صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

رشد ۱۰ برابری به کشت چغندرقند رسید

کمبود 400 تا 500 هزار تنی استفاده از شکر توسط کشت چغندر پاییزه تأمین می‌شود

 


سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی تمرکز روی تولید محصولات اساسی و کاهش وابستگی به واردات است تا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای تولید محصولات کشاورزی و تعیین نرخ خرید تضمینی، سطح کاشت محصولات را افزایش دهد. در همین راستا توسعه کشت چغندرقند پاییزه با هدف مصرف بهینه آب، مهم‌ترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای تولید شکر است که در چند سال اخیر تا حدودی محقق شده است. اثبات این مدعا سطح زیرکشت 2 هزار هکتاری چغندرقند در سال 93 است که امسال به بیش از ۲۰ هزار هکتار رسیده و رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است.
خوشبختانه کشور ما به لحاظ در اختیار داشتن شرایط اقلیمی خاص، دارای کشت توأمان چغندرقند پاییزه و بهاره و با ظرفیت تولید هر دو نوع آن است، اما با توجه به بارندگی در زمان کشت چغندرقند پاییزه در دو سال گذشته، تولید آن به حدود یک‌ میلیون و چهارصد هزار تن رسید که اگر این مقدار در بهار تولید می‌شد باید هر سال حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب بیشتری از منابع آبی کشور استفاده می‌شد.
وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید محصول چغندرقند، برنامه‌های کشت پاییزه در استان‌های پرآب و نیز مدیریت مصرف آب از طریق اجرای طرح‌های آبیاری نوین را مورد توجه قرار داده است تا به این واسطه افزایش عملکرد در واحد سطح کشتزارهای چغندرقند و افزایش درصد شکر محقق شود.
داریوش طالقانی، رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند نیز گفته است: اگر به اهداف مدنظر برسیم میزان تولید چغندرقند افزایش پیدا می‌کند و منابع آبی هم به‌ صورت بهینه مصرف می‌شود.
کارخانه‌های قند کشور دارای 7 میلیون تن ظرفیت تولید از چغندر و 9 میلیون تن از نیشکر هستند. با استفاده از این ظرفیت امکان تولید یک میلیون و 800 هزار تنی شکر به صورت میانگین در کشور وجود دارد. ضمن اینکه کمبود 400 تا 500 هزار تنی استفاده از شکر را می‌توان به راحتی از کشت چغندر پاییزه تأمین کرد.

تعیین نرخ منصفانه خرید تضمینی چغندرقند
با توجه به افزایش هزینه‌های تولید چغندرقند در سال جدید و در راستای سیاست‌های حمایتی از کشاورزان، نرخ خرید تضمینی چغندرقند بهاره نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و چغندرقند پاییزه با رشد ۲۱ درصد تعیین شد. علاوه بر افزایش قیمت چغندرقند، جوایز تولید نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شد که شامل ۲۰ کیلوگرم تفاله و ۲ کیلوگرم قند یا شکر به ازای هر تن چغندرقند به کشاورز تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش هزینه‌های تولید چغندرقند در سال زراعی قبل، قیمت تضمینی آن را 37 درصد افزایش داد که با احتساب کمک کرایه حمل و محاسبه ارزش جوایز، تحویل به حدود 22 هزار و 500 ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت. این در حالی است که میانگین افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند در سال‌های گذشته کمتر از 20 درصد بوده است.
برنامه خودکفایی تولید شکر یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است و علیرضا مهاجر، سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش‌تر اعلام کرده بود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و توسعه واحدهای فرآوری، خودکفایی ایران در تولید شکر طی سه سال آینده محقق خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی