صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و سه - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و سه - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بیمه و توسعه خبر داد

15 هزار پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان

تسهیل کسب و کارها و هوشمند‌سازی نخ تسبیح اقدامات اقتصادی دولت

سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در سال‌جاری با شعار «تکافلمی، حکمرانی، فناوری‌های نوین» با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی، سردار هادیان‌فر فرمانده پلیس راهور و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عسگری رئیس پژوهشکده بیمه از سخنرانان این همایش بودند.
در حاشیه این همایش ملی ۱۰ پنل تخصصی با ارائه ۵۳۰ مقاله در حوزه‌های مختلف علوم بیمه و ۱۲ کارگاه بین‌المللی با اساتید خارجی بحث و بررسی جدیدترین یافته‌های صنعت بیمه ارائه شد. معرفی برترین‌ مقالات، کتاب‌های برتر، پژوهشگر برتر، ایده برتر، رساله برتر دکتری، پایان نامه برتر کارشناسی و دانشجوی برتر همایش از دیگر برنامه‌های اصلی این همایش بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی حرکت دولت در عرصه بیمه و سایر عرصه‌های اقتصادی را متمرکز بر دو کلیدواژه‌ «تسهیل کسب و کارها» و نیز «هوشمندسازی و شفافیت» برشمرد و تأکید کرد: ذینفعان صورت نگرفتن تسهیل کسب و کار و عدم هوشمندسازی در صنعت بیمه هم هستند و مدیران صنعت بیمه باید این دو کلیدواژه را در اولویت قرار دهند.
به گزارش شادا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی‌امین همایش ملی و یازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با تشریح خدمات و تلاش‌هایی که خانواده صنعت بیمه در دو سال اخیر انجام داده‌اند، تأکید کرد: البته حتماً دستاوردها بیش از این است، اما در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، یک میهمان جدید و نوخوانده به صنعت بیمه آمد و آن هم صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان است.
وی ادامه داد: با پیگیری‌ها و همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توانستیم یکی از مهم‌ترین دل‌نگرانی‌های مردم را که پس از بروز بلایای طبیعی رخ می‌داد و اساس خانواده‌ها در معرض خطر قرار می‌گرفت با اقدامات بسیار خوبی که از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان شاهد بودیم، برطرف کنیم.
 
15 هزار پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان
خاندوزی بیان کرد: بیش از 15 هزار واحد پرداخت برای بلایای طبیعی از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان انجام شده است و امیدواریم صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان بتواند جایگزین روش‌های سنتی دولت‌زده پیش از این شود و امیدم نسبت به دو سال آینده بیشتر است تا دامنه شمول صندوق را افزایش دهیم و به طور کلی و کامل آن را از سبد دولت خارج کرده و تمام و کمال به سبد بیمه اضافه کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: همچنین اقدامات بسیار خوبی در خصوص بیمه تکافل صورت گرفته و باید در مورد فراگیری آن تمهیداتی انجام شود. به گفته وی، در خصوص خدمات زوار اربعین نیز صنعت بیمه مسیر نو و جدیدی را باز کرده است.
وی ادامه داد: در صنعت بیمه در خصوص توسعه بین‌المللی نیز گام‌های خوبی برداشته شد که البته قانع نیستیم. همچنین دو شرکت فی‌مابین ایران و سوریه قرارداد بیمه‌ای منعقد کرده‌اند که امیدواریم بتواند اولین بیمه‌نامه‌های خود را صادر کند.
خاندوزی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که اهتمام دو ساله دولت سیزدهم هم بود، موضوع مجوزهاست که تقریباً در طول عمر دوساله دولت سیزدهم به اندازه کل دهه 90 مجوزهای تأسیس به منظور رقابت سازنده صادر شده است.
وی افزود: همچنین در خصوص اصلاح آیین‌نامه‌ها، اصلاح آیین‌نامه 104 در مورد سرمایه‌گذاری‌ها را که باید اصلاح می‌شد، داشتیم و هم آیین‌نامه‌های دیگر مانند آیین‌نامه مربوط به نرخ‌شکنی‌های غیرفنی و موارد دیگر که همگی دستاورد یک سال اخیر بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: همه این تمهیدات کوتاه باید ذیل دو عنوان و کلیدواژه اصلی انجام شود تا مسیر را اشتباهی نرویم؛ این کلیدواژه‌ها «موضوع تسهیل اقتصادی برای تولیدکنندگان و کسب و کارها» و نیز «هوشمندسازی و شفافیت» هستند. همه این خدمات با این نگاه صورت می‌گیرد که برآیند درخت صنعت بیمه موجب تسهیل و سهولت بیشتر کسب و کارها برای فعالیت باشد و در فرایندهای صنعت بیمه نیز نظامات هوشمندتری برای ارائه خدمات نوین به کار بگیریم و برایند این دو مطمئناً باید هزینه مبادله را در اقتصاد کاهش دهد.
وی تأکید کرد: اقتصادی که با نااطمینانی‌های متعدد بخواهد فعالیت کند قطعاً موجب عدم رضایتمندی و نهایتاً عدم رقابت‌پذیری و عدم بهره‌وری در اقتصاد می‌شود و این دو کلیدواژه انتظار دولت و نظام سیاستگذاری است که ما در رکن تأمین مالی بانکی و همچنین رکن بورس، بازار سرمایه و... نیز همین جهت‌گیری را داریم. به طوری که در هشت ماهه امسال دو برابر هشت ماهه سال گذشته عرضه اولیه داشته‌ایم.
خاندوزی خاطرنشان کرد: در سایر ارکان هم این اتفاق می‌افتد، ما همه را ذیل یک نخ تسبیح می‌بینیم و آن هم تسهیل کسب و کارها و هوشمندسازی است. البته اقتصاد ایران با ذینفعان متعددی مواجه است که ذینفع بوروکراسی، ذینفع عدم شفافیت و عدم هوشمندسازی و همچنین ذینفع صورت نگرفتن تسهیل کسب و کار و عدم هوشمندسازی صنعت بیمه هستند و توقعم از مدیران صنعت بیمه این است که بیش از این همگرا باشند و آن چیزی را که منجر به تسهیل اقتصادی و تسهیل کسب و کارها و هوشمندسازی می‌شود در اولویت اقدامات خود قرار دهند تا کمک کند که وارد دوره خدمات نوین برای ملت شریف ایران شویم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عقب ماندگی از هدفگذاری برنامه ششم درباره توسعه صنعت بیمه، تأکید کرد: باید همت کنیم تا در طول برنامه هفتم، یک برنامه عملیاتی برای گسترش ضریب نفوذ بیمه داشته باشیم.
وی با تشریح سه ضرورت پیش روی صنعت بیمه تصریح کرد: نخست اینکه یک شرکت بیمه اتکایی فراگیر داشته باشیم که پشتیبانی همه شرکت‌های بیمه را داشته باشد، دوم موضوع و مسأله تعارض منافع و ذینفع واحد و اشخاص مرتبط را در قالب یک آیین‌نامه جدید حل کنیم و سوم اینکه در مورد هوشمندسازی و شفافیت؛ نه فقط از باب نظارتی بلکه مجموعه خدمتی که در صنعت بیمه داده می‌شود، سرعت خدمت‌دهی، پرداخت و... با همت جمعی همه دوستان بیشتر شود تا این همکاری جمعی منجر به آن شود که کارنامه‌های درخشان و روشن‌تری پیش روی صنعت بیمه داشته باشیم.

