صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و یک - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و یک - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

خریداران سهام بیشتر شدند

روزگذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام همانند چهارشنبه هفته گذشته به بالای شش هزارمیلیارد تومان رسید

پس از رشد بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل بورس در نخستین هفته آذرماه جاری که سهامداران را امیدوارتر از هفته‌های قبل به تعطیلات پایان هفته فرستاد، عملکرد بازارسهام در نخستین روز هفته نیز نشان از ادامه این روند دارد. براین اساس همانند آخرین روز هفته قبل که بیش از 28 هزار واحد به حساب شاخص کل واریز شد، در روز شنبه نیز شاخص کل با رشد بیش از 27 هزارواحدی روبه‌رو شد.
البته درمیان شاخص‌های مختلف بازار سهام درکنار صعودی شدن شاخص کل، رشد ارزش معاملات خرد خودنمایی می‌کند. درحالی که در نخستین روز هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار در سطح چهارهزارمیلیارد تومان بود، این شاخص   روز کاری بازار در هفته قبل به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسید که این روند در روز گذشته نیز با تفاوتی اندک تکرار شد.
رشد ارزش معاملات خرد در بازار نشان‌دهنده امیدواری سهامداران حقیقی به آینده بازار است. دراین زمینه برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار برای تجدید ارزیابی دارایی‌های بزرگان بازار شامل 26 هلدینگ و شرکت حقوقی کلان که به اعتقاد کارشناسان موجب رشد ارزش سهام این شرکت‌ها و درمجموع ارزش بازار بورس خواهد شد، یکی از دلایلی است که موجب افزایش اقبال سهامداران خرد برای خرید سهم شده است. علاوه براین، هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از برنامه حمایتی دولت و مجلس برای رشد بازارسهام خبرداد.
در طول نخستین هفته آذرماه، حجم معاملات خرد مانند هفته‌های قبل در سطوح شش و هفت میلیارد برگه سهم پیگیری می‌شد اما در پایان هفته، حجم معاملات خرد به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم در روز چهارشنبه رسید. به این ترتیب میانگین حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در نخستین هفته آذرماه به هفت میلیارد و ۷۶۰ میلیون برگه سهم رسید.
همانگونه که اشاره شد، ارزش معاملات خرد نیز در طول هفته گذشته در سطح چهار هزار میلیارد تومان در نوسان بود که در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۶ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب میانگین ارزش معاملات خرد در نخستین هفته آذرماه به چهار هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفته ماقبل آن رشد بیش از 10 درصدی داشته است.
این درحالی است که روزگذشته نیز درادامه این روند دومین رکورد ارزش معاملات خرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ ثبت شد و ارزش معاملات خرد (سهام و صندوق‌های سهامی) به 6 هزار و 360 میلیارد تومان رسید.
 
رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص درنخستین روز هفته
در نخستین روز هفته جاری شاخص کل با دشت بیش از27 هزار واحد آغاز سبزی داشت. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۲۷ هزار و 350 واحد افزایش، به ۲‌ میلیون و ۸۷ هزار و 696 واحد رسید. شاخص‌ کل هم‌وزن نیز با 8 هزار و 66 واحد افزایش به سطح ٧٢٨ هزار و 711 واحد رسید.
گفتنی است تداوم خوشبینی در بازار که موجب شده تا سهامداران در موضع خرید قراربگیرند، می‌تواند طی روزهای آینده شاخص کل بورس را از مرز 2.1 میلیون واحد عبور دهد و برای دستیابی به کانال‌های بالاتر تلاش کند.
دراین روز در معاملات بورس تهران بیش از ۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال معامله شد.
فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۹۹۴ واحد، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۱۹۰۰واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۲۱۹ واحد، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با ۱۲۲۴ واحد، توسعه‌معادن‌وفلزات‌ (ومعادن) با ۱۲۳۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۰۸۳ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو (خگستر)، سرمایه‌‌گذاری شاهد (ثشاهد)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌ خودرو (خودرو)، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و کابل‌ البرز (بالبر) در نمادهای پُرتراکنش بورس قرار داشتند.
در پایان بازار ۳۹۳ نماد مثبت و ۲۰۶ نماد منفی به کار خود پایان دادند که از این میان، ۶۲ نماد صف خرید و ۵۰ نماد در صف فروش قرار گرفتند.

 

بــــرش

آخرین وضعیت شاخص فرابورس
ازسوی دیگر شاخص فرابورس(آیفکس) نیز روز گذشته با ۲۸۰ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۵۹۱ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۳۶ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد. نمادهای ایران خودرو دیزل (خاور) با ۳۷ واحد، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) با ۲۷ واحد، پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۲۴ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. نمادهای‌ صبا فولاد خلیج فارس (فصبا)، توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت)، ایران خودرو دیزل (خاور)، س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد) پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی