قبیل کاهش میزان فلر در صنعت نفت و گاز، توسعه چندبرابری انرژی‌های تجدید‌پذیر، برقی‌سازی با اولویت حمل‌ونقل عمومی، هوشمندسازی و ارتقای راندمان نیروگاه‌های برق در کشورمان هستیم. ابلاغ استانداردهای اجباری در بخش‌های صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل خصوصاً در بخش مدیریت مصرف خانوار، بخش دیگری از اقدامات دولت ایران در زمینه کاهش جدی انتشار گازهای گلخانه‌ای است که هم‌اکنون با قوت در دست اجراست.
در پایان مایلم به این نکته اشاره داشته باشم که محیط‌‌زیست مشترک، نقطه اتصال و میراث ارزشمند همه ماست، امیدواریم مجامع بین‌المللی با قرار گرفتن در کنار هم و در اختیار قرار دادن و تبادل بدون تبعیض ظرفیت‌های دانش و فناوری و منابع مالی مشترک، بتوانند آینده‌ای سالم و پاک را به نسل‌های آینده هدیه کنند و همزمان با ظلم و جنایت و نسل‌کشی و اشغال که تبلور بارز آن اقدامات رژیم‌صهیونستی است مقابله کرده و آن را بشدت محکوم نماییم.
موفقیت و بهروزی را برای جامعه جهانی آرزومندم.

جستجو
آرشیو تاریخی