کروکی‌ آنلاین به‌زودی محقق می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به‌زودی (احتمالاً در آذر ماه) با همکاری فراجا، کروکی آنلاین برای کسانی که در جاده دچار خسارت می‌شوند، محقق می‌شود. خاندوزی با بیان اینکه از مهم‌ترین نیازهای مردم صدور کروکی الکترونیک در زمان تصادفات جاده‌ای است، گفت: مردم بارها به نیروی انتظامی، پلیس راهور و شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کردند برای اینکه کروکی آنها تأیید شود و پرداخت بیمه صورت گیرد؛ از این رو اولین تست مربوط‌ به کروکی الکترونیک با همکاری بیمه مرکزی و فراجا محقق شد و امیدواریم در آذر ماه بتوانیم با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی برای تمام ۳۱ استان کشور، کروکی الکترونیک را افتتاح کنیم.
وی درباره خدمات بیمه به زوار اربعین گفت: صنعت بیمه مسیری را باز کرد و آنها با کمترین هزینه در این زمینه عمل کردند. همچنین در حوزه توسعه بین‌المللی کار‌های خوبی شروع شد که البته قانع نیستیم، اما افتتاح خوبی بود و امیدواریم در ادامه دو شرکت بیمه‌ای که به‌صورت مشترک بین ایران و سوریه تأسیس شده، بتواند اولین بیمه‌نامه‌هایش را صادر کند.
 
صدور نخستین بیمه‌نامه مشترک میان ایران و سوریه
وی با بیان اینکه بیمه‌نامه مشترک ایران و سوریه در سفر رئیس‌جمهور مورد تأکید آقای بشار اسد بود، افزود: موافقت اصولی این بیمه مشترک روز گذشته رخ داد و هفته آینده اولین بیمه‌نامه مشترک رسماً صادر می‌شود و مورد اجرا قرار می‌گیرد. همچنین پیشنهادی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده، بنا بر سرمایه‌گذاری برای کاهش نقاط حادثه‌خیز است که حوادث کمتری را در جاده‌ها داشته باشیم و اگر نیازی به پراخت بیمه بود، به سمت کاهش بروز حوادث و سوانح حرکت خواهیم کرد.
 
تأکید بر رفع نواقص قانون تأسیس بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: باید نواقص قانون تأسیس بیمه مرکزی جبران و از نگاه منفعلانه در صنعت بیمه فاصله بگیریم و به دلیل خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهیم، باید نگاه مطالبه‌گرانه‌ای هم داشته باشیم.علی استادهاشمی، در سی‌امین همایش بیمه و توسعه در خصوص رویکرد صنعت بیمه، گفت: صنعت بیمه با رویکرد نوآوری باز از ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد اهداف این صنعت استفاده می‌کند.
واقعیت این است که ما باید از نگاه منفعلانه در صنعت بیمه فاصله گرفته و به دلیل خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهیم نگاه مطالبه‌گرانه‌ای در این صنعت داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما در سختی‌ها در کنار مردم هستیم تا هنگام درد و ناراحتی، شادی را به همراه بیاوریم. اگر بخواهیم به هدف نهایی و غایی خود به صنعت بیمه نزدیک شویم، باید بدانیم که میزان رضایتمندی مردم از خدمات صنعت بیمه تا چه میزان است. ما به فرهنگ‌سازی بیمه‌ای نیاز داشته و در این جهت باید اقداماتی را آغاز کنیم.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه نواقص قانون تأسیس بیمه مرکزی باید جبران شود، افزود: باید فضایی قانونی برای توسعه فناوری‌های جدید در صنعت بیمه ایجاد شود. خوشبختانه توانستیم همزمان با روز و هفته بیمه با حضور در مدارس کل کشور فرهنگ‌سازی خوبی برای دانش‌آموزان صورت دهیم. همچنین همایش‌های استانی به‌صورت مرتب برگزار و در این جلسات که بسیار کاربردی بوده، دستاوردهای بسیار ارزشمندی هم فراهم شده است.
استادهاشمی همچنین گفت: روز همایش را به دو روز افزایش دادیم تا با مشارکت کامل مدیران عامل شرکت‌ها این دو روز همایش به صورت علمی و فنی بیشتر برگزار شود و صاحب‌نظران بیشتری در آن حضور یابند و خوشحال هستیم که استقبال بسیار خوبی از این همایش دو روزه شد. در عین حال، امیدواریم تعاملات خود را با کمیسیون‌های مختلف مجلس در این راستا ادامه دهیم. وی با بیان اینکه در مسیر مدیریتی تعاملات قابل توجهی را با مجلس و دولت و وزارتخانه‌های مربوطه داشته‌ایم، ادامه داد: فعالیت‌های بیمه را به‌صورت شفاف و روشن‌تر اعلام کردیم تا از این ظرفیت مهم بیشتر استفاده کنیم. همچنین رویکرد نوآوری باز را شروع کردیم و تعاملات خود را با مدیران عامل شرکت‌ها با ظرفیت‌های موجود در صنعت ادامه دادیم، آیین‌نامه‌های ناگهانی را مدیریت کردیم و در حال حاضر آیین‌نامه‌ها به‌گونه‌ای تدوین شده است که ذینفعان ما بتوانند نظر بدهند.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: با رویکردی باز، آیین‌نامه‌های خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و نظرات مختلف را جمع‌آوری و آیین‌نامه مجدداً تدوین می‌شود، ما بحث فناوری اطلاعات را در صنعت بیمه ارتقا داده و از هوش مصنوعی در این صنعت استفاده کردیم. همچنین تعامل بسیار خوبی با دولت در خصوص بودجه صورت گرفته و به‌شدت تلاش شده موارد و مشکلات صنعت بیمه را مرتفع و موارد لازم را در بودجه این صنعت لحاظ کنیم.
 
صنعت بیمه نیازمند پشتیبانی است
در ادامه این نشست، محمدرضا‌پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ضریب نفوذ بیمه حدود ۲ درصد است که با رقم ۷ درصد مقرر شده در برنامه توسعه فاصله دارد و نیازمند اصلاح آیین‌نامه است.
وی اظهار داشت: وضعیت نرخ بازده سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در مقایسه با بازده بازار سرمایه بسیار پایین است و نگرانی جدی ایجاد می‌کند و صنعتی که باید پشتیبان باشد به دلیل عدم رفتار حرفه‌ای خود نیازمند پوشش دهی است و باید تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: ظرفیت درونی کشور برای ارتقای جایگاه صنعت مناسب است و یکی از چالش‌های صنعت بیمه، رقابت شرکت‌ها در فروش بیمه نامه است و بسیاری از شرکت‌ها زیانده هستند و این رقابت‌های ناصحیح موجب شده نمایندگی‌ها متضرر شوند و این باید اصلاح شود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی:
انحلال مؤسسه «نور» هیچ زیانی متوجه بانک ملی نمی‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت که با انتقال مؤسسه نور به بانک ملی هیچ زیانی متوجه بانک ملی، دولت و سرمایه ملی نشده است.
«سید احسان خاندوزی» روز دوشنبه در حاشیه همایش بین‌المللی بیمه و توسعه درباره انتقال مؤسسه نور به بانک ملی افزود: برای نخستین بار توافقنامه دقیقی بین بانک مرکزی و بانک ملی منعقد شد و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز آن را امضا کردند که هیچ زیانی متوجه بانک ملی، دولت و سرمایه ملی نشده است.
وی ادامه‌داد: به‌طور دقیق متناظر رقمی که از سپرده‌ها مورد پشتیبانی بانک ملی قرار خواهد گرفت، دارایی‌های نقدشونده (نه دارایی منجمد و ناسالم) به حساب بانک ملی منتقل شده است و بانک ملی می‌تواند در چند ماه آینده با نقد کردن آن دارایی‌ها همه پشتیبانی خود را انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک مرکزی هم مکلف است خط اعتباری ویژه برای اینکه بانک ملی حمایت شود و هیچ ضرر و زیانی به آن وارد نشود، اختصاص دهد. وی تأکید کرد: انحلال مؤسسه نور و انتقال آن به بانک ملی، نخستین انتقالی است که هیچ زیانی برای مردم ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی