صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و چهار - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و چهار - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

دو هزار صورت مالی شرکت‌های دولتی تا پایان سال منتشر می‌شود

رئیس سازمان بورس از کاهش سرعت انتشار گزارش مالی از ۵ ماه به ۱۴ ساعت در سال ۱۴۰۲ خبر داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از انتشار دو هزار صورت مالی شرکت‌های دولتی تا پایان سال خبر داد. سید احسان خاندوزی در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: اگر سیاستگذاری را علم اتخاذ تصمیم‌های درست در کشور می‌دانیم، برای این تصمیم درست نیازمند اطلاعات دقیق و بهنگام از موقعیت کنونی اقتصاد هستیم و این اشراف جز از طریق حسابداری جامع میسر نمی‌شود و تا زمانی که گزارشگر مالی دقیق و درست نباشد، سیاستگذار نمی‌تواند تصمیم درستی اتخاذ کند.
وی افزود: گزارشگری مالی، شبکه عصبی اقتصاد است و حسابداران، سازندگان شبکه عصبی اقتصاد هستند و پیامی که از وضعیت بازیگران اقتصاد به بازار و حکمرانی منتقل می‌شود زمینه را برای اتخاذ تصمیم درست صادر می‌کند تا زمان لازم برای اصلاح اقتصادی از بین نرود.
خاندوزی گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی آمادگی دارد برای اثربخش کردن گزارشگری مالی و اتخاذ سیاست‌های بهنگام و اصلاحات مورد نیاز کمک کند.
وی اظهار داشت: اگر اقتصاد، تجارت و معاملات اقتصادی در دو دهه اخیر با سرعت تغییر کرده است ما نیز باید در این جهان پرشتاب گزارشگری مالی را با این شتاب ارتقا دهیم.
خاندوزی با اشاره به انحلال مؤسسه اعتباری نور و شبهات مطرح شده در جامعه گفت: زمانی که وارد مجلس شورای اسلامی شدم بسیاری از زیان‌ده بودن مؤسسات اعتباری گله داشتند و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور تأکید کردند باید مشکلات مؤسسات ناتراز رفع شود و در همین راستا بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی وارد عمل شدند اما چهره بیرونی این اقدام متضرر شدن ذینفعان و مردم بود در حالی که در این زمینه کارشناسی لازم انجام شده بود و باید پنج سال پیش این مؤسسه منحل می‌شد.
وی ادامه داد: به دلیل تصویرسازی نادرست، جامعه درک درستی از مسائل ندارد و کم بودن سواد مالی باعث شده سطح تحلیل پایین باشد و تفسیرهای اشتباهی اشاعه یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره انتشار صورت مالی شرکت‌های دولتی گفت: نهایت تلاش خود را به کار می‌بریم تا پایان سال دو هزار صورت مالی شرکت‌های دولتی را منتشر کنیم و این شفافیت در حوزه شرکت‌های مالی را با اهتمام لازمی که انجام شده با قاطعیت دنبال می‌کنیم.
 
چشم‌انداز تورم، نزولی است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مطابق هدف‌گذاری انجام شده در کنترل نقدینگی و تعیین‌تکلیف بانک‌های ناتراز در راستای مهار تورم موفق بودیم و چشم‌انداز این است که تا پایان سال کاهش تورم نسبت به سال گذشته و ثبات قیمت‌ها را شاهد باشیم.
سید احسان خاندوزی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز حسابدار گفت: با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده، اقدامات مختلفی در خصوص کنترل نقدینگی، کاهش شتاب افزایش قیمت‌ها و تعیین‌تکلیف بانک‌های ناتراز انجام شده و چشم‌انداز این است که تا پایان سال کاهش تورم نسبت به سال گذشته و ثبات قیمت‌ها را شاهد باشیم.
وی درباره واگذاری خودروسازی‌ها نیز گفت: هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. مقرر شده نسبت به برنامه قبل، اصلاحاتی انجام شود و امیدواریم برنامه را با نظر وزیر صنعت اصلاح کنیم.
 
تهیه ترازنامه دولت‌ها، کارنامه عملکرد هر دولت
معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور با بیان اینکه شفافیت مالی لازمه تعالی و توسعه اقتصادی است، گفت: تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در سطح دولت، یکی از مهم‌ترین اقدامات حسابداری است و تلاش می‌کنیم با تهیه ترازنامه دولت عملکرد دولت‌ها مشخص باشد.
رحمت‌الله اکرمی در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: با وجود تلاش حسابداران، این حرفه نتوانسته است نقش خود را آن‌طور که باید و شاید ایفا کند و باید بکوشیم به سهم خود از کیک اقتصاد دست یابد.
وی بیان ‌داشت: در دهه‌های گذشته هدف حسابداری در بخش عمومی پاسخگویی بود اما در دهه اخیر با تدوین نظام حسابداری علاوه بر تقویت پاسخگویی، سودمندی نیز در نظام مالی اضافه شده است.
اکرمی ادامه‌ داد: به‌عنوان مسئول حسابداری کشور باید بگویم تدوین استانداردهای عمومی، تدوین نظام حسابداری بر اساس مبنای تعهدی و به‌روز‌رسانی مستمر، تشکیل کمیته راهبری اجرای استانداردها، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در سطح دولت و تلاش برای تهیه ترازنامه دولت‌ها در راستای مشخص شدن عملکرد آنها از جمله اقدامات انجام شده است. وی اضافه ‌کرد: عملیاتی کردن حساب واحد خزانه، انجام فرایند حسابرسی و مشخص کردن بدهی دولت‌ها (تا میزان مطالبات و بدهی دولت ها و شرکت‌ها مشخص شود)، شناسایی اموال دولت (که باید این اقدام به صورت متقن باشد تا واگذاری اموال محقق شود) و راه‌اندازی سامانه رصد عمومی، کمک به بهبود شفافیت است. معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور درباره چالش‌های حسابداری گفت: چالش‌های پیش‌روی ما عدم وجود ساختار جامع برای نظام‌مند کردن حسابداران به صورت شایسته، عدم استفاده مناسب از فناوری در حسابداری، عدم یکپارچگی اطلاعات در سطح کلان، چابک نبودن حسابداری در مقابل تغییر و رقابت نادرست در بدنه حسابرسی است.
وی تأکید کرد: برای حل چالش عدم همکاری بخش گزارشگر، باید نظام حسابداری جزئی از دستگاه اجرایی باشد و برای چابک کردن این حرفه باید آموزش لازم ارائه شود. اکرمی تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌ها برای اینکه به نظام مالی جامع و کامل که زمینه‌ساز شفافیت است برسیم، راه طولانی در پیش داریم.

یک میلیون اموال غیرمنقول دولت توسط خزانه‌داری کشور سند‌دار شد
معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور از شناسایی بیش از یک میلیون اموال غیرمنقول دولت توسط خزانه‌داری و سند‌دار شدن آنها خبر داد. اکرمی در حاشیه جلسه گرامیداشت روز حسابدار درباره شناسایی اموال دولت گفت: هم‌اکنون بیش از یک میلیون اموال غیرمنقول دولت شناسایی و سنددار شد، زیرا بسیاری از اموال دولت سند نداشت.
وی افزود: با همکاری سازمان ثبت اموال شناسایی شده را که سند نداشت سنددار کرده و آنها را نگه می‌داریم. اکرمی بیان ‌داشت: برخی از اموال دولت را مردم شناسایی کردند که آنها را هم سند‌دار کردیم. وی تأکید کرد: باید توجه داشت شناسایی این اموال باید تا انتها ادامه یابد، اما پیشرفت خوبی در این زمینه داشتیم.

 

رئیس سازمان بورس:
کاهش سرعت انتشار گزارش مالی
از ۵ ماه به ۱۴ ساعت در سال ۱۴۰۲
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرعت انتشار گزارش مالی از پنج ماه در سال ۹۵ به ۱۴ ساعت در سال ۱۴۰۲ رسیده است و در نظر داریم این زمان را به صفر برسانیم.
مجید عشقی در مراسم روز حسابدار اظهار داشت: لازمه توسعه اقتصاد مردمی‌سازی آن است و این مهم بدون شفافیت مالی و اعتماد فعالان اقتصادی محقق نمی‌شود.
وی ادامه‌ داد: در شرایط کنونی که مخاطبان و استفاده‌کنندگان از گزارش مالی افزایش پیدا کرده‌اند و برای نمونه هم‌اکنون در بازار سرمایه ۵۰ میلیون نفر در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، نیاز به گزارش‌های مالی قابل اتکا افزایش یافته است و بدون گزارش شفاف نمی‌توان شاهد حضور فعالان بود. عشقی اظهار داشت: هم‌اکنون ۸۰۰ ناشر در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۳ هزار اطلاعیه منتشر کردند و بیش از یک‌هزار نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت دارند که خود مشمول دستورالعمل‌ها می‌شوند و از آنها استفاده می‌کنند. وی خاطرنشان ‌کرد: باید در حوزه اطلاعات و گزارشگری مالی فعالیت کنیم و این گزارش‌ها بموقع باشند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: کیفیت گزارش‌های حسابرسی خوب نیست و برای رفع این مشکل به دنبال این هستیم تا هزینه حسابرسی به صورت واقعی پرداخت شود. وی اظهار داشت: آمادگی داریم با همکاری جامعه حسابداری، مدلی برای اصلاح رویه دستورالعمل تدوین کرده و ضروری است بر کیفیت گزارش‌های حسابرسی تمرکز کنیم. عشقی بیان ‌داشت: هم‌اکنون مؤسسات حسابرسی معتمد در سازمان بورس ۵۳ مؤسسه است که ۲۰ درصد جامعه حسابداری را شامل می‌شود و با توجه به گسترش بازار سرمایه امیدواریم مؤسسات بیشتری شرایط درج شده در دستور‌العمل را داشته باشند. وی با تأکید بر اینکه حرفه حسابداری باید با موضوعات محیطی هماهنگ شود، ادامه ‌داد: مؤسسات حسابرسی باید در استقرار حاکمیت شرکتی که بازار سرمایه در این حوزه مشکلاتی دارد، کمک کنند و اقدامات مؤثری انجام دهند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در نظر داریم در بازار سرمایه رتبه‌بندی حاکمیت شرکتی را عملیاتی کنیم که با کمک حسابرسان محقق می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی