صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه بنادر هرمزگان

این میزان سرمایه‌گذاری به مرحله قرارداد رسیده و با سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان به اجرا می‌رسد

افزایش ظرفیت گردشگری از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای بنادر هرمزگان، ساخت ۵۰ شناور در داخل با ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. برنامه ساخت این شناورها دو ساله است که با ساخت آنها ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این استان از ۲۴ به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد

استان هرمزگان با ۲هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل، بزرگ‌ترین استان دریایی کشور است، ۷۲ بندر و ۱۴ جزیره، این استان را به یکی از قطب‌های اقتصاد دریایی در تجارت، ترانزیت و حمل و نقل تبدیل کرده است.
ظرفیت عملیات بنادر کشور ۲۱۵ میلیون تن است که سهم بنادر هرمزگان ۱۰۰ میلیون تن و برابر ۵۷ درصد کل ظرفیت عملیات بندری در کشور است.
مهم‌ترین بندر تجاری هرمزگان، بندر شهید رجایی است که دو فاز عملیاتی دارد، فاز سوم توسعه بندر رجایی در دست احداث است، با تکمیل این فاز، ظرفیت بندر رجایی از ۶ به ۸ میلیون TEU می‌رسد. میزان سرمایه‌گذاری ساخت فاز ۳ توسعه‌ای شهید رجایی برابر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

افزایش ظرفیت گردشگری
از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای بنادر هرمزگان، ساخت ۵۰ شناور در داخل با ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. برنامه ساخت این شناورها دو ساله است که با ساخت آنها ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این استان از ۲۴ به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد. رتبه نخست ترانزیت خودرو نیز از بندر لنگه استان هرمزگان است. سال گذشته ۱۶۰ هزار خودرو از بندر لنگه عمدتاً به عراق و کشورهای آسیای میانه ترانزیت شده است. درآمد ترانزیت هر خودرو برای کشور حدود ۲۵۰ دلار است. با سفر دوم رئیس‌جمهور به استان هرمزگان تا آخر امسال بندر سیریک در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و این بندر وارد فاز عملیاتی می‌شود. همچنین در این سفر، قرارداد ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در بنادر هرمزگان به مرحله اجرا می‌رسد. بخش عمده این سرمایه‌گذاری شامل خطوط لوله بندر خلیج فارس، مجتمع گردشگردی و دریایی و پایانه مکانیزه مواد معدنی است. براساس این گزارش در بندر شهید رجایی روزانه ۳۰ تا ۳۵ کشتی ورود و خروج دارد.
 
خرید ۲۴۰ میلیون دلار تجهیزات برای توسعه بندر شهید رجایی
 حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در نشست خبری با اشاره به اینکه در هرمزگان بندر آفتاب 100 درصد خصوصی داریم، افزود: در هرمزگان300 سازه دریایی با تنوع مختلف از کشتی‌سازی، صنایع فراساحلی و... در استان هرمزگان وجود دارد. وی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان181 میلیون تن است، گفت: سال قبل سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری کالای نفتی 36 درصد، غیرنفتی 56 درصد و در جابه‌جایی مسافر 47 درصد رشد داشته‌ است. عباس‌نژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بیش از 76 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 4 درصد رشد داشته است، گفت: در بخش کانتینری نیز رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از عملیات اجرایی پل دسترسی بندر شهید رجایی به اراضی ۲هزارو ۴۰۰ هکتاری با اعتبار سه هزار میلیارد تومانی سازمان بنادر خبر داد و اضافه کرد: عملیات اجرایی مجتمع بندر مکران آغاز شده، ضمن اینکه عملیات اجرایی بندر جدید لنگه، عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید حقانی و طرح توسعه حوضچه و پسکرانه بندر شهید رجایی نیز آغاز خواهد شد.
 عباس‌نژاد یادآور شد: امسال عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه دریایی گردشگری کشور در استان هرمزگان آغاز می‌شود.
 
کاهش کانتینرهای رسوبی بندر شهید رجایی به 85 هزار TEU
 وی با بیان اینکه نقش کوچکی در مباحث مربوط به کالای متروکه و رسوب کالا داریم، اظهار کرد: با همکاری بین گمرک، اموال تملیکی و بندر توانستیم بخش زیادی از این مسائل را حل کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: 140 هزار کانتینر ظرفیت محوطه‌های بندر شهید رجایی است. اگر مقداری به این اضافه شود، محوطه‌ها پر می‌شود. بر این اساس سرعت خروج را افزایش دادیم و تعداد کانتینرهای رسوبی حال حاضر در محوطه بندر از 125 هزار TEU به 85 هزار کانتینر کاهش یافته است.
عباس‌نژاد با اشاره به دستور معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: پیش از این 4 ماه یعنی 1+3 ماه برای متروکه شدن کالا به اموال تملیکی اعلام می‌شد که با دستور مخبر این زمان ماندگاری به 3 ماه (1+3) کاهش یافته است.
وی تأکید کرد: تاکنون تمام کانتینرهای تا سال 1400 تخلیه و از محوطه بندر بیرون رفته و کانتینرهای سال 1400 به بعد در حال تعیین تکلیف است.
عباس‌نژاد با اشاره به اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور ادامه داد: در همان مراحل تدوین سیاست‌های توسعه دریامحور نخستین کارگروه در هرمزگان شروع به کار کرد و روی سیاست‌ها کار کردیم که ایجاد بندر خمیر و سیریک از مهم‌ترین اقدامات بوده و از دیگر اقدامات توسعه در جزایر است که از این رو ساخت بندر چند منظوره ابوموسی را در دستور کار داریم و در سفر رئیس‌جمهور به این استان به افتتاح می‌رسد. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره آخرین وضعیت خرید تجهیزات فاز ٣ بندر شهید رجایی و اینکه گفته می‌شود به دلیل عدم توان خرید این تجهیزات این فاز به محل فعالیت‌ بارهای فله تبدیل شده، گفت: زیرساخت‌های فاز سوم بندر شهید رجایی از مدرن‌ترین سازه‌های بندری هستند و در حال حاضر تأخیری در روند تأمین تجهیزات بندری فاز سوم بندر شهید رجایی نداریم. ١٠ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل دروازه‌ای) برای فاز سوم بندر شهید رجایی و ٢ دستگاه برای فاز دوم به ارزش ٢۴٠ میلیون دلار در حال خرید است و به‌زودی وارد کشور می‌شود که تاریخ دقیق آن قابل اعلام نیست.  وی افزود: طبق مصوبه هیأت مدیره اجازه علمیات فله در فاز سوم بندر شهید رجایی نداریم و تمام محوطه باید برای علمیات کانتینری استفاده شود.

 

بــــرش

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد
رشد ۹ درصدی تجارت دریابرد ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته
  مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رشد ۹ درصدی تجارت دریابرد ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به علاقه‌مندی دولت ارمنستان به همکاری در حوزه دریایی و بندری با ایران، سازمان بنادر و دریانوردی در این مسیر تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.   علی‌اکبر صفایی در نشست با «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران که در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در مقاطع زمانی مختلف از دولت ارمنستان دفاع کردند در حالی که بسیاری کشورها تلاش داشتند تا جغرافیای منطقه را تغییر دهند و مرز همسایگی ایران و ارمنستان را بر هم بزنند اما جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاد و چنین اجازه‌ای نداد.  وی ادامه‌ داد: رئیس جمهور نسبت به همسایگان ایران تعصب بسیار زیادی دارد و به دولت تأکید کرده است که در تمامی ابعاد بویژه ابعاد اقتصادی با کشورهای همسایه همکاری کنند. صفایی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از هر گونه توافق دو جانبه بین ایران و ارمنستان در حوزه دریایی و بندری استقبال می‌کند، عنوان کرد: هر گونه همکاری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان در چابهار مورد تأیید سازمان بنادر و دریانوردی است و در راستای شکل‌گیری آن با بررسی بسته‌های پیشنهادی گام بر می‌دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی