صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پانزده - ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بازدهی بانک‌های بورسی 89 درصد افزایش یافت

بانک پاسارگاد بهترین عملکرد را به ثبت رساند و بحران در بانک‌های آینده، سرمایه و ایران‌زمین ادامه یافت

در پی انتشار صورت‌های مالی و گزارش‌های عملکردی بانک‌های فعال در بازار سهام مشخص شد، بازدهی این صنعت در سال 1401 مثبت شده است و بسیاری از بانک‌ها توانسته‌اند عملکرد خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشند.
اصلاحات صورت گرفته در نحوه عملکرد بانک‌های مورد بررسی در مجموع باعث شده نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها در شرایط بهتری قرار گیرد و سود خالص شناسایی شده در این صنعت حدود 89 درصد افزایش پیدا کند.
این موضوع در 18 بانک فعال در بازار سهام باعث شده جمع سود و زیان بانک‌ها یک عدد مثبت و افزایشی را نشان دهد و برای سال 1401 به عدد 20 هزار و 871 میلیارد تومان برسد؛ عددی که در بانک‌های بزرگ و خوشنام کشور حتی بیش از این نیز رشد داشته است.
 بهترین نسبت کفایت سرمایه در بانک خاورمیانه به ثبت رسید
نسبت کفایت سرمایه که به عنوان یک شاخص مهم در سنجش عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی در نظر گرفته می‌شود، از تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد یا به صورت نسبت محاسبه می‌شود. هرچند که در قوانین بین‌المللی حداقل نسبت کفایت سرمایه برای بانک‌ها در محدوده عدد 12 تعیین شده اما در ایران عدد استاندارد برای بانک‌ها محدوده عدد 8 تعیین شده است. در بانک‌های ایرانی آن بخش از بانک‌هایی که با نسبت کفایت سرمایه پایین یا منفی مواجه هستند معمولاً بخش زیادی از دارایی‌ها را به صورت زمین و ساختمان نگهداری می‌کنند و نقدینگی آنها برای اجرای عملیات بانک‌داری در شرایط مناسبی قرار ندارد. همچنین نسبت مطالبات مشکوک‌الوصول به کل مطالبات در این بانک‌ها بالا است. بررسی تغییرات این نسبت در بین بانک‌های ایرانی برای سال 1401 نشان می‌دهد اکثر بانک‌ها توانسته‌اند از طریق اصلاح سبد دارایی‌های خود این نسبت را بهبود بخشند. نا به ارقام اعلام شده در صورت‌های مالی بانک‌های فعال در بازار سرمایه، بانک‌‌هــــای خــــاورمیانه، کـــــارآفرین و پاسارگاد بالاترین ارقام نسبت کفایت سرمایه بین بانک‌های ایرانی را به ثبت رسانده‌اند. بانک‌های سرمایه شهر و مؤسسه ملل، مؤسسه اعتباری ملل در حال حاضر بدترین جایگاه را در لیست نسبت کفایت سرمایه در اختیار دارند. همچنین بررسی تغییرات میزان کفایت سرمایه،  سود‌سازی بانک‌ها نشان می‌دهد بانک پاسارگاد بهترین عملکرد را بین بانک‌های بررسی شده به خود اختصاص داده است.
 
بازدهی بانک‌ها در سال 1402 بهبود می‌یابد
بر اساس گفته مدیران بانک‌ها، اقتصاد ایران در سال‌های گذشته دو شوک مهم از طرف تحریم‌ها و شرایط رکودی ناشی از بیماری کرونا را پشت سرگذاشت که در سال 1401 شاهد آن بودیم صنایع اقتصادی پس از تطبیق یافتن با شرایط موجود و ایجاد راه‌های عبور از تحریم‌ها، توانستند طرح‌های توسعه‌ای جدید را در بخش‌های تولید و بازرگانی تعریف کنند که این موضوع باعث شد تقاضای آنها برای تأمین مالی از طریق سیستم بانکی افزایش یابد.  این موضوع باعث شد درآمد‌های تسهیلاتی بانک‌ها در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یابد و بازدهی سیستم بانکی نیز در یک شرایط مطلوب قرار گیرد. مدیران بانکی پیش‌بینی می‌کنند این روند در سال 1402 نیز تداوم داشته باشد و سود ناشی از پرداخت تسهیلات بانکی در این سال افزایش یابد. همچنین با توجه به افزایش نرخ تعرفه‌های کارمزدی و کنترل تراکنش‌های مازاد که هزینه‌های کارمزدی بانک‌ها را افزایش می‌داد، به نظر می‌رسد بازدهی بانک‌ها از بخش عملیات بانک‌داری در مجموع سال 1402 رشد قابل توجهی داشته باشد.

آینده، سرمایه و ایران‌زمین همچنان در بحران
بررسی صورت‌های مالی سه بانک زیانده فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، ناترازی شدید موجود در این بانک‌ها باعث شده آنها مجبور شوند هزینه‌های بسیار زیادی را برای حفظ سپرده‌ها پرداخت کنند. این در حالی است که درآمدهای حاصل از پرداخت تسهیلات این بانک‌ها همچنان در حال کاهش است و این نشان می‌دهد افراد در حال انتقال دارایی‌ها و سپرده‌های خود از این بانک‌ها هستند. این موضوع باعث شد زیان خالص این سه بانک در سال 1401 باز هم افزایش یابد. در صورت‌های مالی تلفیقی بانک آینده زیان خالص شناسایی شده با 45 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود 63 هزار میلیارد تومان رسیده است. این موضوع زیان انباشته بانک را از عدد 135 هزار میلیارد تومان نیز بالاتر برده است. در بانک سرمایه نیز زیان خالص شناسایی شده با 11 درصد افزایش به 7 هزار و 785 میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب زیان انباشته این بانک در صورت‌های تلفیقی به حدود 47 هزار و 970 میلیارد تومان می‌رسد. در بانک ایران‌زمین نیز زیان خالص شناسایی شده بانک در سال گذشته حدود 11 هزار و 960 میلیارد تومان بوده که رشد 36 درصدی را به ثبت رسانده است. ایران‌زمین تا پایان سال گذشته 30 هزار و 863 میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رسانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